ajattelin myös muuttaa vesihiihtoköyden kiinnityspaikkaa keskemmäs venettä rakentamalla irroitettavan kiinnityssysteemin ylemmäs ja siis keskemmäs venettä jottei keula nousisi niin pystyyt hiihtäjän pinnallenostovaiheessa. eli siis joku kehikko (esim alumiinista) keskipaikkeille veneeseen jonka voisi sitten purkaa muita ajoja varten pois häiritsemästä. vinkkejä tai ideoita otan vastaan jotka moisia virityksiä on joskus tehnyt.
Meillä on 435 Yamariniin tehty omatekoinen wake-masto vesihiihtohommiin. Materiaalina käytettiin hapista, mutta jos alumiinin työstäminen sujuu, niin kevyempihän siitä tulee. Kaikessa yksinkertaisuudessaan:
1. Tasainen levy maston pohjalle(Mitä isomman pystyy tekemään, sen paremmin mastoon kohdistuvat voimat jakautuvat veneen lattiaan).
2. Pohjalevyyn hitsattiin ensimmäinen pystyputki pituudeltaan n.50cm (Olisikohan halkaisija 2,5"), Sivutuet putken yläpäästä pohjalevyn reunoihin.
3. Toinen pystyputki aavistuksen isompaa(tai pienempää), kun ensimmäinen putki. Näin putket saadaan sisäkkäin lyhyeltä matkalta liitoskohdasta.
4. kolmas putki taas samalla halkasijalla kun ensimmäinen putki ja samanlainen sisäkkäisliitos, kun aikaisemmin.
5. Kolmannen putken yläpäähän laitetaan yksi kiinnityspiste eteenpäin ja kolme taaksepäin. Näistä vaijerit vanttiruuveilla knaapeihin kiinni. Yksi eteenpäin ja kaksi takareunoihin. Neljäs kiinnityspiste on vetonarulle.
Tuskin tuosta kauhean selkeää kuvaa saa, mutta yritän muistaa ottaa kuvia mastosta, kunhan seuraavan kerran käyn mökillä.
Maston kokonaispituus taitaa olla n.2m. Hyötyä maston pätkimisestä on, että sen saa luonnollisesti pienempään tilaan ja se on helpompi siirtää aina tarvittaessa veneeseen. Lisäksi veneeseen ei tarvitse tehdä mitään muutoksia ja sama masto sopii useaan veneeseen.
Itse maston käytöstä:
Niin kuin tuossa Serbetli arveli, niin vene tosiaankin "keulii" lähdössä aavistuksen enemmän maston kanssa. Korkeammalta tulevan vedon ansiosta hiihtäjä pomppaa taas paljon nopeammin pintaan, joten se kompensoi aikalailla keulimisen haittoja. Itse olen kokenut ihan hyväksi laitteeksi.