Halpa venevakuutus - Katso heti!

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
12.02.12 - klo:13:06

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi
Haku:     Tarkempi haku

Salainen Agentti

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

+  Venefoorumi Venekeskustelu
|-+  Yleinen keskustelu
| |-+  Yleinen veneilykeskustelu
| | |-+  Vinkkejä ensiveneelle.
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 [3] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Vinkkejä ensiveneelle.  (Luettu 10614 kertaa)
Matias
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #60 : 22.02.10 - klo:10:36 »

Tuosta itse tekemisestä. Ensimmäiseksi aseta itsellesi kysymys ja vastaa siihen rehellisesti. Jos et osaa vastata, kannattaa kysyä vaikka vaimolta... Iskee silmää

Kysymys: Haluanko tehdä itse eli haluanko tekemistä tuosta projektista - vai haluanko sen lopputuotteen eli veneen. Kumpi on tärkeämpi?

Itse tekeminen on hyvä vaihtoehto jos tuo tekeminen on enemmän painottuva tekijä tässä hommassa. Jos taas se vene on tärkeä ja sillä veneily, on mun mielestäni
järkevämpi ostaa valmis tai kunnostettava projekti. Rahallisesti ja työn määrän suhteen jälkimmäinen ei ole kalliimpi.

En vastusta itse tekmistä. Olen toiminut DIY -periaatteella koko ikäni ja mulla on takapihalla pieni puutyöverstas pöytäsahoine ja oiko-/tasohöylineen sekä lukuisine sähkökäyttöisine vispilöineen plus vielä käsityökalut. Paljon puutavaraa kuivumassa ja vielä muutakin.
Olen vain usein huomannut viettäneeni kaiken aikani siellä tekemässä jotain kun perusajatus oli että olisin halunnut sen laitteen/vempeleen ja hyöty- tai huvikäyttää sitä eikä koko vapaa-aikaani sitä kohdetta tusaamassa siellä verstaassa.
Esim. n. 100 kpl kaiuttimia - musiikin kuuntelu jäi toissijaiseksi, vaikka siihen luulin niitä ämyreitä alunperin rakentavani.
sähkökitara -  halusin rämpyttää kitaraa, mutta tein sitä varmaan satoja tunteja ja vit.. koko hommaan. Hyvä kuitenkin tuli.
Kotiteatterin hienot hyllyköt ja kaiutinjalustat - hyvät tuli mutta vaimo ehti suunnittelemaan jo uuden järjestyksen olohuoneeseen joten modasin niistä varastohyllyt.

Olen tosin rakentanut ja valmistanut paljon uniikkeja tuotteita jotka ilahduttavat tietysti monia omistajiaan sekä tehnyt paljon tilaustöitä ja myyntiin tavaraa.

Mutta jos aikaa on rajallisesti, kannattaa tuota esittämääni kysymystä pohtia pari päivää ennen kuin tietää kumman vaihtoehdon valitsee.... Virnistää

Ja jos valitset itse tekemisen, ala nyt sitten äkkiä tekemään sitä. Jos projektisuunnitelman kesto on kolme viikkoa, kestää se takuuvarmasti 6 viikkoa. Ja jos normaalisti käy,
kestää homma 8 viikkoa. Joku on joskus sanonut että aika on harhaa...... Pyörittää silmiään
tallennettu
HurricanHT
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #61 : 23.02.10 - klo:11:58 »

Totta puhut, asioiden rakentelu ei välttämättä ole tehokkain tapa käyttää aikansa. Itse olen todennut että tekeminen on terapeuttista ja mielenkiintoista. Harrastukset ovat aina kritiikin ulkopuolella, muuten en harrastaisi mitään  Hymyilee leveästi Välillä tosin täytyy tehdä itse jos valmista ei ole, tai se ei ole mieleinen.

Jos ei osaa eikä halua tehdä mitään mutta haluaa saada jotain nopeasti ja halvalla ei tekeminen ole oikea vaihtoehto.

Tässä kysyjällä oli ilmeisesti taitoa ja jonkinlainen budjetti joten lähtökohta ei ole huono. Pienemmällä työmäärällä pääsee ostamalla jonkin Vatorin raadon ja kunnostamalla sen. Lopputuloksena on luutavasti pitkäikäisempi ja merikelpoisempi vene.

