Notreal
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« : 11.10.08 - klo:10:05 » |
|
Onkos missä määrin vielä porukalla käytössä meri-VHF puhelimia. Minulla veneessä törröttää sellainen Sailor RT144 jonka olen kerran jopa laittanut "päälle". Ei sieltä suhinan lisäksi juttakaveria kuulunut  Taitaa olla niin vanha masiina ettei sen kanava valinnat enää ole nyky standardin mukaiset?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
antsu
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #1 : 11.10.08 - klo:13:16 » |
|
Onhan se vanha, mutta kanavajako on käsittääkseni edelleen kelvollinen. Onko itse vehje, antenni ja antennikaapeli liittimineen kunnossa, onkin ihan eri asia.
Eihän siellä paljon liikennettä ole, mutta luulisi kanavalla 16 jonkun silloin tällöin kutsuvan ja säätiedoituksiahan lähetetään. Lisäksi satamien työskentelykanavilla uskoisin jotakin liikennettä alusten tullessa ja mennessä olevan.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Notreal
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #2 : 11.10.08 - klo:17:42 » |
|
Joo, mun kokeilu kesti ehkä kaksi minuuttia, eikä ole oikein tietoa mitä kanavaa "kannattaisi" kuunnella mikäli jotain toivoisi jossain vaiheessa kuulevansa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
antsu
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #3 : 12.10.08 - klo:10:49 » |
|
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
f
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #4 : 13.10.08 - klo:15:19 » |
|
Kyllä VHF käyttö tällaiselle normi rannikkoveneilijälle on aika marginaalista. Ehkä turvavälineenä niinä harvoina reissuina kun eksyy kännykkäverkon ulkopuolelle. Lisäksi ohiajavia laivoja saa kutsuttua sitä kautta tai ne voivat kutsua sinua jos törttöilet edessä.
Em seikan takia monesti ne olemassa olevatkin VHF:t ovat epäkunnossa kun niitä tarvittaisiin. Se että kuulee liikenteen kaiuttimesta ei tarkoita, että lähetys toimisi. Kannattaa siis ottaa joskus yhteyttä turkuradioon testatakseen kuuluvuuden.
Ai niin ja VHF:ää varten tarvitsee luvan.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Notreal
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #5 : 13.10.08 - klo:17:29 » |
|
Löysin ehkä mielenkiintoisen tuotteen Marinea verkkokaupasta. easyDVBT VHF-antennijakaja ( 179 € ) joka kytkettynä VHF-antennin kaapeliin antaa mahdollisuuden käyttää katolla "turhan päiten" jököttävää antennipiiskaa myös norm. radiolle sekä digi-boksille ( TV ).
Mulla ainakin radion antenni on ihan "syvältä" ja kanavat kaikkoaa nopeammin kuin ranta, eikä TV-kuvassakaan ole kehumista. Saattaisinpa kokeilla, menisi molemmat antenniremontit samalla kertaa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Notreal
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #6 : 13.10.08 - klo:19:03 » |
|
Niin, siitä VHF-luvan puuttumisesta... Jos satun kuulemaan "hätäkutsun" niin käännän keulan äkkiä poispäin avuntarvitsijasta. Jos siitä tulee jälkipyykkiä, perustelen sillä ettei sitä sovi apuun mennä kun on tuo radiokurssi jäänyt suorittamatta...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
f
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #7 : 13.10.08 - klo:21:00 » |
|
juu en tarkoittanut, että puhelinta kannattaisi hävittää luvan puuttumisen takia, mutta lähinnä kun rupeat sitä testailemaan, niin radioaseman nimeä saatetaan kysyä. Lupa ei ole mitenkään ylivoimaista hankkia ja silloin osaa esimerkiksi hätäkutsun.
