rippe
Käyttäjä

Profiili
Sähköposti
|
 |
« : 14.07.11 - klo:22:08 » |
|
No moi olen uusi jäsen ja mun vene on Argo 16 .Kone on Yamaha 85 aet.Nyt on tarkoitus päivittää ohjaus . Jenkeistä Rotech II T72FC tuplakaapeleilla.Hinta Suomeen tuotuna veroineen kuluineen n.350 euroa.Onko kellään kokemusta moisesta ohjauksesta?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
fastboat
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #1 : 19.07.11 - klo:17:15 » |
|
Kysymys kuuluu että miksi, vaijeri ohjaus tässä kokoluokassa ehdoton: nopea, varma, helpoin ja halvin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
sWaltsu
Käyttäjä

Profiili
Sähköposti
|
 |
« Vastaus #2 : 19.07.11 - klo:17:21 » |
|
Kyllä itse alkaisin jostain syystä unohtamaan nuo vaijeriohjaukset... ==> Ellei ole sopivia "siipiä" jemmassa niin ei sekään sikamaisen simppeli ole.
Tuplakaapelia etsin itsekkin, mutta alkoi hinnat olla aikamoisia. Tuo 350 on vielä aikas siedettävä. Hyviä kokemuksia tuolla Jenkkilässä noidenkanssa tuntuu olevan.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jande
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #3 : 19.07.11 - klo:18:15 » |
|
No moi olen uusi jäsen ja mun vene on Argo 16 .Kone on Yamaha 85 aet.Nyt on tarkoitus päivittää ohjaus . Jenkeistä Rotech II T72FC tuplakaapeleilla.Hinta Suomeen tuotuna veroineen kuluineen n.350 euroa.Onko kellään kokemusta moisesta ohjauksesta?
Ei kokemusta tuosta mallista ja suosittelen jos et ole vielä tillanut mitään että laitat suoraan Rack ohjauksen http://www.teleflexmarine.com/products/mechanical-steering/nfb-rack-steering/Toi Rack steering on erittäin tarkka, välyksetön ja tarkoitettu noihin Hi-Perf veneisiin. Itseltäni löytyy vanha morsen Rack ohjaus tuplakaapeleilla jos jotakuta kiinnostaa, niin voin myydä. Toi nykypäivän teleflexin hinta US-Prtsilla on ihan törkeä, joten kannattaa tilata suoraan rackki versioo esim ebay.de sivuilta. Toi rumpumallin dual veriso on kuitenkin turvallinen kun kaapeleita on kaksi, mutta siinä on se samat välykset kun single versiossakin, joten siksi suosittelen Rack ohjausta ihan vaikka yhdellä kaapelilla.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tommy321
Käyttäjä

Offshore V50: J - 86
Profiili
Sähköposti
|
 |
« Vastaus #4 : 19.07.11 - klo:18:25 » |
|
Laitan nyt näppini tähänkin keskusteluun vaikka kokemusta ei ole kummastakaan. Ei tuplakaapeli, eikä vaijeriohjauksesta. Jotenkin tuntuu, että vaijeriohjauksen aika on mennyt ohitse. Tietenkin hyvin ja oikein tehtynä se on varmasti erinomainen.
Itse ajelen Argolla 45kn vauhteja ihan nykyaikaisella NFB single kaapelilla. Pysyy hanskassa ei ongelmaa välyksen kanssa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jande
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #5 : 19.07.11 - klo:19:14 » |
|
Itse ajelen Argolla 45kn vauhteja ihan nykyaikaisella NFB single kaapelilla. Pysyy hanskassa ei ongelmaa välyksen kanssa.
Mä ajelen normi NFB ohjauksella yli 50 solmun nopeuksia ja pysyy myös hanskassa. Kyse ei olekkaan nyt siitä mikä riittää vaan mikä on hyvä, turvallinen valinta ja mitä kannattaa hankkia. Tuplakapeleilla ohjaus on hyvä yli 50 solmun vauhdissa, kun normi ohjauksella ei oikein jaksa kääntää rattia vasemmalle. Pelko on myös jos kaapeli katkeaa, niin seuraukset voi olla todella vakavat.. Ei ne välykset ongelmia olekkaan, vaan ilmiö joka ei kuulu hyvään ja tarkkaan ohjaukseen.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
sWaltsu
Käyttäjä

