Halpa venevakuutus - Katso heti!

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
13.02.12 - klo:01:50

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi
Haku:     Tarkempi haku

Salainen Agentti

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

+  Venefoorumi Venekeskustelu
|-+  Yleinen keskustelu
| |-+  Yleinen veneilykeskustelu
| | |-+  Teetkö moottorin syys- ja talvihuollon itse
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Äänestys
Kysymys: Kuka tekee huollot
Korjaamolla tai huoltoliikkeessä
Itse
Kaveri tai tuttava
En huollata konettani ollenkaan

Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Teetkö moottorin syys- ja talvihuollon itse  (Luettu 5369 kertaa)
Squirrel
Vieras
« : 22.12.09 - klo:17:14 »

Mitenkä porukka täällä huollattaa veneensä moottorin?
tallennettu
antsu
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #1 : 22.12.09 - klo:17:25 »

Itse tietenkin  Cool
tallennettu
Ile
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #2 : 22.12.09 - klo:17:46 »

Eipä tuo huolto mikään paha ole tehdä, joten itse tietysti...
tallennettu
Kesämies
Käyttäjä
*

Örnvik 580 Pilothouse & Mercury EFI 80

Profiili WWW
« Vastaus #3 : 23.12.09 - klo:10:30 »

Huoltoliike hoitaa, samalla kun hoitaa talvitelakoinninkin. Jotta voisin huoltaa itse, niin pitäisi olla käytössä:
  • traileri
  • auto, jolla saan tuon painoista yhdistelmää laillisesti vetää
  • paikka, jossa huolto tehdä: mm. makea vesi ja sähkö aika lailla pakollisia, että saa veneen pestyäkin
  • turvallinen paikka veneelle talveksi

Ei mikään helppo setti Helsingin kaupungissa, kerrostaloasujalle.
tallennettu

Matias
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #4 : 23.12.09 - klo:11:27 »

Huoltoliike on tehnyt nykyisen moottorin tähän saakka takuiden vuoksi. Aikaisemmin tein itse kun oli vanhempia moottoreita.
Saa nähdä kumman valitsen vuoden päästä kun takuita ei enää ole.
tallennettu
f
Käyttäjä
*

Profiili WWW
« Vastaus #5 : 23.12.09 - klo:12:26 »

Huoltoliike on tehnyt nykyisen moottorin tähän saakka takuiden vuoksi. Aikaisemmin tein itse kun oli vanhempia moottoreita.
Saa nähdä kumman valitsen vuoden päästä kun takuita ei enää ole.

Samat sanat, vaikka vähän riipookin tuollainen 300 €-400€ huoltolasku. Takuuta vielä 3,5 V jäljellä
tallennettu
Matias
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #6 : 23.12.09 - klo:13:38 »

Sulla on varmaan vähän isompi kone ja tekniikkaa enemmän.

Oman 40hp Jammun huolto pyörii 100-150 euron välissä tarvikkeineen. Tulpatkin vaihtoivat vaikka edellisillä oli ajettu vain 8 tuntia.
tallennettu
Tonnikala85
Yleisvalvoja
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #7 : 23.12.09 - klo:13:58 »

Itse tulee tehtyä kun käytettyjä koneita missä ei ole enää takuuta.

Helppo homma, että en näe järkeväksi maksaa siitä 100+€ vuosittain.

Makeavesihuuhtelu, bensaan stabilisointiaineet ja ajaa ne myös kaasariin ja putkiston sisälle, uudet öljyt ja suodatin, uudet tulpat, uudet vaseliinit kääntyviin osiin mitkä vedessä. Lisäksi sitten yleinen tarkastus koneesta että kaikki johdot kunnossa eikä näy hankaumia ym.

Vielä kun on lämpöiset tilat missä tehdä huolto, niin ei mitään ongelmaa. Itse asias tehnyt huoltoa moottorille juuri tänään.
tallennettu

sWaltsu
Käyttäjä
*

Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #8 : 23.12.09 - klo:14:05 »

Helppohan näitä perus 2t-koneita huoltaa.
-peräyöjyt syksyllä
-tulpat keväällä
Eipä ne juuri muuta kaipaakkaan.

Eriasia sitten sisäkoneille / nelariperämoottoreille.
Kaikilla ei tarvittavia välineitäkään itsellä.
tallennettu

antsu
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #9 : 23.12.09 - klo:15:28 »

Nelarin huollossa tarvittavat välineet eivät monta kymppiä maksa eli yhden huollossa käytön hinnalla saa hyvät välineet ja rahaa jääkin. Tila-asia on kinkkisempi, mutta mikäli ei odota pakkasia, voi huollon tehdä ulkonakin. Itse teen huollon ulko- ja sisätilan välillä eli autotallin ovella Virnistää
tallennettu
abo
WanhaHuru
Ylläpitäjä
Käyttäjä
*

Profiili WWW
« Vastaus #10 : 23.12.09 - klo:22:26 »

Koneeni tekee sen itse. 
tallennettu

><(((((°> Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata. <°)))))><
f
Käyttäjä
*

Profiili WWW
« Vastaus #11 : 25.12.09 - klo:12:01 »

Koneeni tekee sen itse. 

