mattiev
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« : 11.08.09 - klo:09:58 » |
|
Kolhaisin alupotkurin kiveen ja 2-3 senttiä yhden lavan kärjestä taipui mutkalle  . Voiko tällaista kotikonstein oikaista vai murtuuko alumiini? Ajattelin ensin varovasti oikaista enimmät ruuvipenkin (ja puupalojen) välissä, sitten vasaralla naputella lopulliseen muotoon ja hiomalla sileäksi. Jos sen näin saisikin oiottua niin säilyykö lujuus? Onko kellään kokemusta ja/tai tietoa asiasta ? Matti
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
antsu
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #1 : 11.08.09 - klo:10:07 » |
|
Mutkiakin on kovin monenlaisia, mutta olen kuullut, että hissukseen pikku vasaralla naputtelemalla saattaa onnistua. Ruuvipenkki hirvittää.
Korjauttaminen maksaa muutaman kympin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
juhnu
Käyttäjä

Profiili
Sähköposti
|
 |
« Vastaus #2 : 11.08.09 - klo:11:10 » |
|
Ei omia kokemuksia, mutta vaari vainaa oikoi aina minun kolhimat potkurit vasaralla naputtelemalla. Kyllähän niihin joskus jäi pintahalkeamia, mutta hyvin toimi 15 heppasessa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Repe62
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #3 : 11.08.09 - klo:20:46 » |
|
Tere. Tahtoopi olla, että oikastessa murtuu pala irti. Jos on tuttavapiirissä asiansa osaava hitsari, jolla on vaihtovirta tig-hitsauskone, niin lavan kärki on suht helppo hitsaamalla täyttää ja hioskella muotoonsa. Ite oon potkureita hitsaillu joka vuos jonkun verran.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
cokkeli
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #4 : 07.09.09 - klo:18:25 » |
|
Itse suoristin yhden alu potkurin josta oli lapa taipunut 2-3 cm ulospäin. Lämpöä annoin ja pikku hiljaa naputtelin suoraksi. Ei haljennut ei venynyt. Toimii.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
tmk666
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #5 : 24.11.09 - klo:16:58 » |
|
Kyllä niitä alumiinipotkureita pystyy oikaisemaan ilman lämpöäkin.varovasti naputtelemalla. Alumiini kun tiivistyy sitä naputellessa joten ei murru,ruuvipenkit ja kaikenlainen vääntäminen on varmin tapa saada potkuri murtumaan. Jos on paloja irronnut niin tigillä täyttöä niinkuin tuossa aikaisemmin mainittiinkin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
MiikaP
Käyttäjä

Sea Ray Sorrento 21 / Mercruiser 454
Profiili
Sähköposti
|
 |
« Vastaus #6 : 08.02.10 - klo:18:52 » |
|
Olen korjannut muutaman alupotkurin ja niitä pystyy jonkin verran oikomaan jos pelkästään lapa taipunut,lämpö on kyllä hyvä apukeino olla lisänä, mutta jos sattuu murtumaan tai on jo valmiiksi kolo lavassa niin ei se tigillä täyttäminen vaikeaa ole,en ole itsekkään mikään ammattilainen ja olen saanut tehtyä vielä sellaisista "roskapönttöpotkureista" vielä hyvinkin käyttökelpoisia missä kaikki lavat on olleet vaurioituneita. Vehkeet tosin pitää olla kunnolliset millä hitsaa.
Tasapainotus on sitten asia erikseen,onko kukaan keksinyt mitään summittaista kotikonstia siihen?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
hirvi49
Käyttäjä

Profiili
Sähköposti
|
 |
« Vastaus #7 : 08.02.10 - klo:19:34 » |
|
Tälläistä olen ainakin kuullut: Rasvataan terästanko kunnolla ja laitetaan potkuri siihen, sitten pyöritellään ja lisätään teipillä tasapainotuspainoja lapoihin niin tietää paljonko heittää. En ole itse kokeillut. Ensimmäinen sovellus mikä tulisi tuosta mieleen olisi kiilata potkuri siihen tankoon ja pyritellä kahden pöydän välissä. Saataa olla herkempi? mutta akseli pitää sitten saada tasan keskelle potkuria.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
"Käytönjäljet peitetään kädenjäljellä"
|
|
|
motoman
Käyttäjä