Profiili
Sähköposti
|
 |
« Vastaus #6 : 19.07.11 - klo:19:21 » |
|
350€ on mielestäni aika kohtuussumma ohjaukselle ("turvalliselle") Mutta kerran hydraulilla ajanut... ei tekisi mieli vaihtaa? => en tiedä miksi? ==> Ehken ole koskaan ajanut hyvällä kaapelilla tai?
Myös noissa yksikaapelisissa NFB-ohjauksissa on joskus isommilla moottoreilla / väännöillä ongelma että moottori kun vääntää, niin ohjaus jumittaa.... Pitää nytkäyttämällä laittaa taas liikkeelle. ==> Tuskin vielä 50:llä tulee vastaan..
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tommy321
Käyttäjä

Offshore V50: J - 86
Profiili
Sähköposti
|
 |
« Vastaus #7 : 19.07.11 - klo:19:24 » |
|
Myös noissa yksikaapelisissa NFB-ohjauksissa on joskus isommilla moottoreilla / väännöillä ongelma että moottori kun vääntää, niin ohjaus jumittaa.... Pitää nytkäyttämällä laittaa taas liikkeelle. ==> Tuskin vielä 50:llä tulee vastaan..
50hv moottorilla vai 50 solmussa?  No täytyy myöntää, että suurella trimmillä alkaa ohjaus jo menemään aika raskaaksi, mutta ei jumita (vielä)..
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
sWaltsu
Käyttäjä

Profiili
Sähköposti
|
 |
« Vastaus #8 : 19.07.11 - klo:19:36 » |
|
eipä se nopeus kamalasti kampea  Joten tehoa tässä meinasin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
pukatti
Käyttäjä

Profiili
Sähköposti
|
 |
« Vastaus #9 : 19.07.11 - klo:20:16 » |
|
Mitenkäs, eikös hallitsevalla F1 maailmanmestarilla ole vaijeriohjaus kilpapaatissa? Toimiiko se paremmin kun on enempi hevosia koneessa?? 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
esah
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #10 : 22.07.11 - klo:17:21 » |
|
Tuota potkurin pyörimisestä johtuvaa kampeamista ei poista tuplakaapelit tai hydrauliohjaukset vaikka olisi ylimitoitettu ym. Trimmikulma ja koneen asennuskorkeus vaikuttaa eniten tuohon voimaan mitä ratissa tuntuu. Aiheuttaa nuo voblaamiset ym. kovimmissa vauhdeissa vaikka ohjaus tuntuma olis ylimitoittamalla saatu ns. haltuun. Jos kone on normiasennus korkeudessa ja ajetaan järkevillä trimmikulmilla eli on painopisteet kohillaan eikä tarvii yli trimmata sen säätö evän asetus/uusiminen poistaa tuon ongelman. Nopeimmissa eli yli 55 solmun veneissä toi asennus korkeus on sit yleensä et toi säätöevä ei sit osu enää ajossa veteen tai on poistettu potkurin tieltä . tällöin tarvii asentaa "torque tammer" evään , jos ei satu olee kilpaperä jossa on tollanen jo ihan alkujaan millä noi "maaaiilman mestarit" ajelee. Toi yksikaapeli ohjaus uusilla osilla riittää alle 150 hv koneisiin ihan hyvin ja klappiakaan ei oo liikaa . http://www.teleflexmarine.com/products/mechanical-steering/rack-steering-2/tota teleflexin ohjausta saa myös quicksilverin tuotemerkillä
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
esah
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #12 : 25.07.11 - klo:22:22 » |
|
Just niin sitähän se on se kampeeminen on et toiselle puolelle raskaampaa elikkä se ei mihinkään häviä ilman noita muutoksia. Se on vaan sellasta kun ei paremmasta tiedä , ei oo koskaan sellasta ajanut tai edes kuullu . Oppia ikä kaikki !!!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
rippe
Käyttäjä

Profiili
Sähköposti
|
 |
« Vastaus #13 : 28.08.11 - klo:16:10 » |
|
Nyt on tuplakaapelit veneessä .Hintaa tuli 325 €.Eilen kävin ajamassa ,ohjaus tuntui hyvältä.45 solmun nopeudessa ei ihmeempää woblausta 2 päällä ajettaessa.Seuraavaksi potkuri menee päivitykseen Power Techin ptr3 tai ptr4 22 tuumaa tai 23.Voisivat olla aika lähellä totuutta.Vai onko muita mielipiteitä. Nyt potkurina Yamahan 21 alu.Sutii jonkun verran .Levy 5 cm pohjan yläpuolella ja kone kiertää 5800 rpm.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
sWaltsu
Käyttäjä

