Halpa venevakuutus - Katso heti!

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
10.02.12 - klo:15:05

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi
Haku:     Tarkempi haku

Salainen Agentti

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

+  Venefoorumi Venekeskustelu
|-+  Yleinen keskustelu
| |-+  Veneilypaikat
| | |-+  hylkeitä bongaamaan
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: hylkeitä bongaamaan  (Luettu 2410 kertaa)
f
Käyttäjä
*

Profiili WWW
« : 23.01.09 - klo:08:52 »

Olisi mukava mennä lasten kanssa hylkeitä katselemaan. Vaikka niitä kalastajien puheissa on suomenlahdella ihan vaivaksi asti, en ole onnistunut bongaamaan kuin yksittäisen pään merenpinnassa.

Mistä, milloin, millaisella kelillä täältä PK-seudulta hylkeitä varmimmin löytää.

Olen miettinyt kevään aurinkoisia päiviä Porkkalan majakan ympäristössä.

Onko jotain muuta huomioonotettavaa?

tallennettu
itl
Yleisvalvoja
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #1 : 23.01.09 - klo:10:11 »

Ulkoluodoilla ja avomeren tuntumassa noita kuulapäitä näkee harvakseltaan. Tosin ei niitä aina näe, olisinkohan itse onnistunut bongaamaan kuulapään ehkä kerran-kaksi kesässä vaikka avomerelle tulee kalasteltua ja vietettyä aikaa vähän turhankin paljon. Mutta hylkeitä en varsinaiseti ole ollut bongailemassa. Sattumalta niitä olen vaan nähnyt ja joskus kuulapää saattaa tulla venettä ihan läheltä katsomaan. Hyvin utelias otus :-)

Porkkalan majakallahan taisi olla jokin hylkeidensuojelualue eli se voisi olla otollinen bongailupaikka. Kelistä en muuta osaa sanoa, paitsi kirkas ja tyyni ilma on hyvä havainnoimisen kannalta. Hylkeen näkee helposti tyynessä sen pintautuessa, mutta pläkätyynikelejä on merellä kuitenkin varsin harvoin ja jos sellaista jää odottelemaan voi olla, ettei koskaan pääse liikenteeseen.
tallennettu
f
Käyttäjä
*

Profiili WWW
« Vastaus #2 : 23.01.09 - klo:10:32 »

Ok. Jos kus olen vain kuullut kuvauksia, että hylkeitä kertyy kymmenittäin kallioille ottamaan arskaa ja hylkeiden ääntely kuuluu pitkälle. Ajankohta ja paikka vaan on hukassa.
tallennettu
itl
Yleisvalvoja
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #3 : 23.01.09 - klo:13:16 »

Minä en ole nähnyt hylkeitä luodoilla, mutta varmaasti niitä sieltäkin löytyy, kun vain tietää sopivan paikan.

Linkissä tarinaa hylkeistä:

http://www.wwf.fi/ymparisto/uhanalaiset_lajit/kotimaiset/itameren_hylkeet.html
tallennettu
Kesämies
Käyttäjä
*

Örnvik 580 Pilothouse & Mercury EFI 80

Profiili WWW
« Vastaus #4 : 23.01.09 - klo:13:56 »

Ok. Jos kus olen vain kuullut kuvauksia, että hylkeitä kertyy kymmenittäin kallioille ottamaan arskaa ja hylkeiden ääntely kuuluu pitkälle. Ajankohta ja paikka vaan on hukassa.

En osaa sanoa näin talvisaikaan, mutta toissavuonna kun olin toukokuun lopussa katsastelemassa tilannetta haahkajahtia varten, oli Uppoluodolla useita kymmeniä, kenties yli sata, paistattelemassa päivää. Keli oli tyyni ja ilma kaunis. En viitsinyt ajaa kovin lähelle, etten olisi häirinnyt, mutta hirmuista mekkalaa ne pitivät! Etsisin halleja siis noilta kaukasimmilta ja rauhallisimmilta luodoilta.

tallennettu

mikktaho
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #5 : 23.05.09 - klo:14:58 »

Kyllä ne hylkeet tuppaa yleensä lähtevän pois luodoilta, jos veneellä kovin lähelle ajaa. Bengtsärin majakan lähettyvillä on yksi luoto, jossa on runsaasti hylkeitä. Kaikki ne etsiytyvät takaisin veteen, kun vene pääsee riittävän lähelle.

Hangossa on tullut törmättyä useampaan otteeseen hylkeisiin. Parhailmmillaan on dyykkikohteen ympärillä näkynyt 4-6 päätä yhtä aikaa. Ko. paikka lienee jonkinlainen "pesä". Hylylläkin on paljon viitteitä hylkeiden ajanvietosta.

Hangon seutuvilla ylipäätänsä näkee suht paljon hylkeitä, eikä tarvitse olla kovin ulkona merellä.
tallennettu
vator
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #6 : 23.05.09 - klo:16:41 »

Porin seudulla hylkkeitä näkee varmimmin Tahkoluodon syväväylän alueella (Kissahauta, ja syväväylä länteen ajettaessa, omia havaintoja useita), sekä Kaijakarin kivillä(oma havainto, ihmettelin miten ihmeessä keskellä merta kuuluu koiran haukku, no läheisellä luodolla oli kolme hyljettä pitämässä konserttia) . Myös Säpin seudulta on oma havaintoni, lisäksi kotirantaan alkanut tulla jokavuotinen hyljeylläri elottomassa muodossa. Kuolleen hylkeen ilmaantuessa kotirantaan on hyvä ottaa yhteyttä paikalliseen ympäristökeskukseen (Porissa Lounais-Suomen ympäristökeskus), toimavat hylkeen korvauksetta pois "jatkokäsittelyyn". Kesäauringossa paistatellut ruho haisee aivan järkyttävälle ja bakteereja löytyy, joten omin nokkineen ei kannata missään nimessä alkaa sörkkimään.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 

<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.3 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / Hakukoneoptimointi: Juha Söderholm                 (C) Moottorivene.info