Mama Mia

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
29.11.14 - klo:01:53

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi
Haku:     Tarkempi haku
* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

+  Venefoorumi Venekeskustelu
|-+  Varusteet
| |-+  Varusteet ja tarvikkeet
| | |-+  Ranturi
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Ranturi  (Luettu 8241 kertaa)
Jultsu
Käyttäjä
*

« : 03.08.11 - klo:11:34 »

Mitäs mieltä herrat on tästä kapistuksesta? Ranturi 12 on se mitä olen kaavailemassa ja tulisi Buster X:n alle.

http://www.ranturi.fi/index.php?186

Komments!
tallennettu
antsu
Käyttäjä
*

« Vastaus #1 : 03.08.11 - klo:12:26 »

Jos se tulee hyvälle pohjalle, niin mikä ettei.
tallennettu
f
Käyttäjä
*

« Vastaus #2 : 03.08.11 - klo:14:43 »

Ei nuo sinkityt tahdo kestää jatkuvassa kosketuksessa meriveteen.
tallennettu
Jii.Pee
Käyttäjä
*

Sähköposti
« Vastaus #3 : 03.08.11 - klo:15:28 »

Ainakin hinnat kohdillaan..  Virnistää Todellakin kannattaa itse tehdä tai teettää jollain.
tallennettu
271 C
Käyttäjä
*

« Vastaus #4 : 03.08.11 - klo:18:00 »

Ei nuo sinkityt tahdo kestää jatkuvassa kosketuksessa meriveteen.

Niinpä, kaikilla ei ole hapokkaasta tehtyä ranturia. Iskee silmää  Toki sinkitty on parempi kuin maalattu.
tallennettu
antsu
Käyttäjä
*

« Vastaus #5 : 03.08.11 - klo:18:38 »

Itse minäkin tein puisen ranturin soutuveneelle. Ei maksanut montaa kymppiä eikä ollut hankala tehdä, mutta en minä BusterX:ää sen päälle vetäisi. En myöskään kuvassa olevalle puurakenteelle.

Yleisesti ottaen ihmettelen, miksi aina tarjotaan tuota itse tekemistä, kun kaikilla ei ole kykyä, halua, aikaa eikä tarvittavia työkaluja jonkun systeemin tekemiseen, mutta rahaa ostamiseen on. Jotkut tekevät alumiiniveneitäkin, ei siis ole mahdotonta, mutta pari tuhatta OSTAA sellaisen vuosittain Vaikenee

tallennettu
antsu
Käyttäjä
*

« Vastaus #6 : 03.08.11 - klo:19:09 »

Veneen kun hakee kaupasta, ei ylläpitoon tarvita pitkiin aikoihin muuta kuin bensaa tankkiin. Moottoriksi vielä kun hommaa E-Tecin, hoituu syyshuoltokin avaimen käännöllä. Ei edes makeavesihuuhtelua tarvita tässä tapauksessa, sillä Jultsun vene tulee keski-Suomeen jossa vesistöissä ei paljon suolaa ole.

Tiedän, että jokainen vastaus on tarkoitettu kysyjän eduksi, mutta...

tallennettu
Jultsu
Käyttäjä
*

« Vastaus #7 : 03.08.11 - klo:20:29 »

Mukavasti on kommentteja tullut. Kiitos! Olen kyllä miettinyt, että jos tekisin itse painekyllästetystä puusta tuollaisen, mutta kestävyyspuolta olen miettinyt. Soutuveneelle olen kanssa tuollaisen rakentanut. Tosin ilman vinssiä. Venepaketti varusteineen tulee painamaan kuitankin n. 800 kg eli pienen henkilöauton verran.

Käykääs kommentoimassa myös toisessa viestiketjussa plotterihankintaani.

tallennettu
Jii.Pee
Käyttäjä
*

Sähköposti
« Vastaus #8 : 03.08.11 - klo:22:22 »

Itse minäkin tein puisen ranturin soutuveneelle. Ei maksanut montaa kymppiä eikä ollut hankala tehdä, mutta en minä BusterX:ää sen päälle vetäisi. En myöskään kuvassa olevalle puurakenteelle.

