Halpa venevakuutus - Katso heti!

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
11.02.12 - klo:17:32

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi
Haku:     Tarkempi haku

Salainen Agentti

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

+  Venefoorumi Venekeskustelu
|-+  Yleinen keskustelu
| |-+  Yleinen veneilykeskustelu
| | |-+  Uusi venetyyppi???
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Uusi venetyyppi???  (Luettu 7571 kertaa)
kim
Käyttäjä
*

Profiili
« : 10.02.09 - klo:12:06 »

Hei!

Aloitetaan nyt ensin sillä, että en tiedä veneilystä ja veneistä juuri mitään. Olen kiinnostunut vesillä olosta. Minulla on lapsena ollut soutuvene ja pieni moottorivene. Pari vuotta sitten kunnostin vanhan Kellokoskelaisen alumiiniveneen n. 4,1 metrinen kapea ja kevyt. Sillä on käyty lasten kanssa muutamat kalareissut ja saaressa yöpymiset. Olen mielessäni pyöritellyt minkälainen vene olisi perheelle tällä hetkellä sopivin. Kävin vuosi sitten venemessuilla, mutta siellä ei ollut meidän venettä. Veneily näytti olevan hyvin elitistinen harrastus. Ainoa joka oli vähän sinne päin oli puuveneosastolla avovene pienellä keskimoottorilla. Vene oli nätti, mutta sillä oli kyllä hintaakin. En oikeastaan jaksa puuvenettä hoidella, joten se ei tule materiaalina kysymykseen.

Minun veneunelmani:
-kokonaispaino max 600kg (sais viedä jarruttomalla trailerilla)
-pituus 5-6 metriä
-alumiinia (ehkä lujitemuovi)
-uppoumarunkoinen, uppoamaton
-10-20 hv dieselkäyttöinen keskimoottori. Veneessä oltava myös mahdollisuus laittaa 10-20 hv perämoottori vaihtoehtone keskimoottorille.
-edestä osittain katettu ja läpikuljettava. Kate korkeintaan puoliväliin venettä. Katteen takana ei ole pakko olla seinää.
-ohjauspulpetti
-minimivarustus, katetulla osalla tulisi olla valmiina lattiassa ja kyljissä palkit/kiskot joihin voisi tarpeen mukaan kiinnittaa pientä kaappia, tuolia tms varustetta.
-kohtalaisen tasainen lattia
-hinta uutena ilman konetta 5-7000€. Moottorilla pari tonnia enempi.

Tällaisella veneellä hoideltas meitin kalareissut, retkeilyt, sorsastukset ja uintireissut. Venettä siis säilytettäis kotona trailerin päällä ja heiteltäs millon minnekin tarpeen ja halujen mukaan. Vene ei kulkis kovaa. Ajo olis edullista. Samoin hankintahinta olisi edullinen kun siihen riittäisi pienikin moottori. Tuollaisen veneen ostaisin ensin ilman moottoria ja ajaisin nykyisella peräprutkulla vaikka kahvasta ohjaamalla. Sitten kun koneesta aika jättää veisin sen veistämölle jossa asennettas pikkudieseli voimansiirtoineen valmiiksi tehtyyn paikkaan.

Onko tällaista kevyttä uppoumarunkoista olemassa? Entä onko jotain joka olis tarpeita lähellä. Kehitelkääs ajatusta eteenpäin!!!

Kim
tallennettu
antsu
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #1 : 10.02.09 - klo:12:37 »

Vastaus yhdellä sanalla: Ei

Lisäsanoja:

Katettu 6 metrinen uppoumavene maksaa kohtalaisen paljon enemmän koska myynnissä olevissa on sisustus mukana. Simppu olisi ainoa hintaluokkaan sopiva, mutta täysin avonainen.

600 kiloa on melko pieni paino noin isolle alukselle, mutta toisaalta suuri jarruttomalle trailerille ja sen veturille. Muutenkaan en näe mitään syytä jarruttomalla trailerilla urheilemiseen kun jarrutkin on keksitty.

Kaikki tällä kertaa markkinoilla olevat uppumaveneet ovat lasikuituisia, joka on aivan erinomainen materiaali ja halvempi kuin alumiini.

Pari linkkiä:

http://www.simppu.ee/?SID=8e088a4c9efbc457b4346934ac332e7d&n=28
http://www.nefiti.fi/22.html
tallennettu
kim
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #2 : 10.02.09 - klo:13:16 »

Vastaus yhdellä sanalla: Ei

Lisäsanoja:

Katettu 6 metrinen uppoumavene maksaa kohtalaisen paljon enemmän koska myynnissä olevissa on sisustus mukana. Simppu olisi ainoa hintaluokkaan sopiva, mutta täysin avonainen.

600 kiloa on melko pieni paino noin isolle alukselle, mutta toisaalta suuri jarruttomalle trailerille ja sen veturille. Muutenkaan en näe mitään syytä jarruttomalla trailerilla urheilemiseen kun jarrutkin on keksitty.

