Halpa venevakuutus - Katso heti!

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
12.02.12 - klo:22:33

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi
Haku:     Tarkempi haku

Salainen Agentti

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

+  Venefoorumi Venekeskustelu
|-+  Varusteet
| |-+  Vene elektroniikka.
| | |-+  2 akku järjestelmä ja aurinkokenno
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: 2 akku järjestelmä ja aurinkokenno  (Luettu 7709 kertaa)
Pekkos
Käyttäjä
*

Profiili
« : 21.02.10 - klo:12:12 »

Moi, jos joku sähkömestari voisi valoittaa..eli tulossa keväällä matkavene jossa 115 hv Mercu jossa 60 amp laturi. Haluaisin laittaa ns. hupiakun ja mahd. aurinkokennon molempien akkujen lataamista varten. Käynnistysakun kokoa en tiedä (tod.näk. 60 ah).

Minkä kokoinen hupiakku voi/saa olla ko. laturilla? Esim. jos hupi 100 ah latautuuko se koskaan täyteen?
Minkä kokoinen aurinkokenno kannattaa olla että siitä on käytännön hyötyä (lataamisessa)?
Mitähän muita "releitä" ko. systeemeihin pitää laittaa?

2 akku systeemin laitan ilman 0/1/2-katkaisinta. Veneessä tulee olemaan plotteri, cd-radio, 12V-kylmälaukku, ajo/sisävalot, mittarit.

Bonuskysymys: onko LA-puhelimesta mitään hyötyä sisävesillä?

Kiitos!
tallennettu

Pekkos
sWaltsu
Käyttäjä
*

Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #1 : 21.02.10 - klo:15:40 »

2 akku systeemin laitan ilman 0/1/2-katkaisinta.

En ymmärrä?

Mutta...
Laita kaksi samankokoista akkua ja se 1, 2 ja 1+2 kytkin siihen  Iskee silmää

Eli voit ajon aikana ladata kahta akkua samaan aikaan, tai yksittäin jompaakumpaa.

Itselle tulee:

kaksi akkua.
ja moottorilta tulee kytkimelle josta saan valittua jomman kumman, tai molemmat.

Sitten hupilaitteille: tulee samanmoinen kytkin, jolla saan valittua esimerkiksi molemmat akut, tai vain toisen.
tallennettu

Kesämies
Käyttäjä
*

Örnvik 580 Pilothouse & Mercury EFI 80

Profiili WWW
« Vastaus #2 : 22.02.10 - klo:10:47 »

Olen itse selvitellyt näitä omaa tupla-akkutoteusta silmällä pitäen.

Ensiksikin, laittaisin kyllä sinuna tuollaisen 0/1/1+2/2 -katkaisijan. Laittaako lisäksi latausreleen tai jonkin sitäkin fiksumman ratkaisun, on sitten toinen kysymys. Ainakin BEP Marinelta löytyy sellainen katkaisija, jossa on sisäänrakennettuna myös latausrele. Oikeaoppisesti homma pitäisi tehdä niin, että hupivehkeet, kuten poppikone, kytketään suoraan hupiakkuun, ohi katkaisijan - tai vielä mieluummin omaan katkaisijaan, jotta sähköpalon sattuessa voidaan nekin kytkeä irti. Tällä estetään se, ettei käynnistysakkua saa vahingossa tyhjennettyä. Kiinteästi asennetut radiot vielä haluavat mokomat yleensä virtaa, jotteivat kanavat tai peräti lukituskoodi katoaisi.

60Ah laturilla lataa hyvin reilun sadan Ah:n akkua, kertoo intternetti.  Akun latautuminen on semmoinen juttu, että mitä täydempi akku, sen hitaampaa on lataaminen. Todella täyteen ladatuksi akun saa vain älykkäällä laturilla. En osaa sanoa, kuinka älykkäiksi nykyiset perämoottorien laturit on tehty, mutta nyrkkisääntö on ollut, että moottorin omalla laturilla akun lataus jää n. 80%. Niin ikään akun virranantokyky putoaa, kun lataus laskee 40% hujakoille. Tämä tarkoittaa, että akusta käytettävissä on luotettavasti nimellisvarauksesta 40%, siis 100Ah:sta 40Ah. Tässä puhutaan nyt siis tavanomaisista lyijyakuista.

Aurinkokennon koko - niin iso, kuin saat järkevästi asennettua. Aurinkokennojen tuotolla tuskin saat riittävästi virtaa kylmälaukkua varten. Kylmälaukkujen (Peltier-elementillä toimivat) virrankulutukseksi valmistajat ilmoittavat 4A:sta ylöspäin, ja aurinkokenno tuottaa näillä leveysasteilla, hyvissä oloissa ehkä puolet nimellisarvostaan. Muistan lukeneeni, että kiinteästi asennettujen paneelien teho voi olla kohtuukelilläkin niinkin vähän kuin 20% nimellisarvostaan. Tuo huonompi vaihtoehto tarkoittaa, että saadaksesi 4A:n tuoton, sinulla pitää olla kennostoja liki kaksi neliömetriä. Aurinkokenno vaatii lataussäätimen.