Yleisesti ottaen ihmettelen, miksi aina tarjotaan tuota itse tekemistä, kun kaikilla ei ole kykyä, halua, aikaa eikä tarvittavia työkaluja jonkun systeemin tekemiseen, mutta rahaa ostamiseen on. Jotkut tekevät alumiiniveneitäkin, ei siis ole mahdotonta, mutta pari tuhatta OSTAA sellaisen vuosittain Vaikenee

Joo unohtui sanoa edellisessä viestissä että eihän läheskään kaikilla ole mitään väliä maksaako ranturi 50e vai 5000e.. Kunhan vaan oman mielipiteen sanoin tuosta hinnasta kun on niin yksinkertaisen näköinen laitos. Vaikka hinnalla ei olisi edes väliä niin luulen että paremman omalle veneelle saa siltikin teettämällä just sellaisen kun haluaa.
tallennettu
psychocowboy
Yleisvalvoja
Käyttäjä
*

« Vastaus #9 : 03.08.11 - klo:22:37 »

Itse katselin tuota Ranturia muutama vuosi sitten mutta muutaman jatkopalan kanssa olisi tullut kohtuuttoman kalliiksi. Oma ranta sen verran kivinen ja veden korkeuden vaihtelut suuret että pakko olla pitkä ramppi. Oli siis pakko tehdä itse joku viritys puhtaasti Ranturin ajatusta kopioiden.

En tiedä painoa mutta hyvin kesti RS Busterin (40hv + 8hv) vetämisen tuota ramppia pitkin. Halpis venetelat ruosteessa viikossa järvivedessä oleilun jälkeen.
tallennettu
Jultsu
Käyttäjä
*

« Vastaus #10 : 04.08.11 - klo:00:29 »

Ok. Tuossa yksi paikallinen metalliverstas vastasi juuri yhteydenottooni ja lupautui tekemään ranturin ja hintaa jää reilusti alle tonnin. Mistä sais hyvät venetelat ranturiin? Tekeekö Bilteman veneteloilla mitään? Pitääkö telojen hankinnassa huomioida jotain erityistä? Voiko halpistelat vaurioittaa venettä tms? Mitä materiaalia niiden tulisi olla?

Taidanpa unohtaa ranturin oston ja teetättää sen verstaalla.

Kommentteja arvon johtajat!
tallennettu
psychocowboy
Yleisvalvoja
Käyttäjä
*

« Vastaus #11 : 04.08.11 - klo:07:40 »

Ok. Tuossa yksi paikallinen metalliverstas vastasi juuri yhteydenottooni ja lupautui tekemään ranturin ja hintaa jää reilusti alle tonnin. Mistä sais hyvät venetelat ranturiin? Tekeekö Bilteman veneteloilla mitään? Pitääkö telojen hankinnassa huomioida jotain erityistä? Voiko halpistelat vaurioittaa venettä tms? Mitä materiaalia niiden tulisi olla?

Biltema/Motonet/K-Rauta/Honkkari venetelat on ainakin ulkoisesti samaa kauraa ja hinnatkin suurinpiirtein samoja (pieni 16€, iso 20€). Joka vuosi tuntuu että löytävät ohuempaa materiaalia mistä tehdä nuo (mulla neljänä eri vuotena ostettuja). Pintapintaruoste iskee heti kun lilluu ihan järvivedessäkin.
Reuna rullat kannattaa olla "umpikumisia". Ontot ainakin meikäläisellä murtunut ihan muutamalla nostolla. Joka kevät uudet vaseliinit rulliin ja yleensä koko kesän pärjää sillä.
Keskirullat olen ottanut heti irti ja pyöristänyt rälläkällä ne kiinnityksen reunat ihan varuiksi jos sattuisi vene putoamaan pois siitä.
tallennettu
Squirrel
Käyttäjä
*

Sähköposti
« Vastaus #12 : 04.08.11 - klo:08:09 »

Taidanpa unohtaa ranturin oston ja teetättää sen verstaalla.

Kommentteja arvon johtajat!

Jos on alumiinivene, niin rullat jne. kannattaa olla nylonia.
tallennettu
antsu
Käyttäjä
*

« Vastaus #13 : 04.08.11 - klo:08:19 »

Keskirullat olen ottanut heti irti ja pyöristänyt rälläkällä ne kiinnityksen reunat ihan varuiksi jos sattuisi vene putoamaan pois siitä.