Olen tämän vuoden aikana tainnut kuulla ainakin kahdesta hätätapauksesta jolloin VHF puhelin ei olekaan toiminut kun sitä on tarvittu ja olen tulkinnut sen johtuvan siitä, että käytön puuttuessa ei ole voitu seurata puhelimen kuntoa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Notreal
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #8 : 14.10.08 - klo:09:51 » |
|
Löysin ehkä mielenkiintoisen tuotteen Marinea verkkokaupasta. easyDVBT VHF-antennijakaja ( 179 € ) joka kytkettynä VHF-antennin kaapeliin antaa mahdollisuuden käyttää katolla "turhan päiten" jököttävää antennipiiskaa myös norm. radiolle sekä digi-boksille ( TV ).
Mulla ainakin radion antenni on ihan "syvältä" ja kanavat kaikkoaa nopeammin kuin ranta, eikä TV-kuvassakaan ole kehumista. Saattaisinpa kokeilla, menisi molemmat antenniremontit samalla kertaa.
Löytyi kyseisestä laitteesta kokemusta omaava henkilö ja kokemukset eivät olleet ainakaan TV:n kuvan osalta kovinkaan hyviä. Joten perun yllämainitussa tekstissäni sanan "mielenkiintoinen".
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
antsu
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #9 : 14.10.08 - klo:12:34 » |
|
Niinpä. Jos Sailorissa on jotakin heikkoa lienee älykkäintä korvata VHF-keppi kunnollisella radio/tv-antennilla.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Notreal
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #10 : 14.10.08 - klo:19:02 » |
|
Niinpä. Jos Sailorissa on jotakin heikkoa lienee älykkäintä korvata VHF-keppi kunnollisella radio/tv-antennilla.
Sorry, putosin kärryltä. Mitä tarkoitat: jos Sailorissa on jotakin heikkoa? Eikö kunnollisella radio / TV-antenilla olisi älykkäintä korvata nykyiset sitä virkaa hoitavat. Sulla on varmaan joku "kuningas ajatus" jota en vain hoksaa?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
antsu
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #11 : 15.10.08 - klo:14:22 » |
|
Sorry, putosin kärryltä. Mitä tarkoitat: jos Sailorissa on jotakin heikkoa? Eikö kunnollisella radio / TV-antenilla olisi älykkäintä korvata nykyiset sitä virkaa hoitavat. Sulla on varmaan joku "kuningas ajatus" jota en vain hoksaa? Kuningasajatuksista tiedä  , mutta ajattelin, että jos poistat Sailorin viallisena niin lienee antennikin silloin turha ja sen voi poistaa eikä silloin ole tarvetta edes miettiä mitään yhdistelmäsysteemejä. Jotenkin sitten assosioin, että tv-radio-antenni tulisi vhf-kepin tilalle, mutta näinhän ei varmaan ole  Jos minulla olisi valmiiksi Sailori veneessä, tutkisin kyllä sen käyttömahdollisuuksia.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Notreal
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #12 : 15.10.08 - klo:15:42 » |
|
Sorry, putosin kärryltä. Mitä tarkoitat: jos Sailorissa on jotakin heikkoa? Eikö kunnollisella radio / TV-antenilla olisi älykkäintä korvata nykyiset sitä virkaa hoitavat. Sulla on varmaan joku "kuningas ajatus" jota en vain hoksaa? Kuningasajatuksista tiedä  , mutta ajattelin, että jos poistat Sailorin viallisena niin lienee antennikin silloin turha ja sen voi poistaa eikä silloin ole tarvetta edes miettiä mitään yhdistelmäsysteemejä. Jotenkin sitten assosioin, että tv-radio-antenni tulisi vhf-kepin tilalle, mutta näinhän ei varmaan ole  Jos minulla olisi valmiiksi Sailori veneessä, tutkisin kyllä sen käyttömahdollisuuksia. Nyt aukeni. Ei minulla ole tarkoitusta poistaa puhelinta, enkä edes epäile sen olevan viallinen. Aikaisemmassa viestissä mainitsemani "turhan päiten" katolla jököttävä antenni... Tarkoitin lähinnä kyseisen puhelimen pientä käyttötarvetta. Antennijakajalla ajattelin että tulisi piiskalle muutakin virkaa kuin odottaa hätäkutsun lähettämistarvetta. Luvankin olen aikonut hankkia, onhan se melkein "kansalaisvelvollisus" kun kerran merellä aikaani aion viettää.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