Kaikki tällä kertaa markkinoilla olevat uppumaveneet ovat lasikuituisia, joka on aivan erinomainen materiaali ja halvempi kuin alumiini.

Pari linkkiä:

http://www.simppu.ee/?SID=8e088a4c9efbc457b4346934ac332e7d&n=28
http://www.nefiti.fi/22.html

Kiitos vastauksesta. Jotenkin kuitenkin vastauksestasi on köyhät kyykkyyn asenne. Takerruit veneen pituudessa heti tuohon minkä olin laittanut maksimipituudeksi. Entä jos se olis 5 metriä? Tartuit myös sanaan katettu. Itse tarkoitin ja mielestäni myös kirjoitin, että osittain katettu (korkeintaan puoliväliin). Sisustusta tosiaan ei ollut tarkoitus ostaa mukana tai jos jotain niin todella yksinkertaista eli kovat penkit ja lattia. Tai mikä nyt sitten veneissä on sisustusta ja mikä ei.

Sultako saa ostaa jarrullisen trailerin jarruttoman hintaan? Minulla yksi hyvä syy pelleillä jarruttomalla kärryllä on toi hinta. Ei mulla oo tarkoitus millään Nissan Micralla vetää venettä. Mielestäni tuo 750 kg kulkee ja nousee jotenkuten ihan tavallisella pakettiautolla tai isolla henkilöautolla kunhan on hyvä paikka. Mulla on ikivanha 4wd hiace jolla ollaan enimmäkseen kuskattu venettä. Välillä vanhalla etuvetovolvollakin. Nykyinen vene painaa n. 200-250kg. Kärry ilman venettä 440 kg. Eli yhteensä n. 650-700kg. Etuvetohenkilöautolla on välillä ollu vaikeeta lähteä rampista. Hyvästä paikasta nousee hyvin.

Simppu on tosiaan vähän sinne päin. Lyhyempikin kävis ja joku kate pitäs eessä olla. Voishan sen toki tehdä tai teettää itsekin jälkeenpäin.

En tästäkään mitään tiedä, mutta eikö lasikuituvene ole herkempi kolhuille ja naarmuille kuin alumiini?

Mitähän ihan uroina maksaisi hintaero simpun kokoisessa veneessä jos se oliskin alumiinia?

Toi nefiti on sulla varmaan karannut tohon vahingossa. Minusta se on jo ökyvene.
tallennettu
juhnu
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #3 : 10.02.09 - klo:13:38 »

Lainaus
En tästäkään mitään tiedä, mutta eikö lasikuituvene ole herkempi kolhuille ja naarmuille kuin alumiini?
Lasikuitu on helppo paikata vaikka naarmuja tulisikin. Kunnon kölirauta, niin säästyy pahimmilta naarmuilta.
tallennettu
Julle
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #4 : 10.02.09 - klo:14:44 »

Tollanen paketti uutena on kyllä mahdottomuus. Jos pienellä budjetilla ollaan liikkeellä niin miksi sen veneen pitää olla uusi? 70- ja 80-luvulla moni veistämö teki tollasia pieniä lasikuitufiskareita esim terhi ms600 tai www.nettivene.com/313450 Tollasilla paateilla ei nykyään ole uutena sellasta kysyntää, että niitä tehtäs. Tilauksesta varmaan joku kaivaa vanhoja muotteja esille, mutta yksittäiskappaleelle tulee varmasti hintaa vaikka saisikin puolivalmiina ilman sisustuksia. Toinen asia ovat nykyiset CE-hömpötykset jota vanhoilla venemalleilla ei ole, eli veistämö ei voi virallisesti myydä vanhalla muotilla leivottua paattia. Jonkun pienen pajan kanssa homma tietysti toimii ilman CE-kilpiä...

Toinen seikka on paino. Jarruton traileri minkä omamassa on vain 150 kiloa on sellanen rimpula, että se on solmussa 5-6 metrisen uppoumarunkosen veneen kanssa. Sellanen jarruton kärry mikä kestää tollasen fiskarin alla painaakin sitten 250 kiloa, eli laillista kantavuutta jää vain 500kiloa, mikä ei tosiaan riitä. Varsinkin jos veneessä on keskimoottori.

Alumiini ja lasikuitu ovat liki yhtä herkkiä kolhuille ja naarmuille. Veneellä ei ole tarkoitus ajaa kivikossa. Alumiiniin jää pysyvä lommo tai naarmu melko pienestäkin kosketuksesta, lujitemuovi on kimmoisempi ja helppo korjata. Tosin alumiini voi huoletta jättää kolhulle kun lasikuitu taas vaatii mahdollisimman pikaista paikkausta.

Onko sen veneen pakko olla uppoumarunkoinen? Liukuvillakin veneillä voi putputella hitaasti ja halvalla. Halpa ja lähes kaikki kriteerit täyttävä vaihtoehto olis 70-luvun Flipper 450HT, siihen vanha prutku perään. Vakaa trimaraanirunko, koppi edessä, kulkee jarruttomassa kärryssä ja pirun tyylikäs Virnistää
tallennettu
antsu
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #5 : 10.02.09 - klo:15:06 »

Kiitos vastauksesta. Jotenkin kuitenkin vastauksestasi on köyhät kyykkyyn asenne.

