Halpa venevakuutus - Katso heti!

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
26.05.12 - klo:03:55

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi
Haku:     Tarkempi haku

Salainen Agentti

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

+  Venefoorumi Venekeskustelu
|-+  Rakentelu
| |-+  Suorituskyky ja optimointi
| | |-+  pikkukasin vauhti/kiihtyvyys
0 jäsentä ja 2 vierasta katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: pikkukasin vauhti/kiihtyvyys  (Luettu 1606 kertaa)
Jha
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« : 29.08.11 - klo:21:55 »

Moro

Mulla on 22 jalkainen 90-luvun jenkki, painoa 1500kg ja koneena omc cobra 5.0 (ford 302).
Vaihteiston välitys pitäisi olla 1:1,59 ja koneessa tehoa pari sataa kierroslukusuosituksen ollessa 4000-4400 . Nyt pitäisi löytää sopiva potkuri.
Paikallaan ostaessa oli alu 15x17 joka kiidyttäessä tuntui kuminauhalta ja max kierrokset oli 5000 ja vauhtia 52km/h(sutii/kavitoi?...potkurin lapojen kärjissä syöpymää).
Seuraavaksi kokeilin kaverilta lainassa olevaa michican alumiinista 14,5 x 19, jolla kiihtyvyys oli yllättäen ehkä jopa parempi ja nopeutta löytyi 57 km/h/4500rpm, mutta trimmata ei voinut juuri yhtään??
Paljonko tällaisen paketin pitäisi kulkea? ja millaista potkuria kannattaisi seuraavaksi kokeilla, kun en oikein ole tyytyväinen kumpaankaan potkuriin?
Kun jollain laskurilla laskee niin jokin ei täsmää tai luistoa on 20-30%
Vai voiko olla jokin muu seikka mikä vaikuttaa tuohon epämääräiseen kiihtyvyyteen.
Tarkoitus hakea sellaista yleispotkuria jolla vetää wakea ja joka kulkee matkavauhtia järkevillä kierroksilla.
Tuolla 19" potkurilla menee noin 40km/h 3700rpm

Kiitokset jo etukäteen

T.Jaakko

tallennettu
pukatti
Käyttäjä
*

Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #1 : 29.08.11 - klo:23:42 »

Alumiinipotkurisi luistaa tosiaan 30%, heitä niillä vesilintua...
Hommaa kokeiltavaksi jostain teräspotkuri, aluksi 19" ...palstalaisillta varmaankin löytyy ehdokkaita
Toiseksi voisit tutkia kuljetatko mukana pohjassa koralliriuttaa
tallennettu
D5GT
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #2 : 30.08.11 - klo:09:18 »

Määreisiin sopivia, toisistaan poikkeavia veneitä löytyy useita.

Ehkä tieto merkistä ja mallista helpottaisi tunnistamaan, jos jollakin olisi samanlainen tai lähipiiristä löytyisi. (ja olisi löytänyt sopivan potkurin)
tallennettu
Jha
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #3 : 30.08.11 - klo:10:12 »

Heps, eli vene on Sunbird Corsair 218.
Kaverilla olis joku 18" nousuinen 4-lapainen potkuri veneessä kiinni jota pitää vielä kokeilla kunhan ehtii.
Niin ja veneen pohja on suht puhdas ja kippo on kallavedellä
tallennettu
Kotikka
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #4 : 30.08.11 - klo:17:16 »

Moro, Minulla on veneenä 20,5 jalkanen daycruiseri, koneena 351, tehoja tehtaalta lähtiessä 235, painoa paketilla suurinpiiretein tuon 1,5 tn. Nopeutta kelaa 14,5x19 teräspotkurilla sen 40 solmua GPS (noin 75 km/h), retkivarustuksessa 2 hlön kuormalla. Maksimi kierrokset pyörii 4200, mikäli mittariin on luottamista.