Kaiken kaikkiaan, aurinkokenno on täällä päin enemmänkin ylläpitolatauksen väline, kuin laite kulutusvirran tuottamiseen. Peruspoppivehkeiden ja ankkurivalon virrankulutuksen sillä kyllä korvaa.

tallennettu

Pekkos
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #3 : 22.02.10 - klo:11:37 »

Tänk U summermanne!

Täytyy vielä tutkia ja opiskella tarkemmin tuota akkusydeemin kokoonpanoa, tarkoitus olisi juuri ettei starttiakku tyhjene hupivehkeitä käytettäessä. Mitä tekee tuo latausrele? Kuten huomaatte olen täysi noviisi sähköasioissa mutta, haluaisin saada jonkunlaisen kokonaiskuvan tarvikkeista/kustannuksista mitä pitäisi laittaa..

Kahden vaihella olen tuon kennon kanssa, 640 weekendissä olisi hyvä paikka kabiinin "takalipassa" mutta ilmeisesti se on sen verran kaareva että vaatisi sellaisen "rullattavan" aurinkokennon, mitenkä lienee sellaisen teho vs. "kova" kennosto..Mutta mutta, taitaa se latausteho jäädä aika vähäiseksi Keski-Suomen korkeudella (ainakin hankintahintaansa nähden). Toisaalta ainahan se jotain kuitenkin työntäisi sinne hupiakkuun.
tallennettu

Pekkos
sWaltsu
Käyttäjä
*

Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #4 : 22.02.10 - klo:11:59 »

Itsellä on ajatus kahdella-akulla...
Että ajaessa tulisi käytettyä molempia akkuja => jolloin siis lataa myös hupiakkua.

Jos taas hupiakku on ajettu aivan tyhjäksi, niin liikkeellelähtö tuolla "ajoakulla" ja vähänaikaa rinnakkain, jollon hupiakkuun siirtyy edes hieman "sähköä". Sitten lataus vain hupiakulle.

Ja meinaan todellakin laittaa oman kytkimen vielä oheislaitteille, jollon voin missä vaan tilanteessa käyttää juuri sitä akkua mitä tahtoisin...

Panelinhan voisi tosiaan laittaa esimerkiksi oman vaihtokytkimen kautta lataamaan kumpaa tahansa akkua...
tallennettu

Pekkos
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #5 : 22.02.10 - klo:15:48 »

Itsellä on ajatus kahdella-akulla...
Että ajaessa tulisi käytettyä molempia akkuja => jolloin siis lataa myös hupiakkua.

Jos taas hupiakku on ajettu aivan tyhjäksi, niin liikkeellelähtö tuolla "ajoakulla" ja vähänaikaa rinnakkain, jollon hupiakkuun siirtyy edes hieman "sähköä". Sitten lataus vain hupiakulle.

Jes SuperWalde,

samanmoinen oli tarkoitus minullakin, ajonaikainen lataus molempiin akkuihin mutta, hupikäytössä ehdottomasti vain hupiakku. Tämä vain varmistaakseni että poweria on starttiin..Minulla kun voi joskus se paikallaan lilluminen "venähtää" ja siinä tapauksessa on mahdollista että voi tyhjentyä molemmat akut jos se mahdollisuus on..

Minkä kokoiset akut olet itse ajatellut laittaa? Vaikuttaa tietysti mitä laitteita on akkuja rasittamassa. Tuumiskelin että tuolla kylmälaukulla ilmeisesti voi nopeasti tyhjentää akun mikäli sitä ei ladata välillä ollenkaan.

tallennettu

Pekkos
Kesämies
Käyttäjä
*

Profiili WWW
« Vastaus #6 : 22.02.10 - klo:15:54 »

Noissa tupla-akkujutuissa on paaaljon mietittävää, jos oikein kaikkea miettimään haluaa ryhtyä. Ei kannata tehdä asiaa liian vaikeaksi.

0/1/1+2/2-kytkin riittäisi varmaan valtaosalle veneilijöitä tupla-akkuratkaisuksi, mutta siinä pitää vaan aina muistaa vääntää kytkin oikeaan asentoon. Pahin on tietysti se, että pitkän ajomatkan ajaksi kytkin on laitettu 1+2 -asentoon akkujen lataamiseksi, niin kuin tietty pitääkin, mutta rantautumishässäkässä se unohtuu vääntää asentoon 2. Valot jää ehkä päälle, jääkaappi raksuttaa, poppi soi, lämmitin pöhisee ja niin edelleen. Aamulla molemmat akut on sitten tyhjät.