Olen katsellut myös niitä kiinnikkeitä, että raudat tulevat melkein rullan tasoon asti. Siksi ne ovat vielä ostamattakin sillä kun vene menee kerran rullalta ohi, niin paikkaukseen menee. Olisivat säästäneet siinäkin ja panneet 10 mm lyhyemmät raudat jos ei kulmia ehdi tuohon hintaan poistamaan.
tallennettu
antsu
Käyttäjä
*

« Vastaus #14 : 04.08.11 - klo:08:20 »

En tiedä painoa mutta hyvin kesti RS Busterin (40hv + 8hv) vetämisen tuota ramppia pitkin. Halpis venetelat ruosteessa viikossa järvivedessä oleilun jälkeen.

Otatko tuon vinon osan talveksi ylös vai jääkö jäihin?
tallennettu
f
Käyttäjä
*

« Vastaus #15 : 04.08.11 - klo:08:49 »

Kannattanee tehdä niin, että jos käyttää normaaleja halpisrullia, voi kohtuu helposti vaihtaa ne jotka ovat vedessä vaikka joka vuosi. Tai sitten laittaa alumiiniset rullat alinpaan/alinpiin kohtiin.
tallennettu
Jultsu
Käyttäjä
*

« Vastaus #16 : 04.08.11 - klo:09:21 »

Olen selaillut nettiä enkä löydä muita kuin halpisrullia. Mistäköhän löytyisi parempaa tavaraa?? Nylonista tms?

Mulla on tällä hetkellä soutuveneen teeseitsepuurunkoranturissa jotkut mikäliehalpistelat. Runko kannattaa ainakin päällystää jollain kumilla, jos sattuu putoamaan rullalata niin ei vaurioita köliä.

Tällä tavoin tuntuis säästävän usean satasen tässä ranturihankinnassa.

Ehdotin jo metallisjussille, että jos järvenpuoleisee päähän sais tehtyä jonkinlaiset säätöjalat vedenpinnan vaihteluja varten. Saas nähdä onnistuuko.

Mutta mistä hyvät rullat ja telat ranturiin???
tallennettu
vator
Käyttäjä
*

« Vastaus #17 : 04.08.11 - klo:09:47 »

Olen selaillut nettiä enkä löydä muita kuin halpisrullia. Mistäköhän löytyisi parempaa tavaraa?? Nylonista tms? Mutta mistä hyvät rullat ja telat ranturiin???
Täältä.
tallennettu

Tiäräksää tuanoi..
Jultsu
Käyttäjä
*

« Vastaus #18 : 04.08.11 - klo:10:12 »

Kiitos linkistä! Miksi kannattaa suosia nylonia? Vaurioittaako bilteman tuote alumiinivenettä?
tallennettu
psychocowboy
Yleisvalvoja
Käyttäjä
*

« Vastaus #19 : 04.08.11 - klo:10:24 »

Otatko tuon vinon osan talveksi ylös vai jääkö jäihin?

Vinon "ramppi" osan otan talveksi pois. Jos jättäisi paikalleen niin joka vuosi joutuisi tekemään uuden jäiden viedessä vanhan. Eli vedessä on noin vapusta marraskuuhun.
On parilla 12mm kierretangon pätkällä kiinni molemmista aisoista tuossa kiinteässä osassa eli helppo irroittaa joskin painoa kertyy kesän mittaan. Nostan sen pressun alle talvehtimaan ruiskutellen hieman spray öljyä metalliosille.

tallennettu
Jii.Pee
Käyttäjä
*

Sähköposti
« Vastaus #20 : 06.08.11 - klo:12:31 »

Olen selaillut nettiä enkä löydä muita kuin halpisrullia. Mistäköhän löytyisi parempaa tavaraa?? Nylonista tms?

Mulla on tällä hetkellä soutuveneen teeseitsepuurunkoranturissa jotkut mikäliehalpistelat. Runko kannattaa ainakin päällystää jollain kumilla, jos sattuu putoamaan rullalata niin ei vaurioita köliä.

Tällä tavoin tuntuis säästävän usean satasen tässä ranturihankinnassa.

Ehdotin jo metallisjussille, että jos järvenpuoleisee päähän sais tehtyä jonkinlaiset säätöjalat vedenpinnan vaihteluja varten. Saas nähdä onnistuuko.