Potkurien todelliset koot poikkeavat toisistaan julmasti, AL potkuri minulla 21" ja huippunopeus pysyy samassa, maksimi kierrokset tippuu tuonne 4000 paikeille. OMC alkup. AL 14,5x 19 taas vastasi hyvin tuota teräspotkuria. Onhan annetut nopeudet ja kierrokset luotettavasti mitattu? Potkurilaskuriin kun omat tietoni syötin niin ihan käsittämättömiä lukuja tuli, eli saattaa olla että välitykset ja potkurin nousu on jotain ihan muuta...

Jotain on paketissa pielessä, luulisi tuolla yhdistelmällä kelaavan reilu 35 solmua huippuja...
tallennettu
Jha
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #5 : 30.08.11 - klo:19:35 »

Jep

Nopeudet mitattu gepsillä ja kiekat mittarista.
Molemmat potkurit hyvin samankaltaisia käytökseltään ja ulkonäöltään.
Pitää vielä testata kolmannella potkurilla jotta saa paremman käsityksen toiminnasta.
Kaverilla tuosta 19" potkurista samaisia kokemuksia bella 685 veneessä.
En tiedä onko michikan tarvikepotkurit huonoja, mutta ei vakuuta nämä kokemukset. Jos saisi jostain testiin rst rusetin selviäisi sekin.

tallennettu
Kotikka
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #6 : 30.08.11 - klo:19:53 »

Minulla teräspotkuri Michican Wheel ja alumiini on Solaksen Amita...
tallennettu
Jha
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #7 : 30.08.11 - klo:20:16 »

Vissin ballistic? Niistä on ainakin kuullut kehuja
Mites noiden alu ja teräspotkurien trimmattavuusero sekä pito kaarteessa
Tosiaan vetolaitteen välitys voisi olla jotain muuta tai sattunut maanantaipotkurit
tallennettu
Imperial
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #8 : 30.08.11 - klo:20:27 »

Kyllä pitäisi n. 40 saada menemään jos kone ja pohja terve.

23 jalkainen (oikeasti ehkä 21-22) Imperial merkkinen lintta, ikää 26 vuotta. painoa ehkä päältä 1500kg (ei ikinä punnittu), viime kesänä asennettu uusi Volvo 5.7 Gxi ruiskukasi ja SX-A vetolaite.
3 isoa setää ja paljon bensaa kyydissä ja Solas 23 rosteri nelilapa. Gps 44,9 solmua. Kone kiersi 4200 kun pitäis kiertää 5200.

Samalainen potkuri 21 nousulla ei juuri eroa huipuissa. Kiersi hiukan enemmän mutta pohja oli jo likainen. Kuitenkin liian härski tämäkin.

Nyt tuli kokeiluun 19 nousuinen pikkasen isommalla halkaisijalla ja saas nähä miten menee. Välitys muistaakseni 1.51:1. Uskon saavani menemään 47-48 solmua puhtaalla pohjalla jos ja kun hyvä potkuri löytyy?

Btw, kutosella (MerCruiser V6 vortec, Alpha One 225hv) sama vene venyttämällä gepsiin 39,8 solmua 21 nousuisella rosterilla. Kiersi n.4400rpm. Kalliita solmuja...
tallennettu
Jha
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #9 : 19.09.11 - klo:18:45 »

Selkis osittain tämäkin ongelma, eli kiekamittari alkoi näyttämään oikeaa lukemaa kun sitä pikkasen koputteli.

Propulsen potkurilla testailin ja tulokseksi sain 3900rpm ja reilu 60km/h kuomu ylhäällä.

Tällä potkurilla tein myös kulutusmittaukset. Testilaitteistona oli 5dl pitkulainen mitta josta 3-tie hanan kautta otin polttoaineen vuoroin tankista ja vuoroin mittalasista.
kun moottori imi mittalasista niin kellotin ajan 4dl kulutukselle ja nämä syöttämällä exceliin laskin tuntikulutuksen ja l/kt kulutuksen.
Ja voin sanoa ettei kovin taloudelliselta näytä kun purkista lähtee parhammillaan vajaa puoli litraa alle puolen minuutin.