Rele (tarkemmin "jännitteen tunnistava rele") on yksi niistä vaihtoehdoista, joilla kaksi akkua saadaan "automaagisesti" kytkettyä toisiinsa/erotettua toisistaan. Toimintaperiaatteena on, että kun starttiakun latausjännite nousee tietyn rajan yli, kytkeytyvät molemmat akut saamaan latausta. Jännitteen pudottua rajan alle rele kytkeytyy irti, ja käynnistysakku jää "suojaan" kulutukselta. Releessä on omat sudenkuoppansa, mutta sopiva kytkin/kytkimet ja rele, niin yllä kuvattu ei ole mahdollista.

Edistyneempiä ratkaisuja on mm. jakodiodit, mutta niissä on taas omia haasteitaan. Tietysti voi yhdistää erilaisia ratkaisuja välttääkseen kaikki kuviteltavissa olevat ongelmatilanteen, jolloin saadaan oikein hieno, monimutkainen ja eittämättä hintavakin ratkaisu.

Monelta valmistajalta löytyy valmiita paketteja, joko releseen tai diodiin perustuen, ja niissä on yleensä huomioitu olennaisimmat ongelmat.

Täytyykin joskus raapustella omaan blogiin juttua omista asennuksista, kun suunnitelmat on valmiit ja asennukset tehty ja toimiviksi todettu.

Taipuisan aurinkopaneelin kanssa olisi kyllä se etu, että sen saisi suunnattua mahdollisimman hyvin kohti aurinkoa. Hyvä suuntaus kompensoi jonkin verran lähtökohtaisesti heikompitehoista rullattavaa paneelia. Ja kyllähän siitä apua on.

Jos jääkaapille on iso tarve, niin kompurakaappi vesilauhduttimella on energiataloudellisin (kertoo Venemestari-lehti). Tietysti sen asentaminen on ihan eri asia, kuin kannettavan kaapin. Kulutusta voi tietysti hillitä pakkaamalla laukkuun muutaman kylmäkallen. Ja kaikki kamat tietysti jäähdytetään kodin jääkaapissa ensin, sekä laukku kotona verkkovirralla. Kannettavia laukkuja löytyy muuten myös semmoisia, jotka toimivat verkkovirran ja 12V:n lisäksi vielä retkikeitinkaasupatruunallakin.
tallennettu

HurricanHT
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #7 : 22.02.10 - klo:16:12 »

Olen itse ollut tyytyväinen Waecon pienimpään kompressorilla varustettuun kannettavaan jääkappiin (hmm.. kylmälaukkuun). Pakastaa tarvittaessa eikä normaalilämpötilassa vie paljoa virtaa (0,4A keskimäärin), vain murto-osan markettien peltierelementtivehkeistä (joihin täällä tosin oli jotain viritysohjeita).

Kannettavia laukkuja löytyy muuten myös semmoisia, jotka toimivat verkkovirran ja 12V:n lisäksi vielä retkikeitinkaasupatruunallakin.

Voisitko pistää linkin tuollaiseen pieneen kaasulla käyvään laukkuun? Asia ei nyt ole ajankohtainen mutta aikoinaan etsiskelin sellaista turhaan.

Suuremmat kaapit joissa oli kaikki nuo vaihtoehdot olivat aika onnettomia hyötysuhteensa puolesta sähköllä, akkusähköllä niitä ei kannata ensisijaisesti käyttää.
tallennettu
sWaltsu
Käyttäjä
*

Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #8 : 22.02.10 - klo:16:19 »

Minkä kokoiset akut olet itse ajatellut laittaa?

Laitan varmasti ihan perus Autoakut... katson sopivan "hinta/Ah" suhteen.
Itse en ole "halpisakuilla" nähnyt mitään haittaa venekäytössä.

Autossa sitten eriasia, kun pitäisi -25´C pakkasessa starttailla.

Mutta uskoisin ~60Ah akut laittaa.
Myös jännitemittarit / virtamittarit molempiin linjoihin.

Omasta veneestä tulee semmoinen "kytkin & mittarihelvetti"... mutta siitä tykkään ma.
tallennettu

Kesämies
Käyttäjä
*

Profiili WWW
« Vastaus #9 : 22.02.10 - klo:18:01 »

Voisitko pistää linkin tuollaiseen pieneen kaasulla käyvään laukkuun? Asia ei nyt ole ajankohtainen mutta aikoinaan etsiskelin sellaista turhaan.

Ainakin Dometicin mallistossa on useampi. Ehkä enemmän siirrettäviä kuin kannettavia, mutta kuitenkin. Nuo EGP-mallit on niitä, joissa on 12V/220V/kaasuvaihtoehdot. Nyt iski kauhea epäluulo, kun tuolta ei käy ilmi se, että toimii myös retkikeittimen kaasupatruunalla. Muistan näin kuitenkin olevan. Joko se oli niin, että retkikaasu vaati sovittimen, tai että pullokaasu vaati sovittimen. Lontoonkieliset sivut kertovat, että käy butaanilla ja propaanilla.

