Halpa venevakuutus - Katso heti!

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
25.05.12 - klo:13:11

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi
Haku:     Tarkempi haku

Salainen Agentti

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

+  Venefoorumi Venekeskustelu
|-+  Venemoottorit
| |-+  Sisä ja sisäperämoottorit
| | |-+  Mercruiserin ohjaustapin vaihto
0 jäsentä ja 2 vierasta katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Mercruiserin ohjaustapin vaihto  (Luettu 2316 kertaa)
Kari--2655
Käyttäjä
*

Profiili
« : 05.04.10 - klo:18:22 »

Moikka,

ohessa kokemusta ohjaustapin vaihtotyöstä 1992-malliseen Alpha One gen II:een.

Perästä vuoti tippa-kaksi sekunnissa pilssiin, keräten moottorin alle reilun lammikon. Lopulta viaksi pääteltiin ruostunut ohjaustappi ja vuotava stefa.

Ohjeita löytyy ainakin Selocin kojausoppaasta ja Mercstuffin sivuilta, itse koin Mercstuffin paremmaksi.

Osat www.drev.se, siellä rosterinen tappi, runkolaakeri, tarvittavat työkalut, tiivisteet ja puslat maksoivat noin 500e.  Perään porataan reijät molemmin puolin kilpeen, reikäsaha ja tuuman putkikierteellä oleva jengatappi IKH Vantaalta. noin 65e. Reikäsaha 1 1/8" ja jengatappi 1" jonka nousu on 11 kierrettä tuumaa kohden. Tilaa ei ole paljoa, reikä voi olla isompi kunhan sen saa sitten tulpattua.

Reikäsahan poranterä pitää lyhentää max 6mm:n pituiseksi ettei kalva muita osia.

Kilven seinämävahvuus on noin tuuman, eli mistään pikkureijästä ei ole kysymys ja vaatii pienet ja pitkät sormet, jotta kaikkialle ylettää. Reikien poraamiseen pitää käyttää sapluunaa, ja sen sijoitus ja mittatarkkuus on koko työn onnistumisen kannalta erittäin tärkeää. Tilaa ei ole kuin nimeksi.

Vaihtoehtona on moottorin  ja kilven irroitus, sekään ei ole ihan pieni työ.

Haastavin irroitettava on ohjaustapin ylin pusla, se kun piileskelee melkein ulottumattomissa, jengatappi pitkällä varrellaa tai kierretanko jonka saa pureutumaan puslan sisäpintaan pienellä kampeamisella ja siihen kiinnitetyllä lyömäpinnalla toimi mun tapauksessa.

Kasauksessa vanhat osat toimivat hyvin lyömävälineinä.

Ohjaustapin lukkomutteri pitää kiertää pariin kolmeen kertaan edestakaisin ennen kuin asennusta yrittää ahtaassa tilassa.

Ohessa muutama kuva, 20v vanhasta stefasta ei ollut kuin muisto jäljellä, aikaa kulunut tässä vaiheessa noin 10h.

* kuva1.JPG (705.46 kilotavua, 3456x2592 - tarkasteltu 70 kertaa.)

* kuva 2.JPG (922.15 kilotavua, 3456x2592 - tarkasteltu 64 kertaa.)

* kuva3.JPG (739.61 kilotavua, 3456x2592 - tarkasteltu 48 kertaa.)

* kuva4.JPG (1224.96 kilotavua, 3456x2592 - tarkasteltu 70 kertaa.)
tallennettu
Simo
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #1 : 12.04.10 - klo:15:43 »

Mielenkiintoista, samat hommat meneillään! Olen vain purkanut koko tekniikan ulos veneestä, joten käsiksi osiin pääsee helpommin.
Stefa oli täsmälleen saman näköinen tässäkin tapauksessa.
Minua on askarruttanut tuon yksihuulisen stefan asennus-suunta, huuli ulospäin vai veneeseen päin?

tallennettu
Kari--2655
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #2 : 12.04.10 - klo:18:46 »

Mielenkiintoista, samat hommat meneillään! Olen vain purkanut koko tekniikan ulos veneestä, joten käsiksi osiin pääsee helpommin.
Stefa oli täsmälleen saman näköinen tässäkin tapauksessa.
Minua on askarruttanut tuon yksihuulisen stefan asennus-suunta, huuli ulospäin vai veneeseen päin?