Tekeminen on mielestäni ok jos ei tee venettä kuin humanisti gradua, vaan yrittää valmistua jossain järjellisessä ajassa tekemällä yksinkertaista ja toimivaa. Nyt tuskin kukaan veneilee vähään aikaan joten jos äkkiä aloittaa saa sen 50h-100h irrotettua kevyesti ennen kauden alkua. Elämäntaparakentajat ovat sitten oma rotunsa, heillä harrastusaspekti on vielä korostuneempi. Jos tarkkoja ollaan olisi vuokravene monille se paras vaihtoehto jos katsotaan vain taloudellisia ja ajankäyttöön liittyviä näkökulmia.
tallennettu
weigga
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #62 : 25.02.10 - klo:20:40 »

Työkaluja veneen rakentamiseen löytyy entuudestaan jonkunverran (kaikki yleisimmät, mitä puusepältä löytyy) ja rakennustilakin on pienen veneen tekemiseen sopiva  Iskee silmää
Nyt vain odotellaan, että pääsisi noita materiaaleja hakemaan niin alkaisi se rakentelu. Tällä hetkellä niitä suunnitelmia etsitään, pääasiassa hyvää pohjaratkaisua olisin vailla
tallennettu
sWaltsu
Käyttäjä
*

Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #63 : 25.02.10 - klo:20:51 »

vauhtivenettä vai perusjollaa?
tallennettu

weigga
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #64 : 26.02.10 - klo:19:46 »

Mielellään pienellä moottoriteholla liukuunnouseva/lähtevä eli kovin jyrkkää v-pohjaa ei ole suunnitelmissa tehdä. Kovin suuria vauhteja en tavoittele (20-25kn), että ei tarvitse tähtitiedettä heti ensimmäisessä veneessä "harrastamaan"  Hymyilee
tallennettu
sWaltsu
Käyttäjä
*

Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #65 : 26.02.10 - klo:20:03 »

vesimäkärän ohjeitahan löytyy....
tallennettu

HurricanHT
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #66 : 01.03.10 - klo:10:04 »

Mäkärä ei ihan riitä jos kyytiin pitäisi saada 2-3 henkeä. Veikkaisn että sellaiset 4m-5m pitäisi olla pituutta jotta veneellä olisi jotain ominaisuuksiakin

Tuo menisi pienellä koneteholla mutta konstruktio on vanhanaikaisen oloinen (työläs).
http://www.svensons.com/boat/?p=RunaboutsOutboard/Ace.

Tuppaan suosittelemaan tuota Glen. L:n sivustoa (aiemmassa meilissä) mutta onhan näitä muitakin.

http://www.bateau.com/products.php?cat=16

Ylläolevista sopivankokoinen 'Garvey' tai hieman suurempi 'Phantom' voisivat olla sopivia. Nämä piirustukset ovat aika edullisia, eivät tosin taida olla 1:1 kokoa.
tallennettu
weigga
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #67 : 06.03.10 - klo:21:19 »

Tampereella tuli siis käytyä, mutta vanerit ei vielä lähteneet mukaan, mutta rakennus alkaa lähiaikoina, kunhan tietäisi mikä olisi runkoon hyvä puulaji mänty tai kuusi varmaan toimisi  Huh

Penkkejä veneeseen tulee kolme ja pohjaksi mietitty loiva v-pohja. Pituus on 3m ja leveys 1m-1,4m. Se vauhti ei ole tärkein, mutta liukuva siitä tulee (toivottavasti). Siksi päädyttiin tuohon jollaan, koska mehtämiehiä ollaan ja vesilintujahdit ollaan aina suunnattu isommille järville.

Pyörän muuten myyn pois, joten tulee varmaan sittenkin semmonen ihan oikeasti toimiva vene myös kesäksi  Virnistää
tallennettu
HurricanHT
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #68 : 09.03.10 - klo:17:16 »

Pituus on 3m ja leveys 1m-1,4m.

Pistä leveyttä mielummin sinne 1,3 m tuntumaan kuin metrin, lopputulos on vakaamman tuntoinen eikä metrista ole kiva soutaa edes hädän tullen.
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] | Siirry ylös Tulostusversio 

<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.3 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / Hakukoneoptimointi: Juha Söderholm                 (C) Moottorivene.info