Halpa venevakuutus - Katso heti!

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
26.05.12 - klo:07:26

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi
Haku:     Tarkempi haku

Salainen Agentti

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

+  Venefoorumi Venekeskustelu
|-+  Rakentelu
| |-+  Tee-se-itse
| | |-+  vaneriveneen teko
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 3 ... 7 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: vaneriveneen teko  (Luettu 13696 kertaa)
Seppo77
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« : 12.07.11 - klo:11:42 »

Morjens!

Moniko on rakentanut vaneriveneitä? satuin näkemään vesimäkäräisen ja argo 16 veneen kuvat.... näkemän perusteella syntyi oheinen luonnos. mitäs tästä kannatas muuttaa?
veneen pitää olla todella hyvin ja keveästi liikkuva, kantavuus 4 henkilöa. merille sitä ei viedä ikinä

* vene.pdf (8.15 kilotavua - ladattu 237 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: 12.07.11 - klo:11:46 kirjoittanut Seppo77 » tallennettu
abo
WanhaHuru
Ylläpitäjä
Käyttäjä
*

Profiili WWW
« Vastaus #1 : 12.07.11 - klo:11:44 »

Neljän hengen kuormalla ei liu kyveäsyi, on syvässä.
tallennettu

><(((((°> Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata. <°)))))><
Seppo77
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #2 : 12.07.11 - klo:11:48 »

Neljän hengen kuormalla ei liu kyveäsyi, on syvässä.

aloittelijan moka... ei muuten liu neljän hengen kuormalla mut keveäst sais kuitenkin liikkua
tallennettu
Seppo77
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #3 : 12.07.11 - klo:12:13 »

miten tuon kantavuuden vois laskea? tilavuus litroissa = kantavuus kiloissa?
tallennettu
Ippe
Käyttäjä
*

Finspeed 430K & Yamaha 60FEHTS

Profiili
« Vastaus #4 : 12.07.11 - klo:12:28 »

Painopiste ja uppouma, trimmi pitää myös saada laskettua, helpoimmalla saa tilanteen selvitettyä kun mallintaa rungon ja laskee rungonsuunnitteluohjelmalla, ei tuollainen tosin ole mikään vaikea "käsin" laskettavaksikaan.

Freeship! ja Delftship Free ovat ilmaisia ohjelmia rungon mallintamiseen ja niissä on ihan ok ominaisuudet, tosin mulla ei ole niistä juurikaan kokemusta, kun käytän itse Napaa...

http://sourceforge.net/projects/freeship/
http://www.delftship.net/delftship/index.php?option=com_content&view=article&id=31&Itemid=4&height=1039&width=1600
www.napa.fi
tallennettu
Seppo77
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #5 : 12.07.11 - klo:12:32 »

Painopiste ja uppouma, trimmi pitää myös saada laskettua, helpoimmalla saa tilanteen selvitettyä kun mallintaa rungon ja laskee rungonsuunnitteluohjelmalla, ei tuollainen tosin ole mikään vaikea "käsin" laskettavaksikaan.

Freeship! ja Delftship Free ovat ilmaisia ohjelmia rungon mallintamiseen ja niissä on ihan ok ominaisuudet, tosin mulla ei ole niistä juurikaan kokemusta, kun käytän itse Napaa...

http://www.delftship.net/delftship/index.php?option=com_content&view=article&id=31&Itemid=4&height=1039&width=1600
www.napa.fi

pitääpä testailla noita ohjelmia.
tuo mun alustava malli on suunniteltu cads ohjelmalla
tallennettu
pukatti
Käyttäjä
*

Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #6 : 12.07.11 - klo:12:49 »

Perälauta kannattaa kallistaa sen 12 astetta ettei tarvi tehdä kiilaa siihen... Virnistää
tallennettu
Seppo77
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #7 : 12.07.11 - klo:12:56 »

Perälauta kannattaa kallistaa sen 12 astetta ettei tarvi tehdä kiilaa siihen... Virnistää

tyhmä kysymys... mut sisään vai ulospäin?
tallennettu
Ippe
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #8 : 12.07.11 - klo:13:09 »

Yläreunaa taaksepäin, eli niin että koneen saa negatiiviselle trimmille.
tallennettu
Seppo77
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #9 : 12.07.11 - klo:14:58 »

näinhän tarkoitit?

* vene.pdf (6.92 kilotavua - ladattu 115 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: 12.07.11 - klo:15:02 kirjoittanut Seppo77 » tallennettu
Ippe
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #10 : 12.07.11 - klo:15:50 »

näinhän tarkoitit?

Juurikin noin, yksi kikka mitä voi myös kokeilla on tehdä peräpeilin ja pohjan liitoskohtaan oma vino pintansa, niin konetta voi pitää ylempänä ilman setbackia.

Tuossa peruskuvassa näyttäisi että veneestä tulee 4-hengen kuormalla pahasti peräpainoinen, lähinnä tuo 4m liippari takapenkillä on väkisinkin hankala touteuttaa, kun ei vaan tila riitä.