EDIT: Lontoon sivuilta löytyi tämä manuaali, jossa tuommoinen retkipatruuna on kiinni.
« Viimeksi muokattu: 22.02.10 - klo:18:05 kirjoittanut Kesämies » tallennettu

mikola
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #10 : 22.02.10 - klo:18:32 »

Yleistä luettavaa venesähköstä ja asennusvaihtoehtoja: http://www.imps.fi/arkisto/Kotisatama/Venesahkt.pdf
tallennettu
f
Käyttäjä
*

Profiili WWW
« Vastaus #11 : 23.02.10 - klo:09:47 »

Itse laittaisin näin

Kaksi SAMANKOKOISTA akkua

Älykäs lataussäädin, juurikin sen takia, että unohdus sattuu helposti. Ainakin niin, että ensiksi ladataan starttiakku täyteen ja sitten vasta hupiakku

Aurikokennon filosofiana taas pitäisin, että se on sitä varten, että se lataa akut täyteen viikolla viikonlopun käyttöä varten. Itse olen myös käyttänyt aurinkokennoa talvella pressujen ulkopuolella ylläpitolatausta varten. Jos aurinkokennoa käytetään tällä tavalla, eikä sen varaan lasketa muuten juurikaan, riittää että sinulla on aurinkokenno kajuutan katolla, eikä tarvitse liian paljon ruveta hienosäätämään sen asennon kanssa. Pienessä aurinkokennossa on se etu, että sille ei tarvitse säädintäkään, koska sen latausteho ei riitä kiehuttamaan akkua, suosittelen kuitenkin säädintä.

Jääkaapeissa kannattaa suosia juurikin tuollaista Dometic: in laitetta jos vaan rahat riittää.
tallennettu
Pekkos
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #12 : 23.02.10 - klo:17:37 »

Itse laittaisin näin

Kaksi SAMANKOKOISTA akkua

Älykäs lataussäädin, juurikin sen takia, että unohdus sattuu helposti. Ainakin niin, että ensiksi ladataan starttiakku täyteen ja sitten vasta hupiakku

Aurikokennon filosofiana taas pitäisin, että se on sitä varten, että se lataa akut täyteen viikolla viikonlopun käyttöä varten. Itse olen myös käyttänyt aurinkokennoa talvella pressujen ulkopuolella ylläpitolatausta varten. Jos aurinkokennoa käytetään tällä tavalla, eikä sen varaan lasketa muuten juurikaan, riittää että sinulla on aurinkokenno kajuutan katolla, eikä tarvitse liian paljon ruveta hienosäätämään sen asennon kanssa. Pienessä aurinkokennossa on se etu, että sille ei tarvitse säädintäkään, koska sen latausteho ei riitä kiehuttamaan akkua, suosittelen kuitenkin säädintä.

Kiitoksia kirjain!

Onko 2 samankokokoista akkua parempi latauksen takia vai? Itselläni oli vain mielikuva että 60 ah akku olisi pieni hupiakuksi? Riippuu tietysti kuormituksesta..

Mikähän olisi sellainen älykäs lataussäädin? Kohtalainen logiikka tuossa että starttiakku puljattaisiin ensin täyteen!

Mikä mielestäsi on pieni/suuri kenno vs. akkujen koko? Minkä kokoiset akut itselläsi on ja kuinka tehokas aurinkokenno? Kenen valmistama ja kuinka kauan sinulla on kennosto ollut?
tallennettu

Pekkos
sWaltsu
Käyttäjä
*

Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #13 : 23.02.10 - klo:18:02 »

Mökillä meillä on ~100Ah++ akut ja reilut 2m2 panelia... Lataussäädin on silti pienen pieni & edullinen laittaa väliin.
Ja ylilatauksesta ei pelkoa, vaikka lataavat ympäri vuoden... (ja viimevuonna taisi olla alle 10päivää kulutusta)
tallennettu

jhenriksson
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #14 : 24.02.10 - klo:12:26 »

Lainaus
Jos jääkaapille on iso tarve, niin kompurakaappi vesilauhduttimella on energiataloudellisin

Millainen on vesilauhdutin?

Entäs kölijäähdytin ja Danfoss?

http://www.nautikulma.fi/index.php?type=0&id=44

Mutta asentaako tuollaista liukuvaan veneeseen?
tallennettu
Kesämies
Käyttäjä
*

Profiili WWW
« Vastaus #15 : 24.02.10 - klo:14:45 »

Lainaus
Jos jääkaapille on iso tarve, niin kompurakaappi vesilauhduttimella on energiataloudellisin

Millainen on vesilauhdutin?

