batman1
Käyttäjä

Profiili
Sähköposti
|
 |
« : 05.01.11 - klo:10:51 » |
|
mistähän löytyisi ton uuden bensan kunnollinen soveltuvuus taulukko?? ei ainakaa näyttänny olevan tuolla e10 sivustolla ole tietoa venemoottoreista.. mitenköhän käy evinrude 175 -1985 v6 2 tahtiin ..? onko jollain tietoa?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
abo
WanhaHuru
Ylläpitäjä
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #1 : 05.01.11 - klo:11:12 » |
|
Evinrude/Johnson ilmoittaa jotta sopii, mutta aja kuitenkin 98E:llä on mun suositus.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
><(((((°> Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata. <°)))))><
|
|
|
Matias
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #2 : 05.01.11 - klo:14:17 » |
|
Itse ajattelin myös tehdä samoin kuin Abo. Laskin että mun kymmenen tunnin ajolla (n. 7-8 l/tunti) eroa ei taida tulla kesässä kuin korkeintaan vitosen verran....
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
antsu
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #3 : 05.01.11 - klo:14:47 » |
|
Varmaan minäkin tulen niin tekemään. Viime kesänä paloi alle 100 litraa ja tavoitteena onkin ensi kesänä polttaa enemmän  , mutta silti aine voi viipyä tankissa vaarallisen pitkään.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
f
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #4 : 05.01.11 - klo:15:31 » |
|
Luultavasti veneasemilta ei muuta saakaan, koska niissä on usein vain kaksi tankkia, joista toinen on dieselille.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
Slx
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #6 : 05.01.11 - klo:20:14 » |
|
Eikös se ole joka tapauksessa helpointa & järkevintä siirtyä 98 bensaan. Viime kesänä meni bensaa ~450ltr ja paikallisilla (tämän hetken hinnoilla) 98e on 4cnt kalliimpaa litra eli bensaan menee ~20€ enemmän kesän aikana. Kyseisellä summalla ei ole käytännön merkitystä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
abel
Käyttäjä

Profiili
Sähköposti
|
 |
« Vastaus #7 : 05.01.11 - klo:20:59 » |
|
Usean erehdyksen ja kantapään kautta opittu, että köyhän ei kannata ostaa halpaa!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
ss2100
Käyttäjä

Profiili
Sähköposti
|
 |
« Vastaus #8 : 06.01.11 - klo:12:45 » |
|
Joo tulen varmuuden vuoksi siirtymään 98, kun tuo turvallisuus on aika tärkeä merellä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
batman1
Käyttäjä

Profiili
Sähköposti
|
 |
« Vastaus #9 : 06.01.11 - klo:13:43 » |
|
niinpä.. toikin evari 175hp imasee sienen lailla bensaa ja 2t öljyt päälle.saa tehdä viikon töitä ja viikonloppuna päristellä rahat taivaalle.. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
sWaltsu
Käyttäjä

Profiili
Sähköposti
|
 |
« Vastaus #10 : 06.01.11 - klo:14:05 » |
|
niinpä.. toikin evari 175hp imasee sienen lailla bensaa ja 2t öljyt päälle.saa tehdä viikon töitä ja viikonloppuna päristellä rahat taivaalle..  Tervetuloa kerhoon  Mutta kevyessä veneessä tuo ei syö juuri mitään... Jos siihen pieneen ponttoonilaituriin meinaat asentaa. Niin tokkopa koskaan kaasupohjassa ajamaan.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
f
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #11 : 07.01.11 - klo:11:26 » |
|
Tässähän tämä virolaisen sanomana
"Virossa ei ole edes harkittu siirtymistä E10:een. EU:n määräykset eivät sitä vaadi. Päätökset ovat kunkin jäsenmaan sisäisiä.
Saksin mukaan Suomen valtio siirtyi E10:een turvatakseen omia sisämarkkinoitaan ja valtiollista Nestettä, joka saa siitä merkittävän kilpailuedun.
Hän huomauttaa, että ei muun Euroopan, kuten ei Suomenkaan, autokanta ole valmis vielä polttoaineen laadun muutoksen. Nykyisen viiden prosentin etanolipitoisuuden hyväksyvät sen sijaan kaikki autonvalmistajat.
Saks paneekin merkille 98-oktaanisen myynnin kasvun Suomessa, josta myös Taloussanomat kertoi eilen. "
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matias
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #12 : 07.01.11 - klo:13:06 » |
|
...joo, näinhän se Suomen valtio siirtyi tuohon mutta minä en  Itse asiassa tankkasin autoonkin viimeksi 98-bensaa kun kuului sitä uutta 95 -bensaa juuri kohta tulevan. Sen vuoksi jätin väliin kun siellä huoltoaseman säiliön pohjalla on kuulemma mahdollisesti paljonkin vettä silloin kun säiliö on lähes tyhja ja odottaa täydennystä. Vettä kun tulee meillä kotona ihan hanasta....
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
hirvi49
Käyttäjä