Millaiselle koneelle tuota on ajateltu?
« Viimeksi muokattu: 12.07.11 - klo:15:59 kirjoittanut Ippe » tallennettu
pukatti
Käyttäjä
*

Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #11 : 12.07.11 - klo:16:10 »

Kuinka mahtaa riittää tuo 400mm (vajaa sekin) koneen kippaamiseen?
tallennettu
Ippe
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #12 : 12.07.11 - klo:17:32 »

Tuohon koneen kiinnityspisteen ja moottorikaivon suunnitteluun kannattaa käyttää aikaa ja miettiä asiaa kunnolla, juuri edellä mainittu kippaus ja siinä itse moottorin lisäksi myös kaapelit ja letkut vaativat oman tilansa, kippipurken läpi tuleva ohjaus vaatii tilaa sivuttaissuunnassa yms...

On hyvä jos tietää etukäteen mille koneelle on venettä rakentamassa, niin ei tarvitse jo kerran tehtyjä muuttaa niin paljoa  Hymyilee leveästi
tallennettu
Seppo77
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #13 : 12.07.11 - klo:17:57 »

veikkauksia moottorista otetaan vastaan  Iskee silmää ei tule ihan tavallinen pikavene tuosta....
« Viimeksi muokattu: 12.07.11 - klo:19:54 kirjoittanut Seppo77 » tallennettu
Seppo77
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #14 : 12.07.11 - klo:19:56 »

paljonkohan tuossa perässä pitäisi olla korkeutta, että koneen vois kipata?
tallennettu
Seppo77
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #15 : 12.07.11 - klo:19:57 »

en kyllä päässyt lataammaan kumpaakaan ilmaisversiota koneelle Huh
www.napa.fi
tallennettu
Ile
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #16 : 12.07.11 - klo:21:21 »

Kannattaa muistaa yksi perussääntö "helposti ja kevyesti liukuvaa venettä" rakennettaessa, V-pohjan kulmaa pienentämällä saadaan liukuunlähtöä helpotettua, kun perä kantaa, mutta aallokossa ajettavuus kärsii. Toimii tottakai myös toiseen suuntaan, V-pohjaa syvennettäessä liukukynnys kasvaa ja konetehon tarve suurenee, mutta aallokko-ominaisuudet parantuvat.
tallennettu
Jii.Pee
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #17 : 12.07.11 - klo:23:48 »

Laitan varsin vähän kuvia kun itsellä oli myös alkukesästä veneprojekti. Vene tuli kalastus ja metsästys hommiin. Tarkoituksena tehdä mahdollisimman vakaa, matalassa vedessä menevä ja kohtalaisen kevyt. Ja tietysti tilava ja sellainen että siellä on helppo liikkua ja touhuta kaikkea. Vinkkejä katsottiin jäniksen jon boat projektista ja täältä: http://koti.kapsi.fi/hvartial/index_fi.htm#XX2
Tämä on eka vene mitä olen tehnyt niin meni moni asia vaikeimman kautta..

Kuvia olisi melko paljon, mutta tuossa muutama:

Keulan mallinnusta

Pohja ennen lasikuitumaton laittamista

Kölit ja pohjamaali laitettu. Laitettiin nuita listoja 5kpl niin suojaa paremmin pohjaa. En tiedä haittaako nuo kulkua kuinka paljon?

Melkein valmis

Joka kulmaan tuli kahvat niin on hyvä liikutella. Tuon nostaa kahdestaan ilmaan ja vaikka vähän matkaa kantaa.

Testireissu

Keskellä tuo penkki on sellainen että 2/3 on finnfoamilla eristetty kylmälaukku ja 1/3 tavallinen säilytystila.
« Viimeksi muokattu: 12.07.11 - klo:23:52 kirjoittanut Jii.Pee » tallennettu
jänis
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #18 : 13.07.11 - klo:00:28 »

Järkyttynyt HITTO JiiPee! Nyt olen kade.. Tuohan on Paaaljon komeempi ku mulla. Olis kanssa pitäny tehä tommonen V-nokka omaan.  Näyttää kieltä

Onko muuten nuo kantokahvat ihan muovisia oven vetimiä vai mitä? Kuinka kestävät kantamista? Itte olen ettinyt metallisia, mutta ei ole ollut kaupoissa ku muovisia tai sitten jotain kromattuja törky hinnalla.  Näyttää kieltä
« Viimeksi muokattu: 13.07.11 - klo:00:45 kirjoittanut jänis » tallennettu
Ippe
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #19 : 13.07.11 - klo:00:29 »

en kyllä päässyt lataammaan kumpaakaan ilmaisversiota koneelle Huh
www.napa.fi
[/quote]

Freeship löytyi Suorceforgesta ja toimii ihan ok, kannattaa aloittaa yksinkertaisesta mallista...
tallennettu
Jii.Pee
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #20 : 13.07.11 - klo:00:44 »

Järkyttynyt HITTO JiiPee! Nyt olen kade.. Tuohan on Paaaljon komeempi ku mulla. Olis kanssa pitäny tehä tommonen V-nokka omaan.  Näyttää kieltä

Yllättävän paljon tuli enempi työtä tuollaiseen V keulaan kun tehtiin vielä tuo taso ja sille piti kaikenlaisia tukipuita laitella. Monen näköistä kulmaa piti palikoihin sahata. Penkkien teko vei myös paljon aikaa. Minkälainen pohja sulla on omassa? Minkälainen köli?
tallennettu
jänis
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #21 : 13.07.11 - klo:01:25 »

Yllättävän paljon tuli enempi työtä tuollaiseen V keulaan kun tehtiin vielä tuo taso ja sille piti kaikenlaisia tukipuita laitella. Monen näköistä kulmaa piti palikoihin sahata. Penkkien teko vei myös paljon aikaa. Minkälainen pohja sulla on omassa? Minkälainen köli?

