Kysymys siis kuuluu, mistä materiaalista ja miten kyseinen sovite kannattaisi valmistaa, kun se ei ole millään muotoa symmetrinen?
Minulla oli vastaava tilanne (myös Bennetit) ja tarvittavan kiilan muoto oli varsin jyrkkä ja paksu. Toisesta päästä se oli noin 10 cm paksu vaikka alkupäästä mennään perälaudan mukaan.
Itse tein kiilan vanerista. Useampi vanerilevy liimattiin yhteen epoksilla ja lopullinen muoto saatiin suurella nauhahiomakonella. Epoksia päälle ja maalit.
Kestää ihan varmasti vaikka muuta väitettäisiin.
Ruuveja piti miettiä uusiksi. Kiilamaisen korotuspalan ohuessa päässä vakioruuvit toimivat hyvin, ovathan ne varsin pitkiä.
Paksumpaan päähän menettelin seuraavasti:
-mittasin peltisten taustalevyjen ruuvien paikat.
-Tein em. ruuvinkohtien väliin 8 mm poralla reiät jotka ulottuivat niin syvälle että vaneria jäi pari senttiä jäjelle.
- Porasin pienemmmällä poralla reiän läpi asti.
-Sikaflexin (olikos se 292?) avulla (primerit yms tottakai) ruuvasin kiilan paikalleen.
-Trimmilevyn asennus normaalisti (Sikaa yllämainitut 8mm reiät täyteen).
Tämän jälkeen kiinnitin trimmisylinterin ja huomasin että yläkiinnikettä pitää tuoda hieman ulospäin jotta se asettuisi kauniisti. Toki kiinnike taipuu hieman mutta tässä tapauksessa se ei riittänyt.
Tein vastaavan vanerikorokkeen yläkiinnikkeen alle ja vedin hydrauliputken sen ja rungon läpi. Jälkikäteen kiinnittäisin tuon yläkorokkeen kunnolla ja antaisin kuivua ennen reiän poraamista. Itse porasin vaneriin reiän ja kiinnitin kaiken kerralla. Turhaa jännittämistä kun reikä osoittautui hieman tiukaksi ja Sikaa oli joka välissä.
Minulla kiilamaista koroketta oli alhaalla sylinterin kohdalla parin sentin verran joten tuo yläkoroke on suunnilleen saman paksuinen. Jos kiila ei ole sylinterin kohdalla kovinkaan paksu voidaan ehkä pärjärä ilman tuota ylempää korotuspalasta.
Häiritseekö se veden virtausta, jos esim. sovitepalan ja peräpeilin suoran osan väliin jää rako?
Häiritsee mutta onko sillä käytännön merkitystä? Pääasia on ettei perään tule uloketta mikä pistäisi pohjan alle.
Kun katsot miten QL trimmitasot toimivat ymmärrät mitä asennuksessa
ei saa tapahtua ja miksi Bennetin ohjeissa painotetaan sitä että tasot lähtevät hieman pohjaa korkeammalta.
http://www.great-water.com/pages/QL/QL_Trim_Sys.htmOma perälauta kallistuu myös ylöspäin mentäessä. Tämä täytyy ottaa huomioon koroketta/kiilaa muotoillessa. Kun kiilan kiinnitti perälaudan alaosaan meni osa siitä pohjan alapuolelle perälaudan kallistuksen johdosta.
Kiila tule muotoilla niin että pohja jatkuu suorana sen kohdalta, muuten tuo palikka ohjaa jo itsessään veneen kulkua.
En saanut kuvaa näkyviin joten kommentointi jää sen osalta tekemättä.
Lopputuloksena askartelusta sain toimivat trimmilevyt eikä veneen nopeus pudonnut. Itse asiassa huippunopeus nousi hieman koska kunnostin pohjan samalla.