Entäs kölijäähdytin ja Danfoss?

http://www.nautikulma.fi/index.php?type=0&id=44

Mutta asentaako tuollaista liukuvaan veneeseen?

Niin, siis vesilauhduttimella tarkoitan lauhdutinta, josta lämpö johdetaan veneen ulkopuoliseen veteen, eikä veneen sisäpuoliseen ilmaan. Eli "kölijäähdytin" taitaa sitten olla sen oikea nimi.

Voi tosiaan olla, että liukuvarunkoiseen se ei ole kaikkien sopivin. Kyllähän se vedessä lilluu, kun saa tarpeeksi taakse, ja tuommoisen 640 Weekendin vesilinja on aika pitkä. Mutta vastusta se varmaan vähäsen lisää, vaikkei iso olekaan. Ja miten sitten kompura, tykkääkö kyttyrää, jos vene paukuttaa aallokossa? Valmistajan sivuilta en löytänyt mainintaa asiasta.

2-akkuratkaisusta, itse olen päätymässä n. 100Ah hupiakkuun, jonka kaveriksi saa jäädä nykyinen 60Ah starttiakku. Ratkaisuun vaikuttaa mahdollisuudet akkujen sijoitteluun veneessä. Moninapakytkin ja joku rele/diodi/fiksumpi ratkaisu tulee myös.

On vaan niin perhanasti tehtävää veneelle! Nämä kaikki on lähivuosien suunnitelmissa:
- tupla-akku ja muuta sähköjen parantelua
- radio/mp3-soitin & kaiuttimet
- lämmitin
- kabiinin tuuletuksen parantaminen
- kabiinin seinien verhoilu ja muuta sisustushommaa
- luotain
- trimmitasot
- uimatasot
- ankkurivinssi taakse
- AIS (vastaanotto ja lähetys)

Ja sitten pitäis vielä ehtiä veneilemäänkin! Mutta nyt menee jo OT:ksi.
tallennettu

Pekkos
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #16 : 24.02.10 - klo:22:34 »

2-akkuratkaisusta, itse olen päätymässä n. 100Ah hupiakkuun, jonka kaveriksi saa jäädä nykyinen 60Ah starttiakku. Ratkaisuun vaikuttaa mahdollisuudet akkujen sijoitteluun veneessä. Moninapakytkin ja joku rele/diodi/fiksumpi ratkaisu tulee myös.

On vaan niin perhanasti tehtävää veneelle! Nämä kaikki on lähivuosien suunnitelmissa:
- tupla-akku ja muuta sähköjen parantelua
- radio/mp3-soitin & kaiuttimet
- lämmitin
- kabiinin tuuletuksen parantaminen
- kabiinin seinien verhoilu ja muuta sisustushommaa
- luotain
- trimmitasot
- uimatasot
- ankkurivinssi taakse
- AIS (vastaanotto ja lähetys)

Ja sitten pitäis vielä ehtiä veneilemäänkin! Mutta nyt menee jo OT:ksi.

OT on OK kun se on vene-asiaa!

Mutta noista akuista, mikä on tyypiltään sopiva hupiakuksi? Eli jos puhutaan normi autonakusta, eikö sillon ole kyse starttiakusta?? Huh  Vai riittääkö se jos niitä ah:ja on vaan tarpeeksi? Aika pihalla olen...

Trimmeistä, weekendiin tulee Volvo Penta QL-trimmit. Jossahin venelehdessä oli ihan positiivinen testiartikkeli ko. trimmeistä ja sellaiset sit päätin hankkia. Toivotaan että kesällä mennään suorassa!

T:Lumiukko
tallennettu

Pekkos
Ile
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #17 : 24.02.10 - klo:23:04 »

Meillä on ainaki veneessä kaksi akkujärjestelmä, ja molemmat on ihan normaaleja autonakkuja. Ihan hyvin on toimineet tähän asti. Monta vuotta oli jopa Bilateeman akut jotka tuli veneen mukana ja hyvin toimi!  Järkyttynyt Tosin veneellä ei nykyään ajeta muutakuin siirtymäajoa välillä mantere-saari joten eipä tule hirveästi kuunneltua radiota kun moottori ei käy...
tallennettu
sWaltsu
Käyttäjä
*

Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #18 : 25.02.10 - klo:08:49 »

Kyllähän asiaankuuluvissa "hupiakuissa" ja autonakuissa on eroja.
Autonakkuhan antaa paljon virtaa.. ja siihen se alkaa jäämäänkin.

Mutta itse olen pitänyt hyvänä vertailuna, mökkimme aurinkopanelijärjestelmää.
Alussa oli aurinkopaneeliakkuja (sikakalliita).... Sitten saatiin tietokoneiden UPS-akkuja.... kalliita nekin.
"Nyt" (15v sitten) päädyimme koittamaan autotarvikeliikkeestä ostettuja ~100Ah akkuja x2
Akut käy ja kukkuu vieläkin aivan mahtavasti.