Vaihtaa peräöljytkin ja polttoaineensuodattimen? Aikamoinen kone!;-)
tallennettu
Squirrel
Vieras
« Vastaus #12 : 25.12.09 - klo:12:41 »

Koneeni tekee sen itse. 

Vielä ku sen saisi tankkaamaankin itse niin ois kiva.
tallennettu
abo
WanhaHuru
Ylläpitäjä
Käyttäjä
*

Profiili WWW
« Vastaus #13 : 25.12.09 - klo:15:23 »

Koneeni tekee sen itse. 

Vaihtoväli kolme vuotta... ihan oikeasti. Eli kolmivuotishuollossa vaihdellaan tulpat/polttoainesuodatin/peräöljyt, kausihuollot tekee itse. Kyllästyin noihin alatihuollettaviin nelareihin.
tallennettu

><(((((°> Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata. <°)))))><
sWaltsu
Käyttäjä
*

Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #14 : 25.12.09 - klo:16:43 »

mikä moinen moottori?
tallennettu

Squirrel
Vieras
« Vastaus #15 : 25.12.09 - klo:17:36 »

mikä moinen moottori?

Veikkaisin, että Evinrude E-TEC. Mutta yleensä harvat huoltovälit kostautuu kalliilla hinnoilla. Tällä ei sitten varmaan oo enää vaikutusta, kun tekee huollot itse, jos osaa; tosin nekin kannattaa tehdä itse vasta takuun päättymisen jälkeen.
tallennettu
sWaltsu
Käyttäjä
*

Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #16 : 25.12.09 - klo:19:04 »

miten ne tekee itsehuollon?
ruuttailee kakstahtiöljyä reilummin sylintereihin??? Vai pitääkö liittää jotain?

Eikös normaalisti nuo suojaöljyjen jälkitoimet ole uudet tulpat ==> ainakin sprayjutut suttaa tulpat.
hienoa tekniikkaa toki.
tallennettu

abo
WanhaHuru
Ylläpitäjä
Käyttäjä
*

Profiili WWW
« Vastaus #17 : 25.12.09 - klo:19:57 »

Se painaa X-100:sta laakereille jne. Suoraruiskutteinen DFI ei kyllä tykkää mistään spray-eväistä pätkääkään. Evarin 3v huolto ei ole edes kallis, varsinkaan jollei vaihda vesipumpun impelleriä kuten huolto-ohjelmaan kuuluu.
tallennettu

tmk666
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #18 : 26.12.09 - klo:09:16 »

Itseppähän tuo tulee tehtyä. Vanhaan koneeseen kun ei tarvitse paljoa tehdä,peräöljyt vaihtoon ja juuri sitä spray tavaraa koneeseen,rasvaa nippoihin ja keväällä sitten tulppien puhdistus tahi vaihto. Ja ei muuta kuin vesille... odottavan aika on pitkä.
tallennettu
MiikaP
Käyttäjä
*

Sea Ray Sorrento 21 / Mercruiser 454

Profiili Sähköposti
« Vastaus #19 : 08.02.10 - klo:17:53 »

Huollan itse.

Syksyllä nostin yamarinin trailerin päälle,kävin samoin tein huuhtaisemassa painepesurilla ja liuottimella pohjan,sen jälkeen vein
lämpimään halliin kuivamaan ja myöhemmin ajoin läpillä pienkonebensaa kaasuttimiin erillisestä tankista,jonka jälkeen vaihtoon;
peräöljyt,tippakannulla yamalubea pyttyihin ja pieni pyöräytys sekä sitten uudet tulpat.
Ja eikun kesää odottelemaan!
Ei maksa paljoa rahaa eikä vaivaa...
tallennettu
Gavarc
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #20 : 08.02.10 - klo:23:24 »

Tottamooses itse huolletaan jokainen kone! Uutena hankin kaiken, ensihuolloissa käytän liikkeessä.(en kyllä tiedä miksi)

Sen jälkeen hoidan kaiken itse, työkalut löytyy vaikeampiinkiin hommiin. Nelarilla mennään ja kausi ajellaan yksillä öljyillä(n.220h/v), kun ei näy uistellessa ilman jarrupusseja öljyjä klottaavan, niin näin mennään. Persoöjyt vaihdan kahteen muuhunkin käytössä olevaan myllyyn syksyisin.
Miksi maksaa tyhjästä?
tallennettu
weigga
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #21 : 06.03.10 - klo:21:27 »

Itse!

