Halpa venevakuutus - Katso heti!

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
26.05.12 - klo:04:56

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi
Haku:     Tarkempi haku

Salainen Agentti

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

+  Venefoorumi Venekeskustelu
|-+  Rakentelu
| |-+  Suorituskyky ja optimointi
| | |-+  Yamarin 405+40h v2-t yamaha max.nopeus?
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Yamarin 405+40h v2-t yamaha max.nopeus?  (Luettu 5055 kertaa)
tohtori
Käyttäjä
*

Profiili
« : 25.06.09 - klo:10:14 »

Tuli hommattua tollanen leikkikalu---Vene lyhyt peräinen ,  kone vm-87 autolube ei trimmiä.

Mitä pitäis tehdä että sais muutaman solmun lisää? vai saako?
-Potkuri on joku 13" ei tarkkaa kun vanha ja kulunut.

-Pohja puhdas ja vahattu.

-Koneen "ventilaatiolevy "noin 2.5cm pohjan ylä puolella

-Kierroksista ei tarkkaa tietoa vielä kun ei ole kierlukumittari paikallaa mutta jenkaa korvakuulolla aika rapiasti, ei kuitenkaan rajottajaan asti.
Paljonkohan saisi olla on max kierrokset?

Kulkee nyt kaksipäällä +100kg ja 80kg ukot kyydissä trimmipuikko keskireijässä "yrittämällä"66km/h noin 35 solmua.Ottaa helposti
60km/h.

Mikähän potkuri olis sopiva max. nopeuteen  olisko toi Hustlerin-alu minkälainen kun saa halvalla Motonetistä?
Nyt kiihtyy todella äkäiseen tohon 60km/h loppu kikkailemalla.

Uskaltaako Konetta vielä paljon nostaa?

tallennettu
abo
WanhaHuru
Ylläpitäjä
Käyttäjä
*

Profiili WWW
« Vastaus #1 : 02.07.09 - klo:10:43 »

Vakialulla uskaltaa nostaa kunnes pito rupeaa loppumaan, vedenotto toimii kyllä niillä korkeuksilla joilla normirusetti. 15" nousuinen voisi olla varsin passeli mokomalle paketille.
tallennettu

><(((((°> Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata. <°)))))><
Julle
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #2 : 02.07.09 - klo:14:57 »

Jos vanha ropeli on 13" niin rajotin pitäs kyllä lyödä jo päälle. Se on helppo koplata pois tosta koneesta. Syttyboxin takaa löysää ruuvit ja siirtää peltiplommin toisen ruuvin alle, niin on rajotin poissa pelistä. Rajotin ottanee vastaan jossain 6000 paikkeilla. Kulmaa pitää koneessa olla riittävästi, jotta veneen märkäpinta on lyhyt, sieltä se vauhti löytyy. Hustlerista en tiedä, mutta ainakin merkkurin orginaali musta 15" alu on ihan hyvä ropeli tollaseen koneeseen. Yamahalta löytyy myös originaali 16", sellastakin voi koittaa. Kaheksalla kympillä voin myydä...
tallennettu
outs
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #3 : 03.07.09 - klo:13:19 »

Uskaltaako Konetta vielä paljon nostaa?

Kuulostaa aika korkealta asennukselta jo tuolla tavoin. Pitääkö potkuri kurveissa?

Itsellä Yamarin 405 + Yamaha 30 DEO vm-90. Potkuri jammun vakio 13". Tuossa 40 koneessa on tietääkseni sama, aika harva välitys 13:24 (eli 1:1,85)
http://www.yamaha-motor.fi/products/marine/outboards/two_stroke/20_25_30_40_50.jsp?view=techinfo

Trimmipuikko toiseksi ylimmässä reiässä (laukkaa hiukan, mutta täydessä vauhdissa rauhoittuu), ja saan GPS:ään tasan 58 km/h, kierroksia tuolloin n. 5700-5800.
Mulla on kone liian alhaalla; koneessa on vain 3 pultinreikää, ja reikäväli 25 mm. Nyt on keskireiässä, ja antiventilointilevyn alapinta on n. 12mm alle pohjatason linjan. Pitäisi varmaan nostaa tuo yksi reikä, mutta Yamarin 405:ssähän ei ole varsinaista V-köliä, vaan pohjaa perää kohti levenevä "suksi", ja vakioalulla saattaa tuolla pohjamallilla korkea asennus irroitella kurveissa. Nyt pitää kuin tauti, voi kurvailla kuin mikroautolla täydessäkin vauhdissa, ja trimmipuikolla kikkailemalla saa mukavasti keulaakin irti vedestä.