Kulutusta on valoja, radio, TV (invertterin kautta)...
Paras mittari on ollut tv:n katsomisaika... paneeliakuilla & ups-akuilla pystyi katsomaan yhden elokuvan (josta puuttui loppukohtaus)
Nykyisillä autonakuilla voi kesällä katsellä uutisia, jonkun räkäsarjan ja vielä elokuvan ;O

ja akut toimii myös veneessä starttiakkuna, jos akku sattunut tyhjenemään (paneli / ups-akku ei tähän känyt) ==> josten olisihan se hyvä, että veneessäkin voi käyttää kaikkia akkuja starttailuun.

Ja vieläkin olen sen kannalla että kaikki akut saman kokoiseksi!
tallennettu

Kesämies
Käyttäjä
*

Profiili WWW
« Vastaus #19 : 25.02.10 - klo:10:08 »

Mutta noista akuista, mikä on tyypiltään sopiva hupiakuksi? Eli jos puhutaan normi autonakusta, eikö sillon ole kyse starttiakusta?? Huh  Vai riittääkö se jos niitä ah:ja on vaan tarpeeksi? Aika pihalla olen...

Kyllä mullakin hupiakuksi tulee tavallinen autonakku eli starttiakku. Virrankulutus ei niin suurta ja jatkuvaa tule olemaan, että kannattaisi vapaa-ajan akkuun panostaa.  Eronahan noissa on, näin yleistäen, että vapaa-ajan akku kestää paremmin syväpurkausta. Starttiakku taas antaa paljon virtaa hetkellisesti, mutta ei kestä syväpurkausta, ja antaa huonommin virtaa osin purettuna (siis sen jännite laskee varaustilan laskiessa nopeammin).

Kärjistäen voisi ehkä väittää, että jos kyseessä on matkapurkkari, jossa virtaa tuotetaan vähän ja kulutetaan paljon, niin vapaa-ajan akut puoltavat paikkaansa. Kun on kyseessä moottorivene, jolla tehdään yhden yön tai viikonlopun mittaisia reissuja, niin autonakut kelpaa. Jos käytössä on jännitteelle nirsoja laitteita, niin starttiakun putoava jännite voi tietysti muodostua ongelmaksi. Sellaisista laitteista tulee ekana mieleen lämmittimet, joissa käytetään hehkua, ja nekin erityisesti käynnistyessään.

tallennettu

Pekkos
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #20 : 25.02.10 - klo:15:41 »

Ja vieläkin olen sen kannalla että kaikki akut saman kokoiseksi!

Voisitko hyvä SuperWaltsu perustella miksi olisi hyvä olla saman kokoiset akut.
Monella kuitenkin kuullostaa hupiakku olevan ymmärrettävästi suurempi kapasiteetiltaan ja niin olin itsekin ajatellut laittaa.
Niin tai näin, luulisin että toiselle käy tytär ja toiselle... Kaippa sitä voi testata ensin ihan esim. Bil"Båtin" akulla josko sillä pärjäisi.
Suurin huolen aihe minulla tuo kylmälaukku joka ei ole niin viisas että tarkkailisi akun tilaa ja tarvittaessa heittäisi itsensä pois päältä.
Ilmeisemminkin se olisi kannattava ostos, myös laadun takia.
tallennettu

Pekkos
sWaltsu
Käyttäjä
*

Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #21 : 25.02.10 - klo:18:57 »

mistähän moinen superwaltsu?

Siitä en tiedä, jos akkuja ladataan latausdiodin kautta samaan aikaan? Mutta luulisi sille joku hyvä syy olevan, että yleisesti rinnankytketyt ovat aina samankokoisia? (toki hankintaysymys)
Itse pidän suht tärkeänä, jotta voin vaihtaa starttiakun & hupiakun tarvittaessa kytkimillä ristiin... eikä kapasiteeteilla väliä.

Eli kätettäessä kytkintä jossa mahdollisuus 1+2 (eli erikokoiset akut ovat rinnan), niin akuissahan on erikokoiset sisäiset vastukset.
En tiedä onko merkitystä.... mutta kannattaa varmaan ottaa selvää, ennen kun tekee ostokset.
Alan liikkeissä varmaan löytyy tietoakin?