Ihan tasanen ja ilman köliä.
tallennettu
Serbetli
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #22 : 13.07.11 - klo:07:21 »

Kannattaa muistaa yksi perussääntö "helposti ja kevyesti liukuvaa venettä" rakennettaessa, V-pohjan kulmaa pienentämällä saadaan liukuunlähtöä helpotettua, kun perä kantaa, mutta aallokossa ajettavuus kärsii.
Itse asiassa jos tasapohjaiseen veneeseen lisätään V-kulmaa pohjan alle, lisääntyy noste. En silti muuten ole ajo-ominaisuuksiin liittyvää viestisi sanomaa vastaan.
tallennettu
Seppo77
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #23 : 13.07.11 - klo:14:48 »

Laitan varsin vähän kuvia kun itsellä oli myös alkukesästä veneprojekti. Vene tuli kalastus ja metsästys hommiin. Tarkoituksena tehdä mahdollisimman vakaa, matalassa vedessä menevä ja kohtalaisen kevyt. Ja tietysti tilava ja sellainen että siellä on helppo liikkua ja touhuta kaikkea. Vinkkejä katsottiin jäniksen jon boat projektista ja täältä: http://koti.kapsi.fi/hvartial/index_fi.htm#XX2
Tämä on eka vene mitä olen tehnyt niin meni moni asia vaikeimman kautta..

Kuvia olisi melko paljon, mutta tuossa muutama:

Keulan mallinnusta

Pohja ennen lasikuitumaton laittamista

Kölit ja pohjamaali laitettu. Laitettiin nuita listoja 5kpl niin suojaa paremmin pohjaa. En tiedä haittaako nuo kulkua kuinka paljon?

Melkein valmis

Joka kulmaan tuli kahvat niin on hyvä liikutella. Tuon nostaa kahdestaan ilmaan ja vaikka vähän matkaa kantaa.

Testireissu

Keskellä tuo penkki on sellainen että 2/3 on finnfoamilla eristetty kylmälaukku ja 1/3 tavallinen säilytystila.

siisti vene...  Hymyilee
tallennettu
Seppo77
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #24 : 13.07.11 - klo:14:49 »

Tässä ois suunnitelman päivitystä. luuranko malli  Virnistää
oisko jollain jotain korjattavaa tai kehitys ideaa?

* vene 2evo.pdf (8.97 kilotavua - ladattu 111 kertaa.)
tallennettu
Ippe
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #25 : 13.07.11 - klo:14:59 »

Mä tekisin keulaa kohti jyrkkenevän V-pohjan, mutta sopiva V-kulma on tehosta ja tavoitellusta nopeudesta kiinni.

Ajattelitko tehdä rimasta luurangon ja siihen päälle vanerit?
tallennettu
Seppo77
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #26 : 13.07.11 - klo:15:06 »

Mä tekisin keulaa kohti jyrkkenevän V-pohjan, mutta sopiva V-kulma on tehosta ja tavoitellusta nopeudesta kiinni.

Ajattelitko tehdä rimasta luurangon ja siihen päälle vanerit?

näin oli ajatus toimia...
tallennettu
pukatti
Käyttäjä
*

Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #27 : 13.07.11 - klo:17:59 »

Melkonen homma tehdä noita poikittaisia rimoista, miksei noin: http://pukatti.kuvat.fi/kuvat/Pukatti%207/
tallennettu
Seppo77
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #28 : 13.07.11 - klo:20:14 »

Melkonen homma tehdä noita poikittaisia rimoista, miksei noin: http://pukatti.kuvat.fi/kuvat/Pukatti%207/

Milläs ohjelmalla tuo pukatin vene on suunniteltu?

Vanerista sais kyllä helpommin tehtyä rungon... otetaan harkintaan  Hymyilee
tallennettu
jansix
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #29 : 13.07.11 - klo:20:32 »

tere! ei millään pahalla  mutta jo seitkyt luvulla oli myynnissä semmoinen kirja kun vaneriveneitä tekemään kirjoittaja on suunnitellut kaikki nää kuuluisat hydrospiidit yms, miksi siis keksiä pyörää uudeelleen Huh tuossa sinun kuvassa on vaan niin paljo semmosta ettei tuo tule toimiin, tälläkin palstalla on semmoinen henkilö joka tietää miten homma tehdään Iskee silmää Iskee silmää
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 ... 7 | Siirry ylös Tulostusversio 

<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.3 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / Hakukoneoptimointi: Juha Söderholm                 (C) Moottorivene.info