Ajo-ominaisuudet on tuossa 405:ssä todella hienot, ja aallokossakin menee upeasti joka suuntaan.

Ja laskujen mukaan tuo jammun vakiopotkuri toimii hyvin; laskennallista luistoakin täydessä vauhdissa vain 5-6%.
http://continuouswave.com/cgi-bin/propcalc.pl
Isommalla kuormalla vauhti putoaa ja kiertää hiukan vähemmän, mutta luisto kasvaa sopivasti, ja kiertää edelleen n. 5300. Ja pomppaa liukuun helposti 4 henkeä + koira lastilla.

Edit: Tuo 58 km/h oli yksin ajaessa = kuormaa n. 80 kg, Trimmipuikko keskireiässä sain 55,6 km/h.
Kahdella hengellä (60 kg lisää lastia) ja trimmipuikko keskireiässä sain tasan 5500 rpm ja 54,4 km/h --> laskennallista luistoa vajaat 8%

Ja veneen pohja on nysvätty viimeisen päälle. Tuo 2xSeaSpeed maali on liukas kuin märkä saippua.
http://www.vetouistelu.com/bbs/keskustelut1/display_message.asp?mid=236138&iRC=0&pts=-1

* IMG_0072.JPG (718.99 kilotavua, 1200x1600 - tarkasteltu 222 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: 04.07.09 - klo:11:54 kirjoittanut outs » tallennettu
outs
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #4 : 23.07.09 - klo:02:54 »

Mulla asennusreiät porattu aikoinaan (tehtaalla) siten, että keskireikä on alin mahdollinen asennus. Tällöin av-levy on n. 8-10 mm köli- eli suksilinjan alapuolella (kuvat 1 ja 2).
Kulki 57 -58 km/h puikko toiseksi ylimmässä ja n. 55 km/h keskireiässä. Kierrokset n. 5700, eli ei paljoa ainakaan laskennallisesti luista jammun 13" F-sarjan orkkispotkuri.

Nostin sen pykälän, jonka jälkeen av-levy oli n. 16-17 mm linjan yläpuolella (kuvat 3,4 5). Viitoskuvasta näkee, että taitaa olla potkurille jo aika haaste, kun ei ole konetrimmiä...

Sitten suurin toivein vesille, että josko menisi 60 km/h rikki ja kiertäisi ihan rajoittajaan asti, ja pääsisi hommaamaan 14" lapaa alle....
Trimmipuikko toiseksi alimmassa = 53,5 km/h
keskireiässä = 56,4 km/h
toiseksi ylimmässä = ei tulosta; ei päässyt edes liukuun kun potkuri haukkoi liukukynnyksellä tyhjää vaikka miten yritti kikkailla.
Tuosta muuten huomaa, että koneen aiheuttaman vastuksen vaikutus on selvästi pienempi kuin pohjan, jos ei saa trimmattua ja vesilinjaa lyhyeksi. Yamarin 405 tahtoo näköjään kulkea väkisin nokallaan/vaakatasossa, kun nopeus nousee yli 27 solmun.

Puikko keskireiässä ajaen piti tosin kaarteissa. Oli toisaalta lähes pimeä eikä tullut ihan mikroautomaisesti kurvailtua; pykälää alemmassa asennuksessa tuli koitettua täydessä vauhdissa sitäkin, ja piti kiinni kuin tauti. P..le, kun tuo koneen reikäväli on 25mm. Olis nyt sen 18mm niinkuin isommissakin koneissa; optimi korkeus olisi varmaan 8-10 mm pohjalinjan yläpuolella, niin olisi kaiketi trimmausvaraakin.