Koitin vähän googletella, mutta juupas eipäs kamppailuita löytyy usealta foorumilta....

tallennettu

pellis
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #22 : 25.02.10 - klo:19:57 »

Aurinkokenno ei ihan hirveesti lataa, mutta viikon aikana se kuitenkin tuuppaa akut täyteen syyskeleilläkin. Suurin etu aurinkokennossa on se, että se estää akkujen sulfidoitumisen ja lisää niiden ikää vuosilla. Sopiva aurinkokennon minimikoko on noin 10W/100Ah. Laturiin taas kun mitoittaa maksimiakustoa,niin pitäisi olla korkeintaan neljä kertaa laturin nimellisteho. 50 A laturilla siis pitää yllä 200 A akustoa. Kun taas laskee kulutuksen yhteen niin vuorokausikulutus (kun kone ei lataa) ei saisi ylittää puolta akuston kapasiteetista. Aurinkokennoon kannattaa hommata säädin jos sen teho on yli 25W tai joka tapauksessa diodi, ettei kenno syö akkuja yöaikaan (virta kulkee silloin vain akkuihin päin, eikä päinvastoin). Tuossa on aika pätevä jakorelesysteemi. http://www.adita.fi/?file=261

« Viimeksi muokattu: 12.03.10 - klo:21:55 kirjoittanut pellis » tallennettu
Pekkos
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #23 : 12.03.10 - klo:12:47 »

Päivitystä tuohon akkujen kokoon. Kyselin Akkupojilta Porista paneelitarjousta ja samalla tiedustelin ammattilaisen mielipidettä millaiset ja minkä kokoiset akut kannattaa kytkeä rinnan? Suora lainaus säposta:

En suosittele asennettavaksi rinnan starttiakkua ja geeliakkua. Ei myöskään eri kapasiteettisia ja eri ikäisiä akkuja kannata asentaa rinnan.
Eri akuilla on eri sisäinen vastus ja sekoittamalla niitä rinnan akkujen käyttöikä lyhenee.

Joten olit kyllä sWaltsu hyvinkin kartalla ko. asiassa.
tallennettu

Pekkos
hirvi49
Käyttäjä
*

Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #24 : 14.03.10 - klo:12:49 »

Moi, jos joku sähkömestari voisi valoittaa..eli tulossa keväällä matkavene jossa 115 hv Mercu jossa 60 amp laturi. Haluaisin laittaa ns. hupiakun ja mahd. aurinkokennon molempien akkujen lataamista varten. Käynnistysakun kokoa en tiedä (tod.näk. 60 ah).

640 Weekendissä on 115Ah akku.
tallennettu

"Käytönjäljet peitetään kädenjäljellä"
Pekkos
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #25 : 17.03.10 - klo:10:16 »

640 Weekendissä on 115Ah akku.

Kovin suurelta vaikutti tuo akun koko ja sainkin asian tarkistettua myyjältä. Ilmeisestikin tuon kokoinen akku on sisäperämoottorimallissa ja OB mallit tulevat, ainakin keski-suomeen, eri paketeissa (vene ja moottori). Tällöin akkua ei ole mukana ja myyjäliike/ostaja voi valita millaisen akun veneeseen hankkii (tokihan se kauppahintaan kuuluu). Minulla on koneena 115 Optimax ja olettaisin että tuon kokoinen akku on turhan suuri starttiakuksi tuolle koneelle.

Kovasti tässä on joutunut pähkäilemään tuon otsikon aihetta ja haastateltuani erinäisiä veneenkuluttajia sekä tätä keskustelua kiinteästi seuranneena, olen ajatellut laittaa 2 "normi"akkua rinnan, koko  80 - 100 ah (molemmat kuitenkin saman kokoiset). Päävirtakatkaisin 0/1/2/1+2, eli mahdollisimman yksinkertainen systeemi, näin kuulemma paras. Ainakin eka kesä menee ilman aurinkokennoa. Ajatuksena seurata miten paljon sitä kapasiteettia tarvitsee, jos siinä nyt 1 akku saadaan sököksi niin menköön. Jos näin käy, vuoden päästä laitetaan aurinkokenno "ylläpitolaturiksi". Lähinnä mietitytti tuo kylmälaukun virrankulutus ja sekin tuli nyt päivitettyä sellaiseen malliin jossa on automaattinen virrankatkaisu jännitteen tipahtaessa liian alas.

Kiitoksia kaikille keskusteluun osallistuneille ja makoisaa kevättä!

Palailen vielä kertoilemaan kokoonpanosta ja kokemuksista kesän mittaan!
tallennettu

Pekkos
cokkeli
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #26 : 19.03.10 - klo:16:36 »

Eiköhän se kahden  saman varauskyvyn omaavan akun käyttäminen juonnu jostain taskulamppujen pattereista... Siinähän käy niin että jos toinen akku on 50ah ja toinen 100 ah ja molemmat viellä vajaita varauksestaan, esim 100ah olisi enää 50 % ja 50 ah vaikka 90 %. Alkaa tuo pienempi akku syöttämään tuota isompaa joka taas johtaa siihen että 50Ah on tyhjä ja 100Ah on n. 90% täynnäjos siinä välissä on joku diodi. Noin niinkun teoreettisesti. Elikkä akut ilman diodia tasaavat varauksen siten että molemmissa on yhtä paljon.

