Halpa venevakuutus - Katso heti!

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
06.02.12 - klo:23:58

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi
Haku:     Tarkempi haku

Salainen Agentti

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

+  Venefoorumi Venekeskustelu
|-+  Rakentelu
| |-+  Tee-se-itse
| | |-+  Mäkärä
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Mäkärä  (Luettu 3418 kertaa)
kasankin
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« : 20.11.08 - klo:15:33 »

Olisko kenelläkään piirustuksia/ohjeita Mäkärän rakentamiseen?
Ajattelin tässä talven aikana tehdä lelun ensikesäksi. Mulla on 6.6 hp chrysleri missä on hyvin potkua, sen ajattelin sit paiskata persaukseen kii.

Onko kenelläkään tietoa tai kokemusta kyseisestä paatista?
tallennettu
kasankin
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #1 : 21.11.08 - klo:11:07 »

Sain jo 3 eri rakennusohjetta Ruotsista  Iskee silmää
tallennettu
antsu
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #2 : 21.11.08 - klo:18:12 »

Varmaan ihan mukava talvikauden ajanviete jos tilat vaan löytyy.

Mietin vaan, että riittääkö 6,6 nostamaan tuota kunnolla liukuun. Joskus vuosia ja vuosia sitten olin kyseisen aluksen kyydissä ja muistaakseni ajoin hieman yksinkin sillä, mutta yhtään en muista mikä moottori ko. paatissa oli Nolostunut
tallennettu
Heikki
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #3 : 23.11.08 - klo:18:34 »

Olen 70 luvulla omistanut Sofa mäkärän ja 20 hp Jammun.Se oli lasikuituinen ja varmaan vähän turhankin tukeva (painava). Se meni vakiopotkurilla jotain 35 kn. Useimmiten ajettiin kaksi päällä toinen takaa kaasua hoidellen ja toinen ohjaten. S.O Fagarströmin firma huijasi nuoria pojankoltiaisia ja lupasi myyntihetkellä käsikaasut ja ohjaukset asennettuna. Veneen toimitus myöhästyi pitkälle kevääseen eikö mitään oltu asennettu. Käsikaasukahvaa emme edes saaneet. Ohjaus osattiin itse asentaa mutta kaasutus hoidettiin perästä.  Käytiin välillä aika pitkälläkin Hesan edustalla ja herätettiin yleistä paheksuntaa mm. ajamalla siksakkia vesibussien perässä ja yritettiin hypätä mahd. pitkälle vanalaineista aina kuskia välillä täydessä vauhdissa  vaihtaen. Ajettiin aika kovissakin keleissä eikä saatu rikki. Matkustajat oli kyllä välillä aika rajuilla mustelmilla ja ruhjeilla. Tasapohjaisena hakkasi kyllä rajusti, jos vähänkin oli aallokkoa. Pohjassa ei ollut evää, joten käännöksissä täydellä vauhdilla täytyi roikkua reilusti sisäkaarteen puolelle ja silti se meni välillä kylki edellä pitkiä matkoja ennenkuin kaasua hölläämällä suostui kääntymään.
Varmaan suht helppo tehdä vanerista ja siitä saa varmaan aika kevyenkin. Tolla koneella ei kyllä varmaan ole mikään raketti. Ikivanha pohjamuoto. Näillä nykyisillä nuorten kilpaluokkien veneillä nopeus olisi tollakin koneella huomattavasti parempi mutta veneen tekeminen huomattavasti vaikeampaa.
tallennettu
kasankin
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #4 : 25.11.08 - klo:13:29 »

Tässä on vähän esimakua veneen muodosta Cool

* FLUGAN.bmp (2096.95 kilotavua, 948x755 - tarkasteltu 272 kertaa.)