... asensin sen ehjä reuna alaspäin, katsoin Drevetin räjäytyskuvaa ja päättelin että tiiveys on parempi näin päin. Samalla stefan naputtelu puslaa vasten onnistui ilman vahinkoja. Jatkossa laitan joka syksy vaseliinia elmukelmun avulla bell-housen ja gimbalin väliin jotta stefa ei pääse kuivahtamaan talven aikana. Mulla on runkolaakerin ja palkeiden kanssa nyt mennyt 5 päivää ja noin 3-4h per päivä, sen verran mielenkiintoisessa asennossa joutuu jumppaamaan ettei pidempään kunto kestä.
tallennettu
Simo
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #3 : 13.04.10 - klo:10:12 »

Tiivisteen asennus-suunta on mielestäni ristiriitainen, koska yksihuulisen stefa-tiivisteen tiivistys-suunta on jousirenkaan puolelta ja toisaalta sen asentaminen ulospäin tuntuu epäilyttävältä. Onkohan jousi edes rosteria.
Eli teknisesti tiiviste pitäisi (mielestäni) asentaa huuli ( jousenpuolinen pinta) ulospäin, mutta systeemin rakenne on omituinen, koska herkästi irtoava jousirengas jää tällöin lähes  suojaamattomana "ulkoilmaan". En tosin tarkaan muista miten gimbaalin muoto ko. paikan peittää.

Löysin tällaisen linkin, joka tukee käsitystäni tiivisteen suunnasta :

http://www.baylinerownersclub.org/forum/showthread.php?t=34459
tallennettu
Simo
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #4 : 16.04.10 - klo:08:16 »

Selocin kirjassa sivun 11-19 yläkulmassa " must face upward" tämän voisi käsittää olevan "huuli ylöspäin". Tosin kirjassa puhutaan vanhemmasta mallista, jossa on neulalaakeri ja tiivisteet ylä ja alapuolella. Tässä ratkaisussa asennus-suunta (molemmissa huuli ylös) on looginen, koska noissa lienee ollut myös rasvanippa, silloin rasva nousee ohjausvarren juureen, eikä tipu veteen.
tallennettu
Kari--2655
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #5 : 16.04.10 - klo:17:28 »

Asia jäi vaivaamaan, kaivoin esiin Mercruiserin korjaamokäsikirjan ja siinä oli jousi ylöspäin Alpha Gen 2:ssa. Netistä löytyy Alpha one gen 2 serv manual.pdf

löydätkö?

t.Kari
tallennettu
Kari--2655
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #6 : 16.04.10 - klo:17:43 »

ohessa pikakuva...

* oilseal.jpeg (1118.56 kilotavua, 2048x1536 - tarkasteltu 96 kertaa.)
tallennettu
Simo
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #7 : 19.04.10 - klo:08:42 »

Kiitos tiedosta!
Minulla on, vuoden '90,  gen.1 vetolaite ja siinä on sama akselitappi ja laakerointi, mutta ykkösen kirjoista en ole tuota tietoa selvästi löytänyt.

Vähän vilelä muita hommia veneessä ennen kuin pääsen jatkamaan vetolaitteen kimpussa.

tallennettu
ss2100
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #8 : 28.04.10 - klo:07:57 »

Sama homma tuli tehty pari vuotta sitten. Tilasin ohjaustapin verstaalta(vähän isompi) kun mulla oli ohjausvarressakin kulumaa..kannattaa tarkistaa kumpi on oikeasti kulunut tappi vaiko varsi.
tallennettu
Kari--2655
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #9 : 28.04.10 - klo:21:54 »

Viime yönä näin unta että vene upposi kotilaituriin kun katselin konehuoneessa vesivuotoja. Vettä oli tuulilasin alareunaan ja päätin kahlata rantaan. On pikkasen paineita tämän asian suhteen... Virnistää
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 

<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.3 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / Hakukoneoptimointi: Juha Söderholm                 (C) Moottorivene.info