Kysymys kuuluu:
Onko mitään tietoa mikä veneesi maksiminopeus on tolla moottorilla? Siinä tapauksessa olisi hyvää tietää potkurin mitat (halkasija ja nousu). Lisäksi moottorin huippukierrosluku ja vaihteen koko 2,1:1? Onko sinulla puoliliukuva pohja?
...
Olen itse lähiaikoina hankkinut puoliliukuvan Botnian jossa oli moottori aivan sökönä. Nyt olen ostamassa uuden, 35hp. Ongelmaksi on muodostunut potkurin valinta, tai lähinnä mikä olisi odotettavissa oleva huippunopeus n 30heppaisella moottorilla..
Edellinen omistaja väitti että kulkisi 14solmua 14 heppaisella, ja sitä en oikein usko.
No siis käsittääkseni se on puolilukuva, eli nousi liukuun vanhalla koneella, ja nykyisellä, en tiehdä vaihteesta, nykykoneella joku 10-12 solmua kyllä lähtee hyvin ilman että kone kauheasti huutaa kuolemaa. Isä opetti ajamaan 3200-3400 rpm, 3600 liikaa. Isä ajoi sen koneen sisään 2800 rpm vain; kun laitoin viime vuosina liikaa tehoja isä valitti että turhan takia, ja kyllä olikin, koska nopeus ei noussut, kone vain purskutti turhaan.
Mistä päästään potkuriin, eli itsekin kiinnostunut jos voisi sen vanhan kaksilapaisen vaihtaa nelilapaiseen, jos pääsisi alemmilla kierroksilla samaan vauhtiin. Nykykone on siis pari vuotta vanha 28hv Volvo Penta. Ei Botnia 23 kulje 14hv koneella edes ilman hyttiä 14 solmua vaikka olisi yksin kyydissä. Isä joskus yksin ilman varapolttoainetta ja tyhjällä veneellä sai kyllä vanhalla koneella joku 13-15 solmua, siis 28hv koneella. Laski vain tuttujen maamerkkien mukaan, että ei ole tarkkaa se, kun on vain vanha kaikuluotain ja kompassi veneessä, ei mitään tilpehöörejä.
Aina ollut paljon kuormaa, mutta se 7 mpk matka yleensä taittuu 40-50 minuutissa tuolla veneellä, riippuen merenkäynnistä. Puolet matkasta on avomerellä, puolet vähän suojaisemmassa saaristossa. Isä joskus yksin ajoi sillä tosiaan, meillä on aina ollut paljon kuormaa. Mä olen tykännyt siitä että keulaan enemmän painoa kun on aallokkoa enemmän, paremmin ohjautuu, kun keula tuntuu nousevan niin ylös tuolla uudella koneella että on vaikea huonolla säällä nähdä eteen, kun ei pääse kattoluukusta katsomaan.