Olen pahoillani, että vastasin. Kysy ensi kerralla Googlelta. Se ei pahoita mieltäsi.
tallennettu
itl
Yleisvalvoja
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #6 : 10.02.09 - klo:15:20 »

Lainaus
Kiitos vastauksesta. Jotenkin kuitenkin vastauksestasi on köyhät kyykkyyn asenne. Takerruit veneen pituudessa heti tuohon minkä olin laittanut maksimipituudeksi. Entä jos se olis 5 metriä? Tartuit myös sanaan katettu. Itse tarkoitin ja mielestäni myös kirjoitin, että osittain katettu (korkeintaan puoliväliin). Sisustusta tosiaan ei ollut tarkoitus ostaa mukana tai jos jotain niin todella yksinkertaista eli kovat penkit ja lattia. Tai mikä nyt sitten veneissä on sisustusta ja mikä ei.

Tuskin tässä köyhien kyykyttämisestä kyse, veneet vain maksavat sen mitä maksavat.

Uppoumarunkoiset ovat yleensä alkaen +6m pitkiä ja katettuja malleja, joissa se kate edelleen nostaa veneen hintaa. No joitakin avofiskareita löytyy, mutta nekään eivät yleensä sovi etsimääsi kokoluokkaan vaan ovat sitä +6m pituutta. Alle 6m uppoumarunkoinen lienee kohtalaisen vaikeasti löydettävä venemalli.

Lainaus
Sultako saa ostaa jarrullisen trailerin jarruttoman hintaan? Minulla yksi hyvä syy pelleillä jarruttomalla kärryllä on toi hinta. Ei mulla oo tarkoitus millään Nissan Micralla vetää venettä. Mielestäni tuo 750 kg kulkee ja nousee jotenkuten ihan tavallisella pakettiautolla tai isolla henkilöautolla kunhan on hyvä paikka. Mulla on ikivanha 4wd hiace jolla ollaan enimmäkseen kuskattu venettä. Välillä vanhalla etuvetovolvollakin. Nykyinen vene painaa n. 200-250kg. Kärry ilman venettä 440 kg. Eli yhteensä n. 650-700kg. Etuvetohenkilöautolla on välillä ollu vaikeeta lähteä rampista. Hyvästä paikasta nousee hyvin.

Varmaan kyse ihan vaan liikenneturvallisuudesta. Ylikuormattu 750kg jarruton kärry lisää yhdistelmän jarrutusmatkaa huomattavasti ja muutekin sellaisen kantavuus/runkorakenne sellaista luokkaa, että ei oikein sovi yli 5m veneelle.

Lainaus
Simppu on tosiaan vähän sinne päin. Lyhyempikin kävis ja joku kate pitäs eessä olla. Voishan sen toki tehdä tai teettää itsekin jälkeenpäin.

Miten olisi avovene pressukatteella?

Lainaus

No on se vähän herkempi naarmuille, mutta ei alumiinivenekään vastoin yleistä uskomusta, ole mitenkään ikuinen venemateriaali, mutta jossain määrin hieman lasikuitua huolettomampi.

Lainaus
Mitähän ihan uroina maksaisi hintaero simpun kokoisessa veneessä jos se oliskin alumiinia?

Jos valmistusmäärät olisi samaa luokkaa, niin alusimppu maksaisi luultavasti n. 30-50% enemmän mitä lasikuituinen.

Näillä spekseillä minäkin katselisin käytettyä venettä tai ehkä jotain uutta puoliliukuvaa avovenettä.
tallennettu
kim
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #7 : 10.02.09 - klo:16:04 »

Sentään näköjään tällainen venetyyppi jota haen on ollut joskus olemassa. Mieluummin tosiaan ostaisin käytetyn veneen, mutta en uskalla yli 30 vuotta vanhaa lasikuitu tai muovivenettä ostaa. Jos noita 5 metrin uppoumarunkoisia olis vielä valmistuksessa olis käytettyjäkin myynnissä. No kunhan polttoaineiden hinnat tuplaantuu niin muutkin rupeavat miettimään keveitä uppoumarunkoisia veneitä.

Uskon edelleen, että tavoittelemani vene voisi olla valmistettavissa. Ei ehkä ihan tohon hintahaarukkaan, mutta lähelle. Ilmarin 520 HT tai 530 HT on edestä katettu reilun 5 metrin alumiinivene. Painoltaan tais olla n. 500 kg ilman konetta. Hintaa on ilman konetta alle 10000€. Tohon hintaan pystyisi tekemään uppoumarunkoisenkin vastaavan jos niistä olisi kysyntää? http://www.ilmarinvene.fi/ Täytyy harkita vuoden-parin päästä tosiaan tollasta Ilmarista (käytettynä ehkä). Eihän siihen tosiaan ole pakko laittaa liukuun nostavaa konetta vaan voi mennä sillä 10hv koneellakin kuten joku keksi. Kiitos vinkistä!