Eli bowliftiä tjsp. pitäisi saada, mutta teräsrusettien kanssa en ajatellut ryhtyä tuon paketin kanssa kikkailemaan. Vai pitäisikö se vaan uskoa suosiolla, että ei tuo paketti sen enempää kulje, pudottaa kone takaisin alas, ja tiukan paikan tullessa (=velimies tai serkkupoika alkaa isottelemaan  Virnistää) "trimmata" puikolla toiseksi ylimpään; se kombinaatio kun nyt kuitenkin antoi toistaiseksi parhaan tuloksen.

Ihmettelen vaan, jos tuolla 40 koneella paketti toimii peräti 2,5 cm pohjalinjan yläpuolella alurusetilla. Ehkä se isompi kone ja sen paino auttaa? Jos toimii, niin 15" rusetilla luulisi kulkevan aika haipakkaa. Niin, ja siitä 40 koneesta pystyy kaiketi tekemään myös viisikymppisen ...?

Edit: tarpeettoman toiston poistoa

* Y30_keskireiassa.JPG (139.64 kilotavua, 640x480 - tarkasteltu 133 kertaa.)

* Y30_keskireiassa_2.JPG (442.98 kilotavua, 1600x1200 - tarkasteltu 129 kertaa.)

* Y30_ylimmassa.JPG (162.3 kilotavua, 640x480 - tarkasteltu 107 kertaa.)

* Y30_ylimmassa_puikko_keskireiassa.JPG (170.58 kilotavua, 640x480 - tarkasteltu 119 kertaa.)

* Y30_ylimmassa_puikko_toiseksi_ylimmassa.JPG (183.68 kilotavua, 640x480 - tarkasteltu 109 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: 14.08.09 - klo:09:56 kirjoittanut outs » tallennettu
Samppa
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #5 : 24.07.09 - klo:10:25 »

Pitävämpi potkuri ja kone niin ylös, että ventilaatiolevy ei ole vedessä kun mennään isoa kovaa. Eli asennuskorkeus noin 30-40mm kölin yli. Liukuunlähtö voi toki olla pientä kikkailua kun trimmi on säädetty parhaan vauhdin antavaan asentoon, mutta hyvällä potkurilla ei pitäisi olla suurempia ongelmia. Ja et tarvi teräspotkuria. Hyvä kupattu alumiininen riittää. Sopivaa ei välttämättä kaupasta löydy, joten itse vaan virittelemään.

Pitävällä potkurilla saat myös keulaa paremmin ylös. Ja jos vielä lisää bowliftiä kaipaat, niin konetta voisi kokeilla siirtää taakseppäin jonkinlaisella setback telineellä.
tallennettu
outs
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #6 : 25.07.09 - klo:16:55 »

Pitävämpi potkuri ja kone niin ylös, että ventilaatiolevy ei ole vedessä kun mennään isoa kovaa. Eli asennuskorkeus noin 30-40mm kölin yli. Liukuunlähtö voi toki olla pientä kikkailua kun trimmi on säädetty parhaan vauhdin antavaan asentoon, mutta hyvällä potkurilla ei pitäisi olla suurempia ongelmia. Ja et tarvi teräspotkuria. Hyvä kupattu alumiininen riittää. Sopivaa ei välttämättä kaupasta löydy, joten itse vaan virittelemään.

Pitävällä potkurilla saat myös keulaa paremmin ylös. Ja jos vielä lisää bowliftiä kaipaat, niin konetta voisi kokeilla siirtää taakseppäin jonkinlaisella setback telineellä.

Kiitos Samppa vinkistä.

