Halpa venevakuutus - Katso heti!

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
07.02.12 - klo:01:10

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi
Haku:     Tarkempi haku

Salainen Agentti

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

+  Venefoorumi Venekeskustelu
|-+  Rakentelu
| |-+  Tee-se-itse
| | |-+  Tankin madoitus
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Tankin madoitus  (Luettu 1760 kertaa)
abel
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« : 14.01.10 - klo:21:36 »

Pitäiskö tankki maadottaa??? Iski huolen aihe kun luin uutta kipparia ja oma tankkini ei ole maadoitettu! Eli vedänkö ruostumattomantankin kylkeen piuhan joka kulkee moottoriin? Ja tankkaushelaan, jos nyt yleensä löydän helasta metalliosia.
tallennettu
antsu
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #1 : 15.01.10 - klo:10:36 »

En tiedä miten suuri mahdollisuus kipinöinnille on, mutta tuon "maadoituksen" idea on yhdistää kaikki metalliosat toisiinsa jolloin niihin ei synny erisuuruisia varauksia eikä tule kipinöitä. En tiedä miten suuri riski kipinöinti muutenkaan on, mutta tuolla se poistuu kokonaan.

"Maadoitus"- sanan sijasta olisi järkevämpää käyttää termiä "potentiaalin tasaus" joka siis tarkoittaa kaikkien metalliosien jännitteiden saattamista samaksi tukevalla johtimella. Onko kupari sitten oikea johdinmateriaali alumiinisen moottorin rungossa onkin jo toinen kysymys, mutta ehkä kaapelikenkä estää galvaanisen korroosion.
tallennettu
Squirrel
Vieras
« Vastaus #2 : 15.01.10 - klo:13:52 »

On olemassa alumiinisia johtoja, mutta yleensä sitten tarvitaan paksumpi johdin. Ja myös erikoisjohtoja on. Hinnakaita kyllä, mutta ei sitä normi veneeseen kovin montaa metrii tarvita.
tallennettu
antsu
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #3 : 15.01.10 - klo:19:21 »

Johdoissa ei kulje virtaa eli alumiinijohdinkin voi olla ohut, mutta liikkuvassa ja tärisevässä laitteessa ohut alumiinijohdin ei välttämättä kestä katkeamatta.

Omien tietojeni mukaan eivät normaalit sähkömiehet käytä alumiinia kuin jumalattoman paksuina touveina, mutta jos jostakin löytyy ohuita alujohtimia ja niihin sopivia liitinosia, niin niitäkin voisi käyttää.

tallennettu
hirvi49
Käyttäjä
*

Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #4 : 15.01.10 - klo:19:24 »

Kyllä se tankki on hyvä maadoittaa. Omassa veneessä ainakin menee tankista (alumiini) suora johto akun (-) kenkään. Tosin yleensä polttoainemittarissa on maapiuha, joka samalla maadoittaa koko tankin, riippuen tiettenkin mittarin rakenteesta. Moottorin lohko on yleensä maadoitettu suoraan akkuun, joten voihan sen tankin siihenkin maadoittaa.

Galvaanista korroosiota ei käytännössä esiinny kupari - alumiini maadoituksissa. Rosterin voi huoletta yhdistää käytännössä minkä tahansa metallin kanssa ilman korroosiovaaraa.
tallennettu

"Käytönjäljet peitetään kädenjäljellä"
Ile
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #5 : 15.01.10 - klo:20:55 »

Aiotko laittaa matoja sinne tankkiin? Sitä ei ehkä kannata tehdä Hymyilee leveästi (sori oli pakko..)
tallennettu
abo
WanhaHuru
Ylläpitäjä
Käyttäjä
*

Profiili WWW
« Vastaus #6 : 15.01.10 - klo:22:54 »

Aiotko laittaa matoja sinne tankkiin? Sitä ei ehkä kannata tehdä Hymyilee leveästi (sori oli pakko..)

Ei tietenkään, madoitus = annetaan matokuuri. Eli tässä tapauksessa halutaan ehkäistä matojen esiintyminen tankissa/polttoainejärjestelmässä, kuten jos kissa tai koira madotetaan halutaan ehkäitä madot ruuansulatusjärjestelmässä. Kannattavampaa luonnollisesti madoittaa kuin lisäillä matoja... ei ollut fiksu ajatus.

Ei se maadoituskaan tyhmä juttu ole.
tallennettu

><(((((°> Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata. <°)))))><
abel
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #7 : 16.01.10 - klo:11:04 »

koiran aijon madottaa, mut joku mainitsi tuon mittarianturi maadoituksen. Luulen et mulla kiertää maa juuri tuota reittiä akulle asti.
tallennettu
motoman
Käyttäjä
*

Finnmaster 57BR + Yamaha F115

Profiili
« Vastaus #8 : 16.01.10 - klo:11:45 »

koiran aijon madottaa, mut joku mainitsi tuon mittarianturi maadoituksen. Luulen et mulla kiertää maa juuri tuota reittiä akulle asti.

Eiköhän se ole yleisin tapa madoittaa tankki  Iskee silmää

* IMG_2681.JPG (55.53 kilotavua, 640x480 - tarkasteltu 112 kertaa.)
tallennettu
abo
WanhaHuru
Ylläpitäjä
Käyttäjä
*

Profiili WWW
« Vastaus #9 : 16.01.10 - klo:12:01 »

Jos on, kuten useimmiten, metallinen tankkausheloitus kannessa niin se tulisi yhdentää maattoon myöskin.
tallennettu

><(((((°> Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata. <°)))))><
abel
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #10 : 16.01.10 - klo:12:33 »

tankkausheloitus on mulla muovia, joten sen suhteen ei ole hätää.. Palanut vene on melkein ainut vahinko jota ei voi korjata. Fakiirit tietysti erikseen mutta allekirjoittaneen taidot ei riitä.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 

<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.3 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / Hakukoneoptimointi: Juha Söderholm                 (C) Moottorivene.info