Jarruton 750 kg traileri on siis paska jos se painaa alle 250kg? Tätä vähän kyllä pelkäsinkin. Mulla ei oo trailereista kokemusta, mutta peräkärryksi tuli aikanaan valkattua 400kg painoinen eikä kevyttä rimpulaa.
tallennettu
Slx
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #8 : 10.02.09 - klo:16:53 »

Esität kysymyksen, täällä vastataan ja sitten tyrmäät kaikki, tollaiselle veneelle on niin pieni ostaja kunta että ei niitä tehdä sarjatuotantona, ostat jonkin vanhan paketin ja muokkaat siitä. Tai teet itse muulla tavoin ei vaatimukset täyty, vanhoja keskimoottoreita saa järki hintaan, ja sitten vain "askartelet" itse mieluisan kopin...
tallennettu
Matias
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #9 : 10.02.09 - klo:17:00 »

Minusta tuo Antsun vastaus oli tosi asiallinen eikä sisältänyt mitään vittuiluja eikä viittauksia mihinkään köyhät kyykkyyn suuntaan.
Uusissa veneissä on varsin selkeät hintatiedot joista varmaan voi käteisostaja hyvinkin neuvotella. Etenkin nyt kun laama-aika on ilmeisesti iskenyt
ja ylivuotista tavaraa on varastossa.

Tuossa tuli yksi asia mieleen aika vahvasti joka jäi mietityttämään vähän. En usko että sellaista venettä on tai tulee olemaankaan jota voi ajella perätuupparilla ja sitten valjastaa keskimoottorille. Jos sellaisen tekee, se ei toimi kyllä kummallakaan hyvin. Vene täytyy lähtökohtaisesti suunnitella siten että moottorin paino täytyy ottaa huomioon. Tuollaista painoa ei voi siirrellä vain paikasta toiseen. Keskimoottori vaatii myös pohjaan erilaiset rakenteet kuin perämoottori. Pitää olla tuetut paikat mihin moottori asennetaan. Pohjaan pitää rakentaa akselin läpiviennit, perään peräsintekniikka ja sen kiinnitykset. Ne taas ovat helposti perämoottorin tiellä.

Jos tuollaisen välttämättä haluaa, se kannattaa teettää. Itse en kuitenkaan tuollaista kummajaista ottaisi.
Samassa paketissa ei molemmat toimi.

En osaa suositella mitään venettä.
tallennettu
kim
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #10 : 10.02.09 - klo:17:32 »

Esität kysymyksen, täällä vastataan ja sitten tyrmäät kaikki, tollaiselle veneelle on niin pieni ostaja kunta että ei niitä tehdä sarjatuotantona, ostat jonkin vanhan paketin ja muokkaat siitä. Tai teet itse muulla tavoin ei vaatimukset täyty, vanhoja keskimoottoreita saa järki hintaan, ja sitten vain "askartelet" itse mieluisan kopin...

Enhän minä nyt kaikkia vastauksia tyrmää. Vain sellaiset jotka ovat kanssani eri mieltä.
tallennettu
cokkeli
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #11 : 10.02.09 - klo:17:32 »

Kunnon trollausta.... Virnistää  http://fi.wikipedia.org/wiki/Trolli
tallennettu
vator
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #12 : 10.02.09 - klo:17:49 »

Suosittelen aloittajaa tekemään suunnitelmasta piirroksen, skannaamaan sen ja lähettämään foorumille. Kuvauksen tapaisia veneitä olen mielestäni nähnyt jossain Amsterdamin kanaaleissa.
MUTTA kun tässä on tuo 5-6m toive ja kevyellä trailerilla pitäisi vetää, ja veneessä pitäisi olla puolikate ja palkistoa, uppoumarunkoisen kaaret ja rakennusmateriaali alumiini, tulee paatille koneineen painoa. Siihen vielä lisätään toivomuksen mukainen tasainen turkki lisäpainoksi...menee kyllä jarrullisen telitrailerin puolelle.
Keskimoottori/perämoottori optio lienee vain suunnittelukysymys, mutta kuulostaa vähän oudolta että veneeseen laitetaan joku uusi diesel-Kubota moottoriksi ja sitten halutaankin ajaa bensaperärutkulla.. Pyörittää silmiään.
Potentiaalinen vaihtoehto olisi saada joku tekemään muotin vanhasta avofiskarista ja tehdä kuidusta uusi paatti.
Mitä tulee elitistisyyteen, niin veneily on maassamme jostain syystä vain pirun kallista. Tuhansien järvien maassa joka seitsemännellä asukkaalla on vene, ollaan siis samoissa suhdeluvuissa norjalaisten kanssa, mutta silti tarvikkeet ja veneet+moottorit maksavat meillä eniten, ja usein edullista on ostaa välineistöä esim. Saksasta, Englannista ja viime vuonna mm. USAsta. Venetarvikkeiden hinnoille ei Suomessa taida olla muuta selitystä kuin jälleenmyynti- ja maahantuojaportaan kova hinku rahalle(+verotus?).  Mutta pienestä on köyhän aloitettava, ensin pieni vene, vaikka projektikin, sen kunnostus ja sitten se myyntiin ja vähän isompi vene, se myyntiin ja taas isompi, kunnes tuntuu että rahaa menee tarpeeksi... Virnistää
tallennettu
cokkeli
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #13 : 10.02.09 - klo:18:02 »