Profiili
Sähköposti
|
 |
« Vastaus #14 : 28.08.11 - klo:16:44 » |
|
millä akselilla koneesi on? Mulla olisi joutilaana ykis 24" Ballistikki? konetta ylemmäs niin jaksaa pyörittää 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
pukatti
Käyttäjä

Profiili
Sähköposti
|
 |
« Vastaus #15 : 28.08.11 - klo:17:56 » |
|
Toinen suunta on hydrauliohjauksella raskaampi ja nopeampi jos ei ole sylinterissä läpimenevää männänvartta. Tällöin männän pinta-ala on erisuuri sen eri puolilla. Minulla on P3:ssa kaksi sylinteriä eli Bravon molemmin puolin omansa. Tämä on yhtä KEVYT molempiin suuntiin. Samoin Helmin ohjauspumpussa on lukkoventtiilit jotka eliminoi kampeamisen. 500hv ja kädet voi huoletta irroittaa ratista. Vene menee sinne mihin se viimeksi oli käännetty. Ainoastaan ratista kääntäminen muuttaa suuntaa, ei potkurin vääntö.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
sWaltsu
Käyttäjä

Profiili
Sähköposti
|
 |
« Vastaus #16 : 28.08.11 - klo:18:13 » |
|
toki jos on hidas ohjaus... mutta itsellä on yhtä nopea molempiin suuntiin mutta moottorin kampeaminen tuntuu siis toiseen... kuten pukatillakin jos ohjaus olisi nopeampi
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
rippe
Käyttäjä

Profiili
Sähköposti
|
 |
« Vastaus #17 : 28.08.11 - klo:20:47 » |
|
kone on 85 hp yammu eli K akseli
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
sWaltsu
Käyttäjä

Profiili
Sähköposti
|
 |
« Vastaus #18 : 28.08.11 - klo:20:57 » |
|
missä majailet? Saat koittaa pallistikkia jos kiinostaa
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
rippe
Käyttäjä

Profiili
Sähköposti
|
 |
« Vastaus #19 : 28.08.11 - klo:21:00 » |
|
jyväskylässä .kiinnostaa
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Haahuilija
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #20 : 13.09.11 - klo:12:44 » |
|
Minkälaisilla letkuilla kilpavenettä ajetaan, kun ei noista kuvista näy? Meilläkin oli joskus myynnissä keveitä hydrauliohjauksia, ja niissä oli kierrettävät hydrauliliittimet(karat) ja letkut termoplastisia kangasvahvikkeilla. Joku kilpaveneilijä ainakin korvasi letkut tavallisilla 2-teräskudosletkuilla (ei jousta niin paljoa ja huomattavasti vahvempi).
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
sWaltsu
Käyttäjä

Profiili
Sähköposti
|
 |
« Vastaus #21 : 13.09.11 - klo:16:30 » |
|
Itellä on SeaStar Pro ohjauksena ja Kevlarvahvikkeiset letkut. Ei pitäisi kovin joustaa? Sen huomasin että perus kumiletkut joustaa aikalailla (Pitkässä vedossa)
Mutta huonosti ilmattu ohjaus pilaa silti hyvät osat useimmissa tapauksissa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Haahuilija
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #22 : 14.09.11 - klo:08:28 » |
|
Joo, kevlari onkin hyvää tavaraa. Joskus tehty pitkiä(100m) vetoja eikä tosiaan jousta eikä lyhene paineessa. Pitäis omastakin korjata ohjaus, kun siinä on välyksellinen kaapeli. Hydrauli kiinnostais, mutta ei budjetti jousta. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
SEAL
Käyttäjä