Kysymys kuuluukin onkohan saamani arvot kohdallaan?(kuomu ylhäällä ja kevyt vastatuuli) taloudellisimmillaan 43km/h - 1.5l/kt ?

tallennettu
Kotikka
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #10 : 06.10.11 - klo:13:28 »

Itse en ole kulutusta mitannut muutenkuin silloin kun olen tankannut verrannut ajettuja meripeninkulmia tankattuun bensamäärään ja minulla liikkuu kokonaiskulutus 1,3-1,5 l/mpk, siis sisältää kaikki tyhjäkäyntiajot ja matkanopeutena tulee pidettyä noin 28-30 solmua. (Hankin navigaattoriin kulutusanturin jo kesäkuussa, mutta en ole uskaltanut asentaa vielä).

Itse hankin veneeseen korkeamman ajokuomun kesällä ja kuomupäällä (ja likaisella pohjalla) huippunopeus tippui noin 3 solmua.
tallennettu
Jha
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #11 : 07.10.11 - klo:17:47 »

Lainaus
minulla liikkuu kokonaiskulutus 1,3-1,5 l/mpk

Millainen yhdistelmä sulla on.?

Tällä mun paketilla ei noihin lukemiin pääse jos ei aja pelkästään tyhjäkäyntiä.
Paljonko pitäisi olla maksimikulutus l/h 5l V8 koneella kaasu pohjassa, senhän pitäisi viedä käytännössä saman, kulki se mitä vauhtia hyväänsä.
Mä en saanut menemään enemmän kuin 60l/h? Täytyy vielä tutkia aukeaako kaasuläppä täysin selälleen.
tallennettu
Kotikka
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #12 : 08.10.11 - klo:08:38 »

Moro, Minulla on veneenä 20,5 jalkanen daycruiseri, koneena 351, tehoja tehtaalta lähtiessä 235, painoa paketilla suurinpiiretein tuon 1,5 tn. Nopeutta kelaa 14,5x19 teräspotkurilla sen 40 solmua GPS (noin 75 km/h), retkivarustuksessa 2 hlön kuormalla. Maksimi kierrokset pyörii 4200, mikäli mittariin on luottamista.

Eli tollanen paketti. Kulutus tosissaan tuo 1,3-1,5 l/mpk, keskinopeutta ko. kulutukselle en osaa sanoa joten sinun kulutuslukemiin en osaa verrata. Minulla ainakin kuulee selvästi kun vakuumikaasarin toisiokurkut aukeaa ja se tarkoittaa sitä että valtion kassaan kilahtaa roimastat verotulot kun 4 suutinta työntää soppaa koneeseen Hymyilee

tallennettu
Catiska
Käyttäjä
*

Profiili WWW
« Vastaus #13 : 17.10.11 - klo:22:27 »

Mielestäni kulutuksesi on liian kova. Tuon edellisen kulutukset on mielestäni oikealla luokalla. Oma veneeni on 19,6 jalkainen ja moottorina 7,5l V8. Silläkin pääsee matkanopeudella tuonne 1,2-1,3L/mpk, mitattuna kalibroidulla kulutusmittarilla.

Onko veneesi kulkuasento oikea? Kulutusmittarin kanssa huomaa, että kulkuasennolla on melkoinen vaikutus kulutukseen, helposti pääsee noihin sinun lukemiin jos trimmaa pieleen. Optimiasennolla ja pakoputket auki olen päässyt kahden hlö kuormalla 1,1L/mpk 35knots. nopeudella ja vielä 40knots 1,2L/mpk. Mutta, silloin pitää trimmata kieli keskellä suuta.
tallennettu

Jha
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #14 : 22.10.11 - klo:22:42 »

täytynee ensikesäksi hankkia kulutusmittari ploteriin.
Mäkin ajattelin että pitäisi mennä matkavauhdilla lähemmäs 1 l/kt
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 

<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.3 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / Hakukoneoptimointi: Juha Söderholm                 (C) Moottorivene.info