...kunnes tuntuu että rahaa menee tarpeeksi... Virnistää

Ja sitä saa meenemään vaikka polkuveneen kanssa.
tallennettu
Slx
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #14 : 10.02.09 - klo:18:24 »

...kunnes tuntuu että rahaa menee tarpeeksi... Virnistää

Ja sitä saa meenemään vaikka polkuveneen kanssa.

Siitä tietää että harrastus on oikea kun se vie kaikki rahat  Virnistää
tallennettu
abo
WanhaHuru
Ylläpitäjä
Käyttäjä
*

Profiili WWW
« Vastaus #15 : 10.02.09 - klo:18:50 »

Mikään pelti vaan ei taivu suosiolla kahteen suuntaan samanaikaisesti, joten onnistuneen uppoumarungon valmistaminen pellistä on kallista ja vaikeaa. Polttoaineen hinnan kallistuessa uppoumarungot todennäköisesti katoaa kokonaan, koska kyseesä on puoliliukuvaan verrattuna todella epätaloudellinen venetyyppi, koska vaikka pienen moottorin tuntikulutus on pieni, niin olematon matkanopeus tekee matkanteosta hyvin epätaloudellista.

Akselidieseli, katettu ja max 600kg on täysin unihiekkaa, materiaalista riippumatta ja muutoinkin tuossa teholuokassa on akselivetoinen keskimoottori varsin typerä ratkaisu noin pieneen veneeseen, lisäksi tekee pohjamuodon joka vaikeittaa trailaamista. Miksi veneen pitäisi olla lisäksi vielä alumiinia? Jotta siitä saataisiin mahdollisimman helposti särkyvä? Runkomuoto joka edellyttäisi alumiinin mankelointia muotoon, jolloin se jo valmiiksi rasituskarkaistuu ja painoraja joka rajaa rakenteen heppoiseksi, hohhoijaa. En lainkaan ihmettele ettei kukaan ole edes pyrkinyt tuomaan mallistoon moista ammetta, sille ei olisi markkinoita. Simppu osuu lähelle, siihen jooku HT-kate niin hyvinhän se vastaisi haettuja speksejä.

Alkuperäinen mainitsee ettei uskaltaisi yli 20v lujitemuovivenettä... no mä en hevillä yli 15v alumiiniammetta, ne kun pääosin on oikeasti jo loppu, sensijaan '60-luvun lujitemuoviveneitä on runsaasti aivan mainiossa kunnossa edelleenkin.
tallennettu

><(((((°> Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata. <°)))))><
kim
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #16 : 10.02.09 - klo:20:21 »

Suosittelen aloittajaa tekemään suunnitelmasta piirroksen, skannaamaan sen ja lähettämään foorumille. Kuvauksen tapaisia veneitä olen mielestäni nähnyt jossain Amsterdamin kanaaleissa.
MUTTA kun tässä on tuo 5-6m toive ja kevyellä trailerilla pitäisi vetää, ja veneessä pitäisi olla puolikate ja palkistoa, uppoumarunkoisen kaaret ja rakennusmateriaali alumiini, tulee paatille koneineen painoa. Siihen vielä lisätään toivomuksen mukainen tasainen turkki lisäpainoksi...menee kyllä jarrullisen telitrailerin puolelle.
Keskimoottori/perämoottori optio lienee vain suunnittelukysymys, mutta kuulostaa vähän oudolta että veneeseen laitetaan joku uusi diesel-Kubota moottoriksi ja sitten halutaankin ajaa bensaperärutkulla.. Pyörittää silmiään.
Potentiaalinen vaihtoehto olisi saada joku tekemään muotin vanhasta avofiskarista ja tehdä kuidusta uusi paatti.
Mitä tulee elitistisyyteen, niin veneily on maassamme jostain syystä vain pirun kallista. Tuhansien järvien maassa joka seitsemännellä asukkaalla on vene, ollaan siis samoissa suhdeluvuissa norjalaisten kanssa, mutta silti tarvikkeet ja veneet+moottorit maksavat meillä eniten, ja usein edullista on ostaa välineistöä esim. Saksasta, Englannista ja viime vuonna mm. USAsta. Venetarvikkeiden hinnoille ei Suomessa taida olla muuta selitystä kuin jälleenmyynti- ja maahantuojaportaan kova hinku rahalle(+verotus?).  Mutta pienestä on köyhän aloitettava, ensin pieni vene, vaikka projektikin, sen kunnostus ja sitten se myyntiin ja vähän isompi vene, se myyntiin ja taas isompi, kunnes tuntuu että rahaa menee tarpeeksi... Virnistää

Onko siis niin, että saman kokoinen ja samasta materiaalista tehty uppoumarunkoinen on aina painavampi kuin liukuva?

