Tuosta itse tekemisestä. Ensimmäiseksi aseta itsellesi kysymys ja vastaa siihen rehellisesti. Jos et osaa vastata, kannattaa kysyä vaikka vaimolta...

Kysymys: Haluanko tehdä itse eli haluanko tekemistä tuosta projektista - vai haluanko sen lopputuotteen eli veneen. Kumpi on tärkeämpi?
Itse tekeminen on hyvä vaihtoehto jos tuo tekeminen on enemmän painottuva tekijä tässä hommassa. Jos taas se vene on tärkeä ja sillä veneily, on mun mielestäni
järkevämpi ostaa valmis tai kunnostettava projekti. Rahallisesti ja työn määrän suhteen jälkimmäinen ei ole kalliimpi.
En vastusta itse tekmistä. Olen toiminut DIY -periaatteella koko ikäni ja mulla on takapihalla pieni puutyöverstas pöytäsahoine ja oiko-/tasohöylineen sekä lukuisine sähkökäyttöisine vispilöineen plus vielä käsityökalut. Paljon puutavaraa kuivumassa ja vielä muutakin.
Olen vain usein huomannut viettäneeni kaiken aikani siellä tekemässä jotain kun perusajatus oli että olisin halunnut sen laitteen/vempeleen ja hyöty- tai huvikäyttää sitä eikä koko vapaa-aikaani sitä kohdetta tusaamassa siellä verstaassa.
Esim. n. 100 kpl kaiuttimia - musiikin kuuntelu jäi toissijaiseksi, vaikka siihen luulin niitä ämyreitä alunperin rakentavani.
sähkökitara - halusin rämpyttää kitaraa, mutta tein sitä varmaan satoja tunteja ja vit.. koko hommaan. Hyvä kuitenkin tuli.
Kotiteatterin hienot hyllyköt ja kaiutinjalustat - hyvät tuli mutta vaimo ehti suunnittelemaan jo uuden järjestyksen olohuoneeseen joten modasin niistä varastohyllyt.
Olen tosin rakentanut ja valmistanut paljon uniikkeja tuotteita jotka ilahduttavat tietysti monia omistajiaan sekä tehnyt paljon tilaustöitä ja myyntiin tavaraa.
Mutta jos aikaa on rajallisesti, kannattaa tuota esittämääni kysymystä pohtia pari päivää ennen kuin tietää kumman vaihtoehdon valitsee....

Ja jos valitset itse tekemisen, ala nyt sitten äkkiä tekemään sitä. Jos projektisuunnitelman kesto on kolme viikkoa, kestää se takuuvarmasti 6 viikkoa. Ja jos normaalisti käy,
kestää homma 8 viikkoa. Joku on joskus sanonut että aika on harhaa......