Finnspeed Zanzara? - Johnson 70
Profiili
Sähköposti
|
 |
« Vastaus #23 : 12.10.11 - klo:18:47 » |
|
Itellä vaijeriohjaus ja ihan hyvin toimii. Hintaa tuli kevyesti alle sata euroa itse tehtynä, myös ne siivet...  rattiakselista pitäisi saada viellä pieni klappi pois niin toimisi kuin junan vessa. Yhtenä vaaran paikkana on vaijerin kiinnitys siipien päähän, jossa ite olen käyttänyt sakkeleita. Viime syksynä toinen sakkelista tippui pois 70km/h vauhdissa ja voi vaan kuvitella mitä sitten kävi... kyleltä kylelle mentiin, muttei ihan vettä haukattu. Jotain pitää vaan oppia kantapään kautta.. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
"Siittä se on hyvä mistä menemmä"
|
|
|
aleksi
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #24 : 12.10.11 - klo:18:59 » |
|
seal,montako kierrosta laidasta laitaan tulee tolla 50mm putkella?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
SEAL
Käyttäjä

Finnspeed Zanzara? - Johnson 70
Profiili
Sähköposti
|
 |
« Vastaus #25 : 12.10.11 - klo:19:25 » |
|
seal,montako kierrosta laidasta laitaan tulee tolla 50mm putkella?
Nyt en kyllä muista tähän hätään, mutta käyn tällä viikolla säätämässä tuota ohjausta ja tavoite olisi viellä käydä ajamassa. ilmoittelen sitten ne kierrokset. Ainakin omasta mielestä toi 50mm putki on sopivan nopea, muttei mikään mikroauton ohjaus..  Kaverilla on vastaavan kokoinen rumpu omassa argo + stinger paketissa ja sillä on ajettu kovempia nopeuksia kuin tuolla omalla. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
"Siittä se on hyvä mistä menemmä"
|
|
|
argo16
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #26 : 14.10.11 - klo:16:21 » |
|
Laitan nyt näppini tähänkin keskusteluun vaikka kokemusta ei ole kummastakaan. Ei tuplakaapeli, eikä vaijeriohjauksesta. Jotenkin tuntuu, että vaijeriohjauksen aika on mennyt ohitse. Tietenkin hyvin ja oikein tehtynä se on varmasti erinomainen.
Ite olen ajellut vaijeriohjauksella, 58 solmun vauhissa ainakin pysyy vielä just ja just hanskassa, mutta voihan se olla jos yli 60 solmun mennään niin saattaa alkaa yhtäkkiä kauhea woblausilmiö, voi olla että juuri siinä kohtaa se aika sitten menee ohi  Sitten kovemmassa vauhissa saattaa esim. ilmavirta tarttua karheaan vaijeriin niin kovin että menee poikki tai sotkuun tai jotain. Yksi huono puoli vaijeriohjauksessa on sen yksinkertaisuus ja halpa hinta, onhan se aika noloa kun joutuu rantabaarissa myöntämään että pikaveneen ohjaus maksoi alle 100 euroa!  No joo. Itse ainakin jatkan vaijerilla, koska on välyksetön ja vääntö ratissa ei ole ollenkaan huono juttu, päinvastoin se toimii oivana mittarina 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
jansix
Käyttäjä

Profiili
Sähköposti
|
 |
« Vastaus #27 : 14.10.11 - klo:19:52 » |
|
ihmekäsityksiä tuntuu liikkuvan tuosta vaijeri ohjauksesta  kaikissa nopeissa veneissäni on ollut itse tehty vaijeri ohjaus. itse oon ajanu yli 80 knots vaijeri ojauksella, eikä siinä kyllä mitään propleemaa esiintynyt, hyvin tehty, laakeroiduilla rissoilla oleva ohjaus on välyksetön ja tarkka ja vikapaikkoja on vähän. huono maine johtuu varmasti vanhojen tl-veneiden 60 luvulta olevista kuluneilla muovirissoilla ja vänkyrälle vääntyneistä vaijereista. ilmavirta  kuten joku kirjoitti ei haittaa vielä vaijereiden toimintaa edes 100 knotsin vauhdissa 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
pukatti
Käyttäjä

Profiili
Sähköposti
|
 |
« Vastaus #28 : 15.10.11 - klo:00:32 » |
|
Nimenomaan hyvin tehty, rissojen kiinnitykset joustamattomia, oikein mitoitettu kiinnitys moottorissa, ja oikein valittu kokonaisuuteen sopiva kiristysjousi on avaintekijöitä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
WBR
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #29 : 15.10.11 - klo:16:59 » |
|
Olisko kellään kuvia vaijeriohjauksen komponenteista, rumpu, rissat siivet ym.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|