Tuohon moottoriasiaan. En tietenkään tarkoittanut, että samaan aikaan olis kaksi eri moottoria. Sellasta venettä haihattelin johon voisi laittaa joko keskimoottorin tai perämoottorin (jossain 10-20 hv teholuokassa noi koneet ei hirveitä paina oli se missä hyvänsä). Siis sellainen vene jonka voisi ostaa ilman moottoria, perämoottorin kanssa tai keskimoottorin kanssa. Ja jos valitsee alkuun ilman moottoria niin voisi käyttää alkuun vanhaa ja halpaa perämoottoria ja sen jälkeen asentaa tai asennuttaa siihen sen keskimoottorin kun on saanut säästettyä lisää.

Tuo paino pitäs kyllä saada jotenkin pysymään alle kuuden sadan. Tai sitten tarttis löytää edullinen jarrullinen traileri. Oikeesti ei luulis hinnan heti tuplaantuvan jos laitetaan jarrut. No kai siinä laitetaan kaikki saman tien vahvemmaksi, että saadaan kantavuutta...

Meillä on mielestäni jo osittain puhjenneen asunto- ja autokuplan lisäksi myös venekupla. En tiedä onko sekin jo alkanut puhkeamaan. Sivusta seuranneena olen ihmetellyt kun veneestä saa myydessä saman mitä on ostaessa 20 vuotta sitten maksanut. Minun nykyinen alumiiniveneeni maksoi 2 vuotta sitten 300€, joten minulla on varaa siihen, että käytettyjen veneiden hinnat putoaa puoleen.
tallennettu
kim
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #17 : 10.02.09 - klo:20:32 »

Mikään pelti vaan ei taivu suosiolla kahteen suuntaan samanaikaisesti, joten onnistuneen uppoumarungon valmistaminen pellistä on kallista ja vaikeaa. Polttoaineen hinnan kallistuessa uppoumarungot todennäköisesti katoaa kokonaan, koska kyseesä on puoliliukuvaan verrattuna todella epätaloudellinen venetyyppi, koska vaikka pienen moottorin tuntikulutus on pieni, niin olematon matkanopeus tekee matkanteosta hyvin epätaloudellista.

Akselidieseli, katettu ja max 600kg on täysin unihiekkaa, materiaalista riippumatta ja muutoinkin tuossa teholuokassa on akselivetoinen keskimoottori varsin typerä ratkaisu noin pieneen veneeseen, lisäksi tekee pohjamuodon joka vaikeittaa trailaamista. Miksi veneen pitäisi olla lisäksi vielä alumiinia? Jotta siitä saataisiin mahdollisimman helposti särkyvä? Runkomuoto joka edellyttäisi alumiinin mankelointia muotoon, jolloin se jo valmiiksi rasituskarkaistuu ja painoraja joka rajaa rakenteen heppoiseksi, hohhoijaa. En lainkaan ihmettele ettei kukaan ole edes pyrkinyt tuomaan mallistoon moista ammetta, sille ei olisi markkinoita. Simppu osuu lähelle, siihen jooku HT-kate niin hyvinhän se vastaisi haettuja speksejä.

Alkuperäinen mainitsee ettei uskaltaisi yli 20v lujitemuovivenettä... no mä en hevillä yli 15v alumiiniammetta, ne kun pääosin on oikeasti jo loppu, sensijaan '60-luvun lujitemuoviveneitä on runsaasti aivan mainiossa kunnossa edelleenkin.

Onhan täällä joku asiantuntijakin sentään paikalla. Hyvät kommentit tuosta alumiinin muokkaamisesta uppoumarunkoiseksi veneeksi (siis jos on totta). Olen kuvitellut, että alumiini olisi kestävämpi kuin lujitemuovi tai lasikuitu. Kai se käsitys on perustunut siihen, että työveneet on lähes aina alumiinia.

Jälleen muuten huomautan, että en hakenut alunperinkään katettua vaan osittain katettua. Tollanen 2 mm alumiinista tehty osittainen keulakate ikkunoineen ei paina 50 kg enempää verrattuna täysin katteettomaan.

Taisin mainita yli 30 vuotiasta lujitemuoviveneistä en 20v.

Miksi 15 vuotias alumiinivene olisi loppu? Minun ostamani n. 40 vuotias aluvene oli huonossa kunnossa, mutta 4 tunnin hitsaamisen jälkeen taas hyvä. Teeppä tämä puu- tai muoviveneelle.