Ajelukuvia tai videota ei tullut otettua kun oli hämärää, mutta aika kauniisti se av-levy on nyt aavistuksen vedenpinnan tason yläpuolella vauhdissa (siis trimmipuikko keskireiässä). Tuon 30DEOn vedenottokin on aika korkealla - ainakin selvästi korkeammalla kuin 90 Jampissa, joten taidan pitää koneen tuossa korossa. Mutta bowliftiä pitäisi siis saada. Onko tässä pelkkä kuppaus avainsana vaiko samalla myös lapakulma (rake)? Uppopotkurihan tms. tuo sinällään on, että ei se lavan kärkikään vedenpinta leikkaa. Antaako kuppaus jo tuolloin bowliftiä, vai painaako se yläpuolen lapa keulaa takasin alas?

Edit: Vai tuleeko se bowlift vain paremman trimmattavuuden kautta?

Miten sitä kuppausta muuten mitataan? Sanonko potkurisepälle, että sentti tai parisataa grammaa kuppausta lapojen kärkiin jättöreunaan kiitoos tms ?
Aihioksi tuo 13" vakioalu voisi olla aika hyvä, mutta sepälle se pitää viedä. Itsellä ei riitä eväät tuohon potkurin muokkaukseen - ainakaan siten, että sen ominaisuudet paranisivat. Menee niin monta aihiotakin, että sillä summalla saisin varmasti vaikka millaisen teräsrusetin ... Virnistää
« Viimeksi muokattu: 25.07.09 - klo:17:43 kirjoittanut outs » tallennettu
Samppa
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #7 : 27.07.09 - klo:01:46 »

Kyllä se parempi bowlifti tulee varmaan osittain paremman trimmattavuuden kautta, mutta haluaisin uskoa, että kupattu potkuri jaksaa kannatella keulaa paremmin samalla trimmikulmallakin. Ainakin sellainen perstuntuma vähän on kun noita on yrittänyt viritellä.
Ja kuppaus on hyväksi ainakin silloin kun lähdet liikkeelle ylöstrimmatulla koneella, meno ei hyydy heti jos potkuri saa vähän ilmaa. Ja kaarteissa sama juttu.

Juu, sitä kuppiahan voi tehdä monenlaista, mutta jos ei ole tarkoitus ihan sikakorkealle konetta nostaa, niin vähän hillitymmällä voi kokeilut aloittaa. Eiköhän osaava seppä tee sulle sopivan.
Mulla on yksi alupropelli johon on lyöty kuppia oikein isolla kädellä ja olen käyttänyt sitä joskus cleaverin tilalla, av-levy noin 10cm kölin yli ja toimii vielä ihan kohtuullisesti. On toki trimmi ja 5 1/2" setbackia, mutta kuitenkin... Alupropellinkin saa pitämään ja toimimaan tosi korkealla, mutta onhan se toki hieman pehmeää materiaalia pintapotkuriksi...

Ja ihan vertailun vuoksi... Mulla on uusi swing ja 50 tohatsu ja tässä vähän nopeuksia mitä olen erilaisilla potkureilla saanut:

Powertech REB (teräs) 10 1/4 X 16" noin 41kn

Itse viritetty 10 X 16" alu noin 42kn

10 5/8 X 18 ron hill cleaver noin 43kn

11 X 20 mercury cleaver noin 45kn

Ei kai sitä parasta mahdollista potkuria ole vieläkään löytynyt, mutta nyt saa riittää potkurien ostelu. Ainakin toistaiseksi. Pyörittää silmiään

« Viimeksi muokattu: 27.07.09 - klo:02:05 kirjoittanut Samppa » tallennettu
outs
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #8 : 27.07.09 - klo:02:49 »

Kiitoksia vinkeistä!

Mulla on yksi alupropelli johon on lyöty kuppia oikein isolla kädellä ja olen käyttänyt sitä joskus cleaverin tilalla, av-levy noin 10cm kölin yli ja toimii vielä ihan kohtuullisesti.
No huh! Miten vedenotto? Onko enää normisysteemi?
Btw, jos alurusettiin tehdään kuppia, niin kasvaako siinä efektiivinen nousu? (Lähinnä sopivaa aihiota tässä pähkäilin ...)