Finnmaster 57BR + Yamaha F115
Profiili
|
 |
« Vastaus #8 : 08.02.10 - klo:20:21 » |
|
Tälläistä olen ainakin kuullut: Rasvataan terästanko kunnolla ja laitetaan potkuri siihen, sitten pyöritellään ja lisätään teipillä tasapainotuspainoja lapoihin niin tietää paljonko heittää. En ole itse kokeillut. Ensimmäinen sovellus mikä tulisi tuosta mieleen olisi kiilata potkuri siihen tankoon ja pyritellä kahden pöydän välissä. Saataa olla herkempi? mutta akseli pitää sitten saada tasan keskelle potkuria.
Noita mp:n renkaita on tuullu tasapainoiteltua tällaisella laitteella. Vois ehkä toimia myös potkurille! http://www.youtube.com/watch?v=QbVuwjX0q5g
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
sWaltsu
Käyttäjä

Profiili
Sähköposti
|
 |
« Vastaus #9 : 08.02.10 - klo:20:36 » |
|
Tuollaisess arenkaassa on massaa vähän reilummin... Potkuri ei tahdo liikahtaa pienestä epätasapainosta. Pitäisi olla juuri jämpti akseli joka olisi laakeroitu, jotta pienimmästäkin painoerosta liikahtaa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Slx
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #10 : 08.02.10 - klo:20:59 » |
|
Mä olen nähnyt sellaisen jossa on pystyssä terästappi jossa on kartio ja sillä jotenkin nähdään tasapaino. En ole ihan selvillä kuinka käytännössä toimii
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jande
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #11 : 08.02.10 - klo:22:57 » |
|
Niin kannattaa muistaa kun korjailee noita potkureita, että tasapainotuksia on kaksi.  Aika moni korjaa vain toisen..
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
antsu
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #12 : 09.02.10 - klo:14:37 » |
|
Eikö niitä ole enemmänkin eli jokaisen lavan pitäisi olla saman painoinen, pinta-alaltaan sama, nousultaan sama, muodoltaan sama ja vielä sen pitäisi kulkea samaa rataa muiden kanssa. Varmaan vielä enemmänkin löytyy. Enpä tiedä mikä noista sitten on tärkeä tai erittäin tärkeä 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jande
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #13 : 09.02.10 - klo:17:24 » |
|
Joo..Näinhän se on. Dynaaminen ja Staattinen nousu. Kaksi eri asiaa...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
hirvi49
Käyttäjä

Profiili
Sähköposti
|
 |
« Vastaus #14 : 09.02.10 - klo:22:00 » |
|
Sitten kun mietitään että kuinka paljon noi heitot todellisuudessa vaikuttaa... on aika pienistä asioista kuitenkin kyse ja vedessäkin on muutosta melkolailla. Tehdastekosissakin potkureissa on lapojen nousuissa pieniä eroja. Jos vene on ylhäällä niin korjauksen jälkeen laittaa rusetin kiinni, rallattaa pienillä kierroksilla ja kokeilee täristääkö kone poikkevasti. Jos siinä ei mitään huomaa, niin tuskin ajossakaan vahinkoa syntyy. Tosi hifistelijähän mittaa joka lavasta nousun mikrometriruuvilla ja tasapainottaa sähkövatkaimella 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
"Käytönjäljet peitetään kädenjäljellä"
|
|
|
sWaltsu
Käyttäjä

Profiili
Sähköposti
|
 |
« Vastaus #15 : 09.02.10 - klo:22:43 » |
|
ja sehän riittää, että yksi lavoista osuu kerralla veteen...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|