-Peräöljyt
-Tulppa/tulpat
-Bensaletkut+suodatin
-Sähköjohtojen yms. liitosten tarkistus
-Nelareihin koneöljyt
-Pesu

Noilla pitäisi käyttöikää saada venytettyä Iskee silmää
tallennettu
hirvi49
Käyttäjä
*

Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #22 : 07.03.10 - klo:12:17 »

Itse, kun ei kannata liikkeeseen viedä itselleen sitä huollettavaksi  Näyttää kieltä

Periaatteessa tulppia ja peräöljyjä ei tarvitse vaihtaa kuin 2-3v välein. NGK ilmoittaa tulppien vaihtoväliksi autoissa jopa 60 000km =~3v =~1000h. Vaihteistoöljyt vaihdetaan vuosittain lähinnä tarkistusta varten, eli nähdään onko vaihteistoon päässyt vettä ja onko metallisilppua seassa. Eihän autoissakaan laatikkoöljyjä vaihdeta kuin 5v välein.

Vesipumpun impelleri kannattaa kuitenkin vaihtaa huolto-ohjelman mukaisesti eli ~3v välein. Kumi nimittäin haurastuu ajanmyötä ja etenkin suurissa lämmönveihteluissa. Uudet moottorit toki ilmoittavat jos vedenpaine ei ole normaali ja parhaimmillaan sammuttavat itsensä, jos jokin vika syntyy. Mutta on se mukavampaa ajaa koko kesä huolettomasti, kuin jäädä keskelle selkää vesisateessa, kun kone laskee kierrokset nollaan liian pienen vedenpaineen takia.
tallennettu

"Käytönjäljet peitetään kädenjäljellä"
omcakki
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #23 : 07.03.10 - klo:12:39 »

mikä moinen moottori?

Veikkaisin, että Evinrude E-TEC. Mutta yleensä harvat huoltovälit kostautuu kalliilla hinnoilla. Tällä ei sitten varmaan oo enää vaikutusta, kun tekee huollot itse, jos osaa; tosin nekin kannattaa tehdä itse vasta takuun päättymisen jälkeen.

E-Tec hintavako? 50 hp 6220€
Honda 50                    6450€
Mercury 50                  6890€
Suzuki 50                    6790€
Yamaha 50                  7750e

Lähde: Kippari 3/10
tallennettu
Serbetli
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #24 : 07.03.10 - klo:23:59 »

Suotitushintojen järjestys tuntuu varsin sopivalta. Muutenkin noista ottaisi mieluiten omaan veneeseen E-tecin tai Hondan ja vasta viimeisenä Yamahan.
tallennettu
Ile
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #25 : 08.03.10 - klo:18:43 »

Itsellä olisi honda varmaan se viimeinen vaihtoehto. En halua veneeseeni "kuminauhaefektiä", vaan silloin kun kahvaa kääntää niin liukuun ampaistaan  Iskee silmää
tallennettu
Squirrel
Käyttäjä
*

Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #26 : 16.08.10 - klo:22:33 »

Mites tänä kesänä? Itsellä oli aluksi mielessä että huoltoliike saa tehdä, mutta ajattelin tehdä sit lopulta itse.

mikä moinen moottori?

Tarkoitinkin huoltohintoja jne. Eihän siitä takuusta ostaessa kukaan maksa, mutta huollot ja korjaukset takuuajan jälkeen.
tallennettu

JonasG
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #27 : 16.08.10 - klo:22:41 »

Huoltoliike sen huoltaa takuun vuoksi, muuten kyllä huoltaisin itse. Säilytys hoituu omassa lämpimässä tallissa jossa voi puuhastella talven aikana kaikkea pientä.
tallennettu

Buster Magnum & Yamaha F250 offshore
Ro Buster & Yamaha F4
Suvi 460
ss2100
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #28 : 02.09.10 - klo:10:48 »

Kun ite tekee kaikki huollot tietää tarkalleen mitä on tehty..Hymyilee
tallennettu
D5GT
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #29 : 02.09.10 - klo:13:17 »

Mites tänä kesänä? Itsellä oli aluksi mielessä että huoltoliike saa tehdä, mutta ajattelin tehdä sit lopulta itse.

mikä moinen moottori?

Tarkoitinkin huoltohintoja jne. Eihän siitä takuusta ostaessa kukaan maksa, mutta huollot ja korjaukset takuuajan jälkeen.

En oikein ymmärrä miten E-Tecin huollot olisi kalliita -huoltoväli on pitkähkö mutta sinne ei mene esim. öljyä tippaakaan, mitä nelareihin on vastaavin tunnein jo vaihdeltu.. Veikkaukset hinnoista ei juuri lämmitä, tosin näitä ei juurikaan ole vertailtu.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 

<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.3 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / Hakukoneoptimointi: Juha Söderholm                 (C) Moottorivene.info