* FLUGAN2.bmp (441.79 kilotavua, 533x842 - tarkasteltu 234 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: 25.11.08 - klo:13:32 kirjoittanut kasankin » tallennettu
kasankin
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #5 : 25.11.08 - klo:13:36 »

Tässä mallissa mun mielestä ei ole ihan lättä pohjamuoto, laitan siihen lisäksi kölilistan pohjaan, ja myös listat kölin sivuille niin että veneen ohjattavuus ei ole ihan kauheen huono.
tallennettu
Heikki
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #6 : 25.11.08 - klo:16:53 »

Mun tietääkseni ne käytti pientä evää pohjassa 50-60 luvulla, kun ne ajo kilpaa noilla. Siis samanlaista kun vesisuksissa on.
tallennettu
kasankin
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #7 : 25.11.08 - klo:19:02 »

Ajattelin semmosta että jos rakentais sen nokan teräväksi, olishan se hienomman näköistä verrattuna siihen tylppään ankan nokkaan mikä siinä alkuperäisessä on.

Sitäkin mietin et miks siihen on suuniteltu tylppä keula, mikä sen tarkoitus on? ja olisko se terävä nokka haitaksi jotenkin jos sellaisen laitan siihen?
tallennettu
Loordi
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #8 : 28.11.08 - klo:16:54 »

Tylppä todennäkösesti helpompi tehdä, vanerilevytkin riittää paremmin?
Kevyempi tulee myös. Tuskin terävästä nokasta mitn haittaa on, itse suosisin kuitenkin perinteistä tyyliä  Iskee silmää

ps. mulla saattais olla sellaisen Tekniikan Maailman mäkärän piirrustukset jossain.
tallennettu

Merimaskun Muskelivenekerho - Vator 14R + 40 Mariner, Finnsport 500 (RS) + 115 Suzuki
kasankin
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #9 : 01.12.08 - klo:22:34 »

Uskon että terävä nokkanen on paljon komeempi ku tylppä.
Mä aloitan huomen rakentamaan ensimmäistä, ajattelin muutaman rakentaa. Toisesta teräväv nokkanen ja toisesta tylppä.
tallennettu
sWaltsu
Käyttäjä
*

Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #10 : 01.12.08 - klo:22:42 »

Jos tuota keulaa vaan jatkaisi.. niin siitähän saisi siistin terävän nokan.

paljonhan mahtaa ainekset maksaa moiseen?
tallennettu

kasankin
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #11 : 01.12.08 - klo:22:51 »

Jos tuota keulaa vaan jatkaisi.. niin siitähän saisi siistin terävän nokan.

paljonhan mahtaa ainekset maksaa moiseen?

Mulla on sponssori joka kustantaa matskun. Mutta varmaan jotain 200-300 egee saa pulittaa matskusta.

Mulla kävi sellanen mielessä, että mitä jos tekee pohjan ja sivut 2- 4 mm vanerista ja laittaa lasikuidun päälle? tuliskohan siitä paljon kevyempi peli? mun ohjeet sanoo että pohja ja sivut tulis 7 mm vanerista, mutta varmaan vois tuo ohuempi vaneri lasikuidun kera onnistua. Kertokaa mielipiteenne.
tallennettu
antsu
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #12 : 02.12.08 - klo:08:30 »

Lasikuitu on jonkin verran painavampaa kuin vaneri ja aika paljon työläämpi tehdä koska ilman muottia tehtäessä tarvitaan kittaamista ja hiomista runsaasti. Toki mahdollista tehdä.

Epoksillahan vaneriveneitä ovat jotkut pinnoittaneet.
tallennettu
I P E
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #13 : 06.03.10 - klo:14:33 »

Neljänmillin tavarasta tehtyä------>http://ipe.suntuubi.com/?cat=11
ja videon tynkää ajosta----->http://www.youtube.com/watch?v=dlO899speVg

PS. Suomi versio mäkärästä kevyempi kuin tossa edellä kuvattu "svennsson" malli  Virnistää

tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 

<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.3 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / Hakukoneoptimointi: Juha Söderholm                 (C) Moottorivene.info