Ja ihan vertailun vuoksi... Mulla on uusi swing ja 50 tohatsu ja tässä vähän nopeuksia mitä olen erilaisilla potkureilla saanut:

Tuon perusteella voisin äkkiä päätellä, että tuollaiset 33-34kn voisi olla maksimit, mitä omalta paketiltani uskaltaisin vaatia - ilman cleavereita. 30DEO antaa kait tuollaiset 34 -35 hv todellisuudessa 5500 kierroksilla, joten selkeästi vahvempi ja nopeampi sen pitäisi olla (ja toki onkin) kuin 20-25hv jampit. Jokin aika sitten bongasin, että nettiveneessä olisi F-akselille sopiva 13" Ballistic myynnissä, mutta ei oikein taida raaskia mökkiveneeseen, ja on aika kivikkoiset vedetkin  ...
tallennettu
Samppa
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #9 : 27.07.09 - klo:15:07 »

Kiitoksia vinkeistä!

Mulla on yksi alupropelli johon on lyöty kuppia oikein isolla kädellä ja olen käyttänyt sitä joskus cleaverin tilalla, av-levy noin 10cm kölin yli ja toimii vielä ihan kohtuullisesti.
No huh! Miten vedenotto? Onko enää normisysteemi?
Btw, jos alurusettiin tehdään kuppia, niin kasvaako siinä efektiivinen nousu? (Lähinnä sopivaa aihiota tässä pähkäilin ...)

Tuon perusteella voisin äkkiä päätellä, että tuollaiset 33-34kn voisi olla maksimit, mitä omalta paketiltani uskaltaisin vaatia - ilman cleavereita. 30DEO antaa kait tuollaiset 34 -35 hv todellisuudessa 5500 kierroksilla, joten selkeästi vahvempi ja nopeampi sen pitäisi olla (ja toki onkin) kuin 20-25hv jampit. Jokin aika sitten bongasin, että nettiveneessä olisi F-akselille sopiva 13" Ballistic myynnissä, mutta ei oikein taida raaskia mökkiveneeseen, ja on aika kivikkoiset vedetkin  ...

Tuolla korkeudella ei ole lisävedenottoa ja toimii hyvin. Jäähdytysvedenpainemittari löytyy. Kun olen välillä korkeammalla kokeillut, niin sitten olen laittanut lisävedenoton kiinni.

Kyllä se kuppaus lisää nousua. Sellaiset 200 kierrosta on yleensä kierrokset laskenut. Mulla on kyllä ollut jo vakiona hieman kupattuja potkureita joihin olen sitten hakannut kuppia lisää. Ja kun propellia virittelet, niin lapojen johtoreunaakin kannattaa samalla kokeilla hioda hieman pyöreämmäksi.
tallennettu
joakim
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #10 : 05.08.09 - klo:14:01 »

-Kierroksista ei tarkkaa tietoa vielä kun ei ole kierlukumittari paikallaa mutta jenkaa korvakuulolla aika rapiasti, ei kuitenkaan rajottajaan asti.
Paljonkohan saisi olla on max kierrokset?

Kulkee nyt kaksipäällä +100kg ja 80kg ukot kyydissä trimmipuikko keskireijässä "yrittämällä"66km/h noin 35 solmua.Ottaa helposti
60km/h.

Tuskin potkuri on 13", jos ei mene rajoittajaan. 6000 rpm olisi nollaluistolla 35 kn. Potkurin pitäisi olla 15" tai jopa 17". 17" oli isoin alu 80-luvulla ja meillä oli tuollainen ensin Kello 4:ssa, sitten TG-Marinissa ja lopulta Pellinki 460:ssa. Noilla nopeudet oli 33, 42 ja 34 kn. 35 kn 405:lla kuulostaa aika vähältä. 17" potkurilla kiersi n. 4700 rpm noilla kahdella hitaammalla, joihin 15" olisi ollut parempi. Kuitenkin nousi ongelmitta plaaniin, myös vedettäessä vesihiihtäjää pujottelusuksella, ja huippunopeus oli OK.