Tämä kannattaa kyllä tarkistaa vielä koska en ole ammattilainen näissä tasavirta laitteissa.

Diodilla pysytään estämään se että virtaa kulkee akkujen välillä vain yhteen suuntaa.
tallennettu
Woima
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #27 : 19.03.10 - klo:21:08 »

Kahden eri ikäisen tai eri Ah tuntimäärän omaavissa akuissa ongelmaksi muodustuu se, että jompikumpi akuista ottaa latausta vastaan tai luovuttaa virtaa herkemmin kuin toinen. Silloin se johtaa siihen, että varsinkin latausvaiheessa ei toinen akku lataudu käytännössä koskaan täyteen, kun ladataan akkuja yhtäaikaa. Mikä taas johtaa siihen, että toinen akku kuormittuu enemmän ja tulee tiensä päähän varsin nopeasti.

Termit, autonakku, starttiakku ja hupiakku? Kaikki voivat olla samanlaisia akkuja, autoissa käytettyjä. Starttiakku on veneessä koneen käynnistämistä varten ja hupiakku, nimensä veroisesti, muuhun käyttöön. Veneessä on hyvinkin tärkeää, ettei stereot, jääkaapit yms. tyhjennä starttiakkuja. Halutessaan voi tietenkin ostaa kalliita erikoisakkuja, mutta minä en näe mitään mieltä siinä, että akku on kolme kertaa kalliimpi, mutta käyttöikä on vain kaksi kertaa pidempi?

Itselläni on 2x180 Ah starttiakkuina ja toiset 2x180 Ah hupiakkuina, 24V järjestelmä, niin startti kuin hupipuolella. muuntajalla saadaan tarpeelliset 12 volttia hupiakuista. Akkujen latausta ja käyttöä ohjataan täysin manuaalisesti kolmen erillisen päävirtakatkaisijan avulla.
Hupiakkujen kulutuspuoli kytketään yhdestä katkaisijasta päälle, toisesta saa hupiakkujen latauksen päälle (tarvittaessa toimii myös hupiakut starttiapuna, jos varsinaisiin starttiakkuihin tulee vikaa), kolmas katkaisija on starttiakuille, (käynnistys/lataus). Moinen järjestelmä pitää tietysti itse muistaa "kääntää" tilanteen mukaan oikein, mutta pitäähän sitä olla jotain tekemistä vesilläkin Iskee silmää
« Viimeksi muokattu: 19.03.10 - klo:21:10 kirjoittanut Woima » tallennettu

Raudassa ei ole raha hukassa...
Notreal
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #28 : 20.03.10 - klo:00:46 »

Minulla starttiakku 120Ah ja hupiakkuina 3 x 120 Ah
Aurinkokennot ( 2 kpl ) lataa parhaimmillaan n. 7A ja niiden ansiosta virtaa on riittänyt.
Kennot lataavat ensisijaisesti hupipuolta mutta jos lataustarvetta ei ole,
tarjoaa latausta myös starttiakulle ( säädin hoitaa automaattisesti ).
Akuilla vain norm pääkytkimet ( 2 kpl ) koska kahden koneen ansiosta
ajossa toinen lataa starttiakkua ja toinen kone hupiakkuja.
Kojetaulussa on lisäksi nappi, jolla rele kytkee startti- ja hupiakut rinnan,
antaa mukavasti lisäpuhtia ainakin kylmästarttiin kun varsinaista hehkua koneissa ei ole.

tallennettu
Jarkke
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #29 : 20.03.10 - klo:18:35 »

Edellisessä veneessäni oli 200 hv perämoottori ja lataustehoa ~40 A, akkuina oli 2 x 105 A. Latausta /kulutusta ohjailin 1/1+2/2 kytkimellä.
Veneessä oli kiinteä kompressssori jääkaappi ja Wallas 1800 lämmitin. Ajossa ja lyhyiden stoppien "matka jatkuu samana päivänä" aikana pidin molemmat akut kytkettyinä. Pidempien yön yli kestävien pysähdysten ajaksi kytkin kulutuksen toiselle akulle, jos stoppi kesti kaksi yötä  niin varmistin n. vuorokauden kuluttua että kone käynnistyy käytössä olleella akulla ja vaihdoin kulutuksen toiselle akulle. Näini pysyi paatti lämpimänä ja oluet kylmänä pari vuorokautta ja lähti vielä liikkeelle omin avuin.
Lomareissuilla kulutus oli vuoroöin eri akuilla, eli latausta kahtena päivänä ja kulutusta joka toinen yö/akku. Käsittääkseni akut tykkää kun ladataan ja puretaan.   
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 

<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.3 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / Hakukoneoptimointi: Juha Söderholm                 (C) Moottorivene.info