Olipas vuolas vanha keskustelu.
Oma amatöörin käsitys tästä on se, että huvivehjepuolella koneet loppuvat käyttäjän virheeseen, huonoon huoltamiseen ja ruostumiseen paljon ennenkuin kulumisen kautta loppuunpalamiseen. Tai konemallin tyyppivikaan.Traktoreissa koneiden kuormitus on ehkä helpompaa (ainakin vaihtelevampaa) ja aika usein jossain 10 000 tunnin kohdalla alkaa olla peruskorjauksen paikka. Mutta saattaa ne sylinteriputket syöpyä puhki jo vaikka 3000-4000 välillä, kuten meillä kävi. Toisaalta on 20 000 tuntia kestäneitä traktorilegendoja.
Ainakaan itse en ole jaksanut käyttää mitään moottoria kuluttamalla loppuun. Moottoririkkoja olen saanut aikaan, mutta kyseessä on ollut oma hölmöily/sattuma, jäätynyt huohotinputki, öljypumpun vika tms.
Sitten ihan oma juttunsa on se, että taitaa monesti loppua omistajalta hermo paljon ennen koneen loppumista, "pakko se on nyt nostaa ylös ja peruskorjata näillä tunneilla...". Toimivaa konetta ei pidä ihmisen avaaman

!
Itsellä on nyt "uutuutena" kakspyttynen 25 hp diiseli Volvo MD11b, 70-luvulta. Ei aavistustakaan käyttötunneista, normaalisti jyskyttää. Olen ajatellut, että käyköön niin kauan kuin käy, normihuollot hoidan. Ulkomaanmatkoja ei tehdä, ei siinä maailma romahda, jos se joskus simahtaa. Kyllä joku kotia hinaa. Mutta "varalta" en ala viiden tonnin uutta myllyä asentamaan, samalla tavalla se voi poikia vaikka heti.