Ko. koneen tehokäyrä oli Vene-lehden mittauksissa sellainen, että täysiteho eli 42+ hv löytyi aika tasaisena välillä 4700-5700 rpm, mutta tuosta teho tipahti todella jyrkästi kierrosten noustessa. Kannattaa siis ottaa mielummin liian jyrkkä kuin liian loiva potkuri ja kierroslukurajoittimen purku on aika turhaa, jos ei konetta viritetä toimimaan paremmin 6000+ kierroksilla.

tallennettu
_aj_
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #11 : 13.08.09 - klo:02:33 »

Moi itsellä myös yamarin 405 big fish vene jossa yamaha30deo moottori tällä hetkellä huippunopeus gps:55km/h kuskina 110kg (+tankki täynnä)
vakio potkuri on kiinni mikä potkuri kannattaisi laittaa että saisi kulkemaan kovempaa? Huh ja mistä saisi ostettua edullisesti.
tallennettu
_aj_
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #12 : 14.08.09 - klo:01:37 »

Eikö kukaan osaa halua vastata? Iskee silmää
tallennettu
sWaltsu
Käyttäjä
*

Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #13 : 14.08.09 - klo:09:18 »

kylllähän tuo jo ihan mukiinmenevä nopeus.
jos ei ole kierroslukumittaria, niin potkurivaihdot menee aikas vaikeaksi...

mutta trimmitapin & painojen siirtelyä nyt alkuun...
tallennettu

outs
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #14 : 14.08.09 - klo:09:53 »

Moi itsellä myös yamarin 405 big fish vene jossa yamaha30deo moottori tällä hetkellä huippunopeus gps:55km/h

Varsin samoja lukemia paketilla saat kuin minäkin. Mulla on siis kierroslukumittari, joten eiköhän se sunkin kone tuolla rusetilla kierrä samat lukemat kaasu pohjassa. Se jammun orkkis F-sarjan 13" ei mielestäni ole ollenkaan mikään huono rusetti, joskaan vertailupohjaa ei siis itselläni ole. 14 -tuumaisella tuskin saat yhtään lisää vauhtia, kierrokset vaan putoaa ja liukuunlähtö lastin kanssa vaikeutuu.

Jos lisää vauhtia haluat, niin nosta konetta pykälä kuten itse tein, ja hae sellainen rusetti, joka pitää kun trimmipuikko on toiseksi ylimmässä. Aluruseteista tuskin löydät valmiina oleellisesti parempaa; ehkä Mercuryn Black Max saattaisi olla korkealla pitävämpi = parempi. Nettiveneessä oli muistaakseni käytetty 13" Ballistic (= teräs) jokin aika sitten myynnissä.

Itse ajattelin hommata toisen samanlaisen orkkis 13" alurusetin, ja teettää siihen hiukan kuppausta, kuten tässä ketjussa kerrottiinkin.
tallennettu
sWaltsu
Käyttäjä
*

Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #15 : 14.08.09 - klo:10:29 »

mutta äkkiä tulee lisäsolmuille senverta hintaa, että kannattaa miettiä suoraan päivittämistä esim 40hv vastaavaan. saa edes sähkökipin... tai jopa trimmin lisäksi
tallennettu

D5GT
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #16 : 14.08.09 - klo:12:07 »

Jos 30hp jammun vaihtaa 40hp versioon, toki teho kasvaa suhteessa melkoisesti. Tosin lisäpaino ja isompi perä jarruttaa tehokkaasti kulkua.

Virittäkää vene ensin hyvään balanssiin, että kulkee hyvässä asennossa ilman älytöntä trimmausta. Sen jälkeen potkurin etsintää, tavoite on nostaa kone mahdollisimman ylös, jotta veden vastus on pieni. Potkurissa ja asetuksissa on uskomattoman paljon solmuja.
tallennettu
_aj_
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #17 : 14.08.09 - klo:22:54 »

Eli mikähän nyt olisi semmoinen millä saisi nimenomaan sitä nopeutta lisää?onko ne 2 lapaset potkurit mihin tarkotukseen!? Pyörittää silmiään juttujen mukaan sillä saisi lisää nopeutta?

