Halpa venevakuutus - Katso heti!

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
26.05.12 - klo:07:37

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi
Haku:     Tarkempi haku

Salainen Agentti

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

+  Venefoorumi Venekeskustelu
|-+  Rakentelu
| |-+  Tee-se-itse
| | |-+  Wallaksen pakoputken lämpötila
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Wallaksen pakoputken lämpötila  (Luettu 1439 kertaa)
jokander
Käyttäjä
*

Profiili
« : 14.05.11 - klo:17:21 »

Siirsin lämmittimeni (Safire se olikin) parempaan paikkaan ja tajusin nyt että sen pakoputki kulkee uuden kaikuanturin kaapelin vieressä. Onkohan tuo putki pidemmän päälle liian kuuma? Kokeilin puoli tuntia pidin lämppäriä päällä ja ei oikein kärsi kädellä koskea putkeen. Pitäisikö yrittää laittaa joku lämmönreistys tuohon ahtaaseen väliin? Eikä minulla ole laipion läpiviennissäkään mitään eristettä. Asennusohjeissa ei sellaista vaadittu. Ei kyllä puhuttu mitään muutakaan läpivienneistä. Ko paikka on noin 90 cm lämppärin pakoaukon/paloilman ulostulosta.
tallennettu
Rustaaja
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #1 : 18.05.11 - klo:11:12 »

Mulla on myös Safire 1800 D. Kun laite on kauemman aikaa päällä, niin kyllä putki sen verran kuumaksi tulee, ettei siinä oikein kättään pidä. Mulla putki menee suoraan ylös lämppäriltä ja ympärillä on lähimpään palavaan materiaaliin kymmenkunta senttiä. Se ei kyllä syty, mutta jos sinä aiot viedä pakoputken palavasta materiaalista tehdyn laipion läpi, niin kannattaisi varmaan tehdä reikä sen verran suuremmaksi ettei syttymisvaaraa ole. Pakoputken päätehela kannella ei pahemmin kuumene, ainakaan päältä kokeillessa, mutta minulla oli samassa paikassa ennen vanha Wallas ja kun siinä oli vähän suurempi putki, niin nykyinen Safiren hela on reiässään sen verran väljästi, ettei puukansi kosketa siihen liitosputken pätkään ollenkaan. Ei ole ongelmia ollut, itse asiassa päinvastoin. Lämmitin pelaa aivan loistavasti ja lähti käymään talvellakin -15 asteessa. 
tallennettu
jokander
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #2 : 19.05.11 - klo:20:27 »

Olen tehnyt läpiviennin vanerista. Sen pitää olla tiivis ,koska Safire imee lämmitysilmansa siinä lähellä olevasta raitisilma-aukosta. Ettei siis ime moottoritilasta. Pakoputki menee moottoritilan puolelle ja sieltä ulos. Pitää kai mitata pintalämpötila, voin lainata sellaista töistä. Jos lämpö pysyy alle 100 °C , ei kyllä mikään materiaali syty. Jos pitää tiivis läpivienti lämpöeristää, siitä saattaa tulla hiukan liian tekninen.
tallennettu
Serbetli
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #3 : 20.05.11 - klo:12:56 »

Oleellisempaa olisi tietää savukaasun lämpötila. Hyvin eristetyssä paikassa pakoputki tulee yhtä kuumaksi kuin savukaasu. Putki tulee siis kuumimmaksi juurikin läpivientien kohdalta.
tallennettu
joakim
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #4 : 20.05.11 - klo:15:06 »

Eikös sekä Safirassa että Wallaksessa ole pakokaasuputki paloilmaputken sisällä eli ei pitäisi kuumentua lähellekkään pakokaasun lämpötilaa, joka on paljon enemmän kuin 100 astetta. Webasto/Eberillä olisit jo polttanut laipiosi, sillä niiden pakoputki tulee todella kuumaksi (ja eriste on vakiona veneasennussarjassa).

Voisi kuitenkin olla hyvä idea eristää putki, mikä käy helposti ko. tarkoitukseen metritavarana myytävällä "sukalla", jota saa mm. Ripoilista: http://www.ripoil.fi/
tallennettu
joakim
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #5 : 21.05.11 - klo:13:55 »

Mittailin Eberin pakolämpötilaa yleismittarin termoparilla. Nopeasti nousi yli 200 asteen, mutta sitten alkoi anturin eriste sulaa, joten lopetin mittaamisen. Mittaus pakoputken päästä n. 2 m päässä lämmittimestä. Pakoputki on eristetty.
tallennettu
jokander
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #6 : 21.05.11 - klo:20:24 »

Joo, sisäkkäiset putkethan noissa on. Ja pakoputki on se sisäputki. Siksi vitä yleensä voi käsin kokeillakin. Mittaan lähipäivinä lämmön ja laitan tänne sen näkyville.
tallennettu
jokander
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #7 : 28.05.11 - klo:06:59 »

Joo, mittailin lämpöä 100 % teholla. Infrapunamittarilla (tai mikä se nyt onkaan) tuli tulokseksi 27 °C. No , en uskonut tulosta, kun ei kunnolla kättä kärsinyt päällä pitää. Teippasin perinteisen ulkolämpömittarin siihen ympärille. ja tulokseksi tuli 32 °C.
Toisin sanoen mittausta ei pysty luotettavasti tekemään. Kädellä tunnustellen voi sanoa että lämpö on 45 -55 °C.
Ehkä tungen siihen väliin jonkin pellinsuikaleen kaiken varalta.
tallennettu
joakim
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #8 : 28.05.11 - klo:22:13 »

Infrapunamittari ei toimi kiiltävillä pinnoilla, sillä se heijastaa suuren osan lämpösäteilystä. Tai toimii, mutta absorptiokerroin pitää muuttaa oletusarvosta. Kokeile laittaa putken päälle vaikkapa teippiä tms. ja mittaa sitten infrapunalla.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 

<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.3 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / Hakukoneoptimointi: Juha Söderholm                 (C) Moottorivene.info