Halpa venevakuutus - Katso heti!

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
26.05.12 - klo:13:12

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi
Haku:     Tarkempi haku

Salainen Agentti

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

+  Venefoorumi Venekeskustelu
|-+  Varusteet
| |-+  Vene elektroniikka.
| | |-+  Kaikuluotaimen anturin sijoitus
0 jäsentä ja 2 vierasta katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Kaikuluotaimen anturin sijoitus  (Luettu 3146 kertaa)
musantti
Käyttäjä
*

Profiili
« : 15.04.10 - klo:08:17 »

Edellinen anturi oli peräpeilissä, mutta sai siinä osumia silloin tällöin ja moottorista/veneestä lähtevät kuplat myös antoivat vääriä singnaaleja. Nyt ostin uuden luotaimen ja olen harkinnut anturin asentamista veneen sisäpuolelle. Haluaisin kuulla kokemusia, miten näin asennettu luotain on toiminut. Kysymys voi tuntua typerältä, mutta haluaisin tehdä asennuksen kerralla niin, että luotain varmasti toimii.
tallennettu
Notreal
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #1 : 15.04.10 - klo:08:48 »

Itselläni on "ulkoanturi" veneen sisäpuolella seuraavasti.
Pieni kannellinen "ämpäri" liimattu veneen lasikuitupohjaan ja anturi
liimattu tämän ämpärin pohjaan.
Keväällä vettä ämpäriin sen verran että anturi peittyy
ja kansi kiinni.
Toki pieni kolo tehty kanteen anturin johdolle... Cool

Jos kaiun näyttämä on alkanut "sekoilla" kesken kauden,
tiedän lisätä vettä ämpäriin haihtuneen tilalle.

Ihan hyvin on toiminut...
Ämpäri / anturi on liimattu ihan vain elastisella liima/tiivistysmassalla.

Väittävät viisammat, että anturin toimintaa haittaa jos sen alle jää ilmakuplia
liimamassaan, muuta huomioitavaa asiassa en ole kuullut.

tallennettu
antsu
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #2 : 15.04.10 - klo:09:06 »

Mulla on anturi liimattu sellaisenaan epoksilla pohjaan. Ihan hyvin toimii, mutta herkkyys on kyllä jonkun verran huonompi kuin peräpeilianturilla.

Kannattaa kokeilla ennen liimausta, että paikka toimii. Kokeen voi tehdä laittamalla anturi vedellä täytettyyn muovipussiin jota sitten siirretään haluttuun paikkaan.
tallennettu
D5GT
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #3 : 15.04.10 - klo:10:54 »

Miten olette sijoittaneet sisäanturin, kölilinjaan vai vähän sivuun ja millä nopeusalueella pelaa. Omaan edellinen omistaja oli liimannut ulkoreunalle, pelittää hyvin niin kaun kuin pohja anturin alla oli vedessä. Ts. johonkin 20-25kn vauhteihin. Jos tuolle joskus tekisi jotain.

EDIT: oikea kysymys on mihin nopeuksiin asti olette saaneet sisäpuolella olevan anturin toimimaan -että voisi asettaa tavoitteen.. Veneissä kun on eroja.
« Viimeksi muokattu: 15.04.10 - klo:10:56 kirjoittanut D5GT » tallennettu
Jande
Käyttäjä
*

Profiili WWW
« Vastaus #4 : 15.04.10 - klo:11:23 »

Mulla on flipperin pohjassa sisäpuolla Eagle DF480 anturi. Sikaflexillä liimasin suoraan kölilinjaan ja toimii hyvin. Matkavauhti on 22-27 solmua siinä se pelaa vaikka on laineikkoakin. En muista missä nopeudessa ei enää toimi luotettavasti, mutta siellä 30 solmun jälkeen on.

Veneen alle tuleva ilma ja kuplat sotkevat jossain nopeudessa aina anturin toiminnan. Minulla anturi on 30cm ennen flipperin pohja porrasta. Edellisessä veneessä 535HT oli samalla tavalla asennettu ja toimi hyvin.
tallennettu
antsu
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #5 : 15.04.10 - klo:13:09 »

Miten olette sijoittaneet sisäanturin, kölilinjaan vai vähän sivuun ja millä nopeusalueella pelaa. Omaan edellinen omistaja oli liimannut ulkoreunalle, pelittää hyvin niin kaun kuin pohja anturin alla oli vedessä. Ts. johonkin 20-25kn vauhteihin. Jos tuolle joskus tekisi jotain.

Laidalle sitä ei oikein voi sijoittaa Iskee silmää Mulla on 535 Flipperissä juuri portaan edessä kölilinjalla. Veneessä sattui siinä kohtaa olemaan turkkiin tehty kuoppa jossa ulkokuori oli näkyvissä. Kyllä se pelaa suurissakin nopeuksissa, en vaan ymmärrä mitä sillä tiedolla tehdään. Jos nimittäin lähes perässä oleva mittaus kertoo matalasta, voi keula olla jo kivellä.
tallennettu
Notreal
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #6 : 15.04.10 - klo:14:13 »

Minulla hieman kölin sivussa, "hieman" veneen pituuslinjan etupuolella.
Vene on puoliliukuva joten ei sillä niin kovaa pääse ettei
kaiku pysyisi mukana.  Virnistää
Huiput on n. 20 solmua.
« Viimeksi muokattu: 15.04.10 - klo:14:15 kirjoittanut Notreal » tallennettu
D5GT
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #7 : 15.04.10 - klo:16:14 »

Niin kaiku on melko turha ainakin liukunopeuksissa ja kuka sitä katsoisi +50kn vauhdeissa. Mutta voisihan se näyttää oikeita lukemia, kun kerran on. Mikään navigointiväline se ei todellakaan ole, joskus jonkun siirtyneen kepin voi huomata kun vettä ei olekkaan niin paljon kun pitäisi.
tallennettu
Jande
Käyttäjä
*

Profiili WWW
« Vastaus #8 : 15.04.10 - klo:18:23 »

Mä ajattelen myös niin että kun kerran on niin saahan se sillon toimiakkin liukuvauhdeissa.
Tässä on yksi syy siihen että se on asennettu sisäpuolelle.

Ulko asennukset on erittäin vaikeita että kaiku saadaan näyttämään liukunopeudessa.
Siihen anturin eteen muodostuu usein ilmakupla ja sit siitä ei ole mitään hyötyä..

tallennettu
cokkeli
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #9 : 15.04.10 - klo:21:25 »

Mulla on myös epoksiin valettuna anturi. Kuljettajan puolella ja nousu listan suoremmalla puolella jos ymmärrät mitä nyt tarkoitan. Toimii hyvin hitaammilla vauhdeilla mutta vähän liuku kynnyksen jälkeen sekoaa singnaali kun juuri se kohta nousee ylös vedestä tai sitten alkaa kuplia syhntymään liikaa.

Mun mielestä kannattaa silti laittaa melko taakse ja keski linjalle venettä. Vaikka ei munkaan mielestä kaikua tarvita enää +20s. vauhdeissa. Kyllä sitten jo rysähtää.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 

<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.3 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / Hakukoneoptimointi: Juha Söderholm                 (C) Moottorivene.info