Tuo kuvaus Kelventeestä ei kyllä ihan vastaa omaa kokemustani. Lienetköhän käynyt siellä juhannuksena tai jonain satunnaisesti tosi ruuhkaisena viikonloppuna. Itse en ole Kelventeen juhannusta kokenut. Olen pysytellyt sovinnolla pois, kun huhu kertoo, että silloin siellä on vähän levotonta meininkiä.
Saari on etelä- ja pohjoisrannaltaan aivan upeaa pitkää hiekkarantaa. Länsipuolen rantaumispaikat ovat vähintäänkin sorapohjaisia, mutta itäpuolen rannat vähän kivisempiä - siellä ei tee mieli töpsäyttää suoraan rantaa. Joihinkin poukamiin pääsee vain 0,7 syväyksellä, mutta valtaosaan pääsee ihan rantaan 1,2 metrin syväyksellä. Karhunkämmenessä syväys rantautumiseen riittä isolle köliveneellekin.
Vesi on kirkasta ja sinilevä vaivaa vain joinain oikein pahoina vuosina.
Vähän siellä joissain paikoissa on "vakiojengiä". Itse en ole kokenut tämän suhteen mitään ongelmia, mutta olen kuullut, että sellaistakin voi olla.
Mitähän tarkoitit "kulunut luonto" ? En ole nähnyt. Se on luonnonsuojelualue, joten siellähän mm. kaatuneet puut jätetään niille sijoilleen.. Tarkoititkohan sitä ?
Myöskään ohi kulkevat veneet ja laivat ja niiden aallokot eivät ole minua häirinneet. Kirkkosalmessa tietysti voi olla, kun se kerran on ihan väylän varrella.
Ettei nyt ihan tule kaikessa oltua eri mieltä niin Vääksyn perjantai ruuhkan olen kyllä kokenut. Mutta ei sekään nyt muuten ole paha, mutta kun linjalaivat etuoikeutensa turvin varaavat perjatai-iltan sulun pitkäksi aikaa, niin syntyyhän siinä jonoa. Mutta aina ollaan sulusta päästä. Ja siellä on keskinmäärin aika pitkäpinnaista jonottajaa. Tuota kuvaamaasi ruuhkaa Kelventeen reitillä en kyllä puolestaan ole havainnut. Ei siellä nyt aina yksin tartte olla, mutta että "ahdasta pienveneilijällä" ...
Tervetuloa vaan eteläiselle Päijänteelle veneilemään Helsinkiläisetkin. Tulkaa katsomaan, mistä se teidän juomavesi tulee