Pitäiskö mun seuraavaksi haaveilla puoliliukuvasta? Olisko siinä paremmin mahiksia?
tallennettu
abo
WanhaHuru
Ylläpitäjä
Käyttäjä
*

Profiili WWW
« Vastaus #18 : 10.02.09 - klo:20:49 »

Alumiinin ainoa etu on sen vettymättömyys, eli kolhuille ja naarmuille ei tarvitse tehdä mitään. Huonokuntoinen lujitemuovivene on aina helposti kunnostettavissa, alumiinivene taas väsyy ja rasituskarkaistuu monin paikoin helposti ja silloin sitä ei enään oikeasti saa korjattua, vain tekohengitettyä. Mikään materiaali ei yksiselitteisesti ole paras, jos olisi niin kaikki olisi siitä tehtyjä.

Puoliplaanarilla pääsee huomattavasti lähemmäs annettuja speksejä ja kohtuukokoisella nelitahtiperämoottorilla todella mainioon taloudellisuuteen. Esimerkiksi Idealin 550-veneet jotka muuttui Kaisloiksi tälle vuodelle on varsin lähellä ajatusta, toki hieman yli painoltaan, hinnaltaan ja varustukseltaan kun ovat tarkoitettu ihan normikäyttäjille myytäviksi, mutta perusajatus osuu varsin likelle, kohtuuhintainen, kohtuu tilava, kohtuu merikelpoinen paatti jonka käyttökulut on kohtuulliset.
« Viimeksi muokattu: 10.02.09 - klo:20:51 kirjoittanut abo » tallennettu

><(((((°> Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata. <°)))))><
abo
WanhaHuru
Ylläpitäjä
Käyttäjä
*

Profiili WWW
« Vastaus #19 : 11.02.09 - klo:01:10 »

Keskidiisseli, esmes 11hv painaa ~100kg, sit jäähdytys, konepeti, akselointi jnejne niin 200kg on helposti koossa ja lisäksi sama runko ei hevillä sovellu sekä keski että peräkoneelle. muutoinkin kyseinen venehaave senverta absurdi että helpoti trolliksi tulkittavissa.
tallennettu

cokkeli
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #20 : 11.02.09 - klo:09:46 »

Miten olis tämä http://www.nettivene.com/311784 ? Ei ehkä kulje trailerilla, mutta voi kyllä säilytää vedesä ympäri vuoden. Taitaa painaa enemmän ku 600kg, on puoliksi katettu ja tähän saat ostaa pikku diiselin tai sitten hitsata mihin kohtaan tahansa vaikka katolle telineen perämoottorille.
tallennettu
f
Käyttäjä
*

Profiili WWW
« Vastaus #21 : 11.02.09 - klo:09:51 »

Polttoaineen hinnan kallistuessa uppoumarungot todennäköisesti katoaa kokonaan, koska kyseesä on puoliliukuvaan verrattuna todella epätaloudellinen venetyyppi, koska vaikka pienen moottorin tuntikulutus on pieni, niin olematon matkanopeus tekee matkanteosta hyvin epätaloudellista.

Rohkenen epäillä! Siis tuota uppoumarungon epätaloudellisuutta jos viittaat sillä l/mpk kulutukseen. Tähän asti olen oppinut, että uppoumarunko ajettuna uppoumanopeudella, ja käytettäessä tarkoitukseen sopivaa moottoria on edelleen taloudellisin tapa liikkua olipa mittarina l/h tai l/mpk. Eri asia sitten on, että kenen hermot kestää, kun on kuunneltu moottorin pärinää ja haisteltu dieselin käryä 4 h ja vieläkin näkyy tuttu vesitorni takana, kun saman matkan olisi saanut taitettua purjein yhtä nopeasti hiljaisuudessa.

tallennettu
jhenriksson
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #22 : 11.02.09 - klo:10:47 »

Lainaus
Polttoaineen hinnan kallistuessa uppoumarungot todennäköisesti katoaa kokonaan, koska kyseesä on puoliliukuvaan verrattuna todella epätaloudellinen venetyyppi, koska vaikka pienen moottorin tuntikulutus on pieni, niin olematon matkanopeus tekee matkanteosta hyvin epätaloudellista.

Kyllähän uppoumarunkoinen on kaikista taloudellisin absoluuttisesti mitattuna. Silloin, kun tosiaan liikutaan uppoumanopeuksilla ja valitaan se moottori siten, että se riittää siihen uppoumanopeuteen ei yritetä tehdä siitä liukuvaa.

Kaikki vakavasti otettavat pitkän matkan matkaveneet ovat uppoumarunkoisia ja nekin, jotka ovat puoliliukuvia saavuttavat pisimmän toimintasäteensä uppoumanopeuksilla. Nordhavn, Selene, Kadey-Krogen esimerkkeinä uppoumarunkoisista ja Grand Banks sekä Elling esimerkkeinä puoliliukuvista.