Ja trimmipuikko toiseksi ylimmässä reijjässä ja olen yrittänyt pitää painon niin takana kuin mahdollista.
tallennettu
itl
Yleisvalvoja
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #18 : 15.08.09 - klo:23:04 »

Lainaus
Eli mikähän nyt olisi semmoinen millä saisi nimenomaan sitä nopeutta lisää?onko ne 2 lapaset potkurit mihin tarkotukseen!?  juttujen mukaan sillä saisi lisää nopeutta?

kaksilapaiset potkurit ovat lähinnä muinaisjäänne ajoilta, jolloin 2t-perämoottoreissa ei ollut jerkkua kääntää usempilapaista potkuria liukunopeuteen. Nykyisin saavutetaan parhaat tulokset melkein poikkeuksetta 3-lapaisilla potkureilla käyttämässäsi teholuokassa ja niihin suosittelisin katseesi ensisijaisesti kääntämään. Kaksilapaista toki kannattaa myös kokeilla, jos sellaisen jostain löydät.
tallennettu
_aj_
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #19 : 18.08.09 - klo:03:45 »

Oliskohan tuo 14''potkuri hyvä mulle kun pystyn ainekin itse nostamaan ylimpään reikään trimmipuikon mutta tarvis pitoa lisää? Järkyttynyt tarkoitan että saisi lisää huippunopeutta?
tallennettu
outs
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #20 : 16.09.09 - klo:22:50 »

Ko. koneen tehokäyrä oli Vene-lehden mittauksissa sellainen, että täysiteho eli 42+ hv löytyi aika tasaisena välillä 4700-5700 rpm, mutta tuosta teho tipahti todella jyrkästi kierrosten noustessa. Kannattaa siis ottaa mielummin liian jyrkkä kuin liian loiva potkuri ja kierroslukurajoittimen purku on aika turhaa, jos ei konetta viritetä toimimaan paremmin 6000+ kierroksilla.

Tuo oli hyvin mielenkiintoinen tieto!

Onko hajua siitä, että mahtaako 3-syl Yamaha 30:ssä olla vastaava tehokäyrä? Entä 90 AETOLissa?
Mulla kun meno tuppaa Yamarin 405 + 30 DEOssa hyytymään just siihen 5700:een. Koneessa on kuitenkin varsin harva välitys (13:24), joten hyppy 14":een arveluttaa (7% laskennallisella luistolla kierrokset putoaisi n. 400 rpm) - varsinkin kun 14" on jostain syystä 23 taalaa kalliimpi kuin muut F-sarjan orkkisrusetit ja tuolla 13":lla menee lasti päälläkin niin mukavasti.

Btw, taidettiin keskustella S24:lläkin aiheesen liittyen jokin aika sitten; enpä olekaan siellä aikoihin kirjoitellut
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8390183
Tämä Moottoriveneinfo on toki moninverroin mukavampi foorumi
tallennettu
joakim
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #21 : 18.09.09 - klo:11:06 »

Onko hajua siitä, että mahtaako 3-syl Yamaha 30:ssä olla vastaava tehokäyrä? Entä 90 AETOLissa?
Mulla kun meno tuppaa Yamarin 405 + 30 DEOssa hyytymään just siihen 5700:een. Koneessa on kuitenkin varsin harva välitys (13:24), joten hyppy 14":een arveluttaa (7% laskennallisella luistolla kierrokset putoaisi n. 400 rpm) - varsinkin kun 14" on jostain syystä 23 taalaa kalliimpi kuin muut F-sarjan orkkisrusetit ja tuolla 13":lla menee lasti päälläkin niin mukavasti.

Noita ei ole Vene-lehdessä tehomitattu, mutta arvata voisi, että saman aikakauden tuotteina tehokäyrä olisi hyvinkin vastaava. Sama välitys on 40:ssäkin ja toimi varsin hyvin 15" potkurilla ja aivan kelvollisesti 17" potkurillakin vähän yli 30 kn vauhdissa. Tuskin noin pienellä veneellä tulee mitään kuormaongelmia paljon isommallakaan potkurilla.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 

<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.3 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / Hakukoneoptimointi: Juha Söderholm                 (C) Moottorivene.info