Mutta mistä hyvät rullat ja telat ranturiin???

Eihän tuossa säätöjalkojen teossa mitään ongelmaa ole. Teitkö itse jotku piirustukset vai miten? Tuleeko se raudasta?
tallennettu
Jultsu
Käyttäjä
*

« Vastaus #21 : 08.08.11 - klo:11:55 »

En tee piirustuksia. Poikkean tällä viikolla pajalla suunnittelemassa sitä. Metallimies kertoi jo kyllä ainevahvuudet yms. Ranturiin tulee sinkitys ja siihen tulee säätömahdollisuus eli sopii myös jatkossa isommille veneille.
tallennettu
Squirrel
Käyttäjä
*

Sähköposti
« Vastaus #22 : 09.08.11 - klo:06:09 »

Kiitos linkistä! Miksi kannattaa suosia nylonia? Vaurioittaako bilteman tuote alumiinivenettä?

Kumi jättää mustia raitoja alumiiniin ja tahtoo kova v-kulma veneessä upota kumisiin rulliin ja halkoa niitä.
tallennettu
Matias
Käyttäjä
*

« Vastaus #23 : 09.08.11 - klo:09:42 »

Tuolta olen joskus tilannut rullia. On siellä rantureitakin....

http://www.havel.fi/index.php?188
tallennettu
Jultsu
Käyttäjä
*

« Vastaus #24 : 09.08.11 - klo:10:45 »

Joo tuo oli se paikka, josta katselin rantureita. Metallipahjalla teetettynä vastaava laite noin 500 euroa halvempi... Tietysti puusta itse tehtynä vieläkin huokeampi, mutta päädyin metalliseen.
tallennettu
Matias
Käyttäjä
*

« Vastaus #25 : 09.08.11 - klo:11:29 »

Meinasin että sieltä saa noita polyeteeni- tai muovirullia aika kohtuuhintaan. Muuten hyviä mutta rullan keskireikä ei ole ihan millilleen keskellä. Tiedä sitten onko muillakaan valmistajilla.
tallennettu
Serbetli
Käyttäjä
*

« Vastaus #26 : 15.08.11 - klo:13:21 »

Tein keväällä ranturin teräksestä, puusta ja muovista. Kaupallisten rantureiden ongelmana pidän kapeaa sallittua osumisleveyttä ilman, että teloo veneen pohjan. Omassa versiossa sivutukien etäisyys toisistaan on 650mm. Putkien väliin osuminen riittää, koska välissä on vain puuta ja muovia. Teräsosat kuumasinkittiin, jonka lisäksi maalasin vedessä olevan osuuden epoksilla. Ratkaisu on tämän kesän perusteella osoittautunut kestäväksi, koska muita muutoksia kuin kiillon häviäminen, ei ole näkyvissä. Sinkkihän kuluu ajan kuluessa sen uhrautuessa teräksen puolesta, eli eliniän saa jopa moninkertaistettua maalauksella. En saanut maalattua kuin putkien päälipinnan, mutta sekin on parampi kuin ei mitään. Konstruktio on myös osoittautunut käytännössä toimivaksi. Erityisen halpana ei itse tekemistä voi pitää, koska tavaraan meni pyöreästi 1000e ja tunteja meni itseltä ja parilta apulaiselta paljon. Jos tekisin ranturin nyt, laittaisin sivuputket 10mm kapeammalle ja vinssiksi laittaisin Goljatin.

Periaate selvinnee karvaa vailla valmiin ranturin kuvista:
http://www.moottorivene.info/keskustelu/projektit/faster-515-cc-ja-optimax-t3608/0/?action=dlattach;attach=4623;image
http://www.moottorivene.info/keskustelu/projektit/faster-515-cc-ja-optimax-t3608/0/?action=dlattach;attach=4625;image
http://www.moottorivene.info/keskustelu/projektit/faster-515-cc-ja-optimax-t3608/0/?action=dlattach;attach=4629;image
http://www.moottorivene.info/keskustelu/projektit/faster-515-cc-ja-optimax-t3608/0/?action=dlattach;attach=4631;image
« Viimeksi muokattu: 15.08.11 - klo:13:31 kirjoittanut Serbetli » tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 

<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.3 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / Hakukoneoptimointi: Juha Söderholm                 (C) Moottorivene.info