Esimerkiksi Nordhavn 40 on 12 metrinen 22 tonninen alus. Onnistuneen runkosuunnittelun ansiosta sille riittää 165 hv moottori (jossa ilmeisesti on pahan kelin tehovaraakin, koska veneellä on kierretty maapallon ympäri. Harvinaista moottoriveneelle ja vielä harvinaisempaa 40-jalkaiselle tuotantoveneelle.) Tuolla moottorilla ja 3480 l tankeilla saavutetaan (6 solmun nopeudella) 3450 merimailin toimintasäde. Tuo tarkoittaa noin 1l/mpk kulutusta.
tallennettu
itl
Yleisvalvoja
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #23 : 11.02.09 - klo:11:01 »

Juu, kyllä se näin on. Alle runkonopeuden on yleensä veneen taloudellisin ajonopeus.

Poikkeuksiakin voi tietysti olla, jos kone esim. on sellainen, ettei ole optimaalisella toimita-alueella ko. nopeuksilla tms. Esim. joku perinteistä tekniikkaa edustava iso 2t bensaimuri saattaa hyvinkin olla tälläinen.
tallennettu
jhenriksson
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #24 : 11.02.09 - klo:11:08 »

Eikös Bellan 530 HT ole aika lähellä haettua venettä?

http://www.bellaboats.fi/Fin/Mallisto/Bella.530.HT.Classic
tallennettu
jhenriksson
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #25 : 11.02.09 - klo:11:31 »

Lainaus
Mieluummin tosiaan ostaisin käytetyn veneen, mutta en uskalla yli 30 vuotta vanhaa lasikuitu tai muovivenettä ostaa.

Jos vene on alunperin laadukkaasti tehty ja sen lisäksi hyvin pidetty, niin ei 30v vuotta ole vielä ikä eikä mikään (edes liukuvalle) lasikuituveneelle.

tallennettu
HurricanHT
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #26 : 11.02.09 - klo:12:26 »

Jos vene on alunperin laadukkaasti tehty ja sen lisäksi hyvin pidetty, niin ei 30v vuotta ole vielä ikä eikä mikään (edes liukuvalle) lasikuituveneelle.

Tuossa ajassa ovat jyvät ehtineet erottua akanoista, maanantaikappaleet ovat jo karsiutuneet matkan varrella  Iskee silmää
tallennettu
Matias
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #27 : 11.02.09 - klo:14:19 »

Joo, kyllä tämä minustakin sen enmpää erittelemättä alkaa trollaukselta vaikuttaa.
tallennettu
kim
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #28 : 11.02.09 - klo:23:20 »

Eikös Bellan 530 HT ole aika lähellä haettua venettä?

http://www.bellaboats.fi/Fin/Mallisto/Bella.530.HT.Classic

On. Tuostakin kun lama raapasee hinnasta sen kolmanneksen pois, niin sitte alkais oleen aika hyvä tarpeisiini (käytettynä).

Itse asiassa olen tainnut löytää itselleni käytetyn veneen joka on hyvin samankaltainen kuin tuo Bella 530 HT. Sen sais sopivasti ilman konetta. Täytyy vielä joku päivä kypsytellä ajatusta ja vaimoa.
tallennettu
abo
WanhaHuru
Ylläpitäjä
Käyttäjä
*

Profiili WWW
« Vastaus #29 : 12.02.09 - klo:00:49 »

Rohkenen epäillä! Siis tuota uppoumarungon epätaloudellisuutta jos viittaat sillä l/mpk kulutukseen. Tähän asti olen oppinut, että uppoumarunko ajettuna uppoumanopeudella, ja käytettäessä tarkoitukseen sopivaa moottoria on edelleen taloudellisin tapa liikkua olipa mittarina l/h tai l/mpk. Eri asia sitten on, että kenen hermot kestää, kun on kuunneltu moottorin pärinää ja haisteltu dieselin käryä 4 h ja vieläkin näkyy tuttu vesitorni takana, kun saman matkan olisi saanut taitettua purjein yhtä nopeasti hiljaisuudessa.

Rohkene rauhassa, mutta pienveneissä tuo ei vaan toteudu. Kun puhutaan vesilinjapituudeltaan 4-5m veneistä niin runkonopeus on todella alhainen ja tarkoitukseen optimoituja moottoreita ei ole. Joten parempi taloudellisuus saavitetaan puoliliukuvalla rakenteella, laskettaessa siis kulutusta matkaan. Tottakai vene kulkee erittäin pienellä teholla alhaisella uppoumanopeudella, kuten toisessa postauksessa mainittu 40' "laiva" 6kn nopeudella, mutta sillin ei olla edes vielä lähellä ko ammeen runkonopeutta kun taas esmes 12' vesilinjapituudella 6kn on jo puoliliukualueen nopeus, ei olla enään runkonopeuden määrittämässä uppoumatilassa. Sit taasen jos 12' vesilinjapituudella tyydytään 2+kn nopeuteen, ei hyötysuhteeltaan hyviä moottoreita oikeasti ole ja usein todellinen eteneminenkin voipi olla hieman niukkaa. Kannattaa näissä hieman funtsia minkä kokoisesta aluksesta puhutaan ja muistaa että runkonopeus on sidoksissa vesilinjapituuteen.
tallennettu

Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 

<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.3 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / Hakukoneoptimointi: Juha Söderholm                 (C) Moottorivene.info