Profiili
Sähköposti
|
 |
« Vastaus #13 : 07.01.11 - klo:21:37 » |
|
Eikös ne pumput pumppaa sen sopan yleensä säiliön pohjasta? Eli säiliön täyttöasteen ei pitäisi asiaan vaikuttaa. Olen tosin itse alkanut harkita itänaapurin liemiin siirtymistä...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
"Käytönjäljet peitetään kädenjäljellä"
|
|
|
-velmu-
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #14 : 07.02.11 - klo:16:05 » |
|
Allekirjoittanut jatkaa myös 98 bensalla ajamista kuten ennenkin  Venevalmistajista ainakin Buster suosittelee kiintotankki versioihin 98e5 bensaa kun ei ilmeisesti täyttä varmuutta ole letkujen yms. kestävyydestä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Buster XL & Yamaha F100
|
|
|
JonasG
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #15 : 07.02.11 - klo:20:38 » |
|
Sama täällä, 98:lla mennään. E10:ä en edes harkitse laittavani autooni tai veneeseeni.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Buster Magnum & Yamaha F250 offshore Ro Buster & Yamaha F4 Suvi 460
|
|
|
hirvi49
Käyttäjä

Profiili
Sähköposti
|
 |
« Vastaus #16 : 07.02.11 - klo:21:06 » |
|
Laskeskelin tossa ajankuluksi vähän E10 ja 98E:n hintaeroa. E10 sisältää n.2% vähemmän energiaa kuin 98E, joka on n.3% kalliimpaa kuin E10. Lopullinen ero hinnassa on siis n.1%. Eli jos kesällä tankaa 1000€:lla soppaa on 98E huimat 10€ kalliimpaa. Taitaa 98E hulahtaa korkista sisään täälläkin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
"Käytönjäljet peitetään kädenjäljellä"
|
|
|
Serbetli
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #17 : 07.02.11 - klo:23:30 » |
|
Olen tähän mennessä tankannut autoon 95:ttä, mutta taidan myös siirtyä noin niinkuin periaatepäätöksenä ysikasiin. Toisaalta en ole huomannut toistaiseksi kulutuksessa eroa. Jos kulutus pysyy samana, puolustaa se tietysti kiistatta ysiviiden käyttöä. Olisiko kohonnut lämpötila kompensoinut ysiviiden energiapuutteen, kun sama reilu 15l sadalla tuntuu edelleen menevän. En ole vielä murehtinut, mitä veneeseen tulen tankkaamaan, mutta siinä oleellisena tekijänä taitaa tosiaan olla veneessä käytetyt polttoaineletkut. Niitä on vielä kohtalaisen vitunaikaista alkaa vaihtamaan.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ile
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #18 : 08.02.11 - klo:00:03 » |
|
Serbentlin viestittelyä olen seurannut, ja oon tullut siihen johtopäätökseen että taidat olla jenkkimiehiä?  Mikäs auto sulla on alla? kulutuslukemasta päätellen joku pikkulohko V8, eli joku piilofarmari kenties? Sry offtopic, mutta pakko saada asiaan selvyyttä!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Serbetli
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #19 : 08.02.11 - klo:21:55 » |
|
Serbentlin viestittelyä olen seurannut, ja oon tullut siihen johtopäätökseen että taidat olla jenkkimiehiä? Empä kyllä ole. Ennemmin koitan välttää uudella mantereella tehtyjä autoja. Veneissä taas pidän niiden tekeleitä varsin pätevinä. Eurooppalaisella vanhalla autolla ajan. Japsinkin kelpuuttaisin, lähinnä Lexuksen.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juho
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #20 : 09.02.11 - klo:21:25 » |
|
Eiköhön tässä kay semmone juttu, että ens kesänä ajellaa rysällä. Keksis vaan keinot tankin tyhjentämiseen/ jos joku tietää niin vinkkejä otetaan vastaan. Kulkuväline (ei auto) on -04 2litrane focus.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Slx
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #21 : 09.02.11 - klo:21:29 » |
|
Eiköhön tässä kay semmone juttu, että ens kesänä ajellaa rysällä. Keksis vaan keinot tankin tyhjentämiseen/ jos joku tietää niin vinkkejä otetaan vastaan. Kulkuväline (ei auto) on -04 2litrane focus.
Laitat auton letkustoon bensapumpun jälkeen haaran ja hana siihen  Mietit vaan etukäteen uskottavan selityksen jos auto palaa virityksen seurauksena 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Haahuilija
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #22 : 17.11.11 - klo:15:44 » |
|
Nyt on näköjään testattua tietoa E15 polttoaineesta perämoottoreissa. Tai siis Mercury moottoreissa- ahdetussakin. http://www.nrel.gov/docs/fy12osti/52909.pdfNäiden mukaan aiheuttaa suuria ongelmia, Suomessakin ajellaan aika rajoilla, jos e10 erehtyisi tankkaamaan.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|