antsu
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #13 : 15.10.08 - klo:18:32 » |
|
No nyt olemme samalla kartalla 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Notreal
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #14 : 15.10.08 - klo:20:25 » |
|
No nyt olemme samalla kartalla  Tarkoitatko samalla taajuudella. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jannee
Käyttäjä

Profiili
Sähköposti
|
 |
« Vastaus #15 : 25.03.12 - klo:21:05 » |
|
Vanha keskustelu mutta minkäs teet. Onko VHF taajuuksilla käyttäjiä sisävesillä? Löytyykö nykyisin 'chättikaveria' jos käy huutelemaan jotain?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ippe
Käyttäjä

Finspeed 430K & Yamaha 60FEHTS
Profiili
|
 |
« Vastaus #16 : 26.03.12 - klo:09:27 » |
|
Jos veneeseen on asennettu VHF-radiopuhelin, niin sitten pitää olla aluksen radiolupa ja vastaava hoitaja olemassa...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
MarkkuK
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #17 : 26.03.12 - klo:20:27 » |
|
Radiolupa pitää olla, ja sen saa viestintävirastosta hyväksytysti suoritettua koetta ("SRC-tutkinto") vastaan. Viraston nettisivuilla http://www.ficora.fi/index/luvat/tutkinnotjatodistukset/meriradio/merivhf.html on rannikkolaivurin radio-opas joka tulee hallita kokeessa. Itseopiskelun sijaan voi käydä Aboa Maren veneilijän VHF-kurssin, jonka itse kävin yhden viikonlopun aikana päättyen tuohon kokeeseen. Kurssin kautta pääsee "varmasti" läpi. Kouluttajana on rajavartiolaitoksen meripelastuskeskuksen evp. operaattori, joten voin sanoa että oli kouluttaja kohdallaan! Vaikka olen aika hereillä radioasioista ja radiopuhelimesta yleensä, niin ei noita meriradioasioita oikein ollut tullut omaksuttua itsekseen, vaan kurssi oli hintansa väärti. Hätäliikennöinti ja DSC (se punainen painike uusissa radioissa) olivat ehdottoman hyödyllisiä ja tärkeitä asioita oppia. http://www.aboamare.fi/fi/courses/boatersRadioaseman vastaava hoitaja jonka Ippe mainitsi olet sinä itse kun pätevyyspaperi on taskussa. Eli se ei vaadi mitään sen ihmeellisempää. Miksi meri-VHF pieneen veneeseen? Tallinnassa käydessä katoaa matkapuhelimesta kenttä Suomenlahden puolivälissä, merenpinnan tasolla (laivoissa yläkansilla voi kenttää olla). Haluan että saan yhteyden - meripelastukseen ( "meripelastus Helsinki, tässä moottorivene nn kanavalla 16") puheella tai DSC:llä ja - juuri siihen laivaan joka on ajamassa 5min päästä päälleni kun lillun konevikaisena väylällä suoraan laivan edessä ( "Tallink Superstar, this is motorboat nn... / "Tallink Superstaari, siin on mootorpaat nn tei ees")  Samalla radioluvalla saa tutkankin luvan hoidettua. Eli 20€/vuosi kattaa kaikki radiolähettimet veneessä.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 26.03.12 - klo:20:35 kirjoittanut MarkkuK »
|
tallennettu
|
|
|
|
Finmar
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #18 : 26.03.12 - klo:20:39 » |
|
Mä olen suorittanut tuon VHF kurssin joskus -80 luvun alussa vai oliko se -70 luvun lopussa...  Jos en väärin muista niin tuo lupakirja ei vanhene, eli sitä ei tarvitse uusia. Oikaiskaa jos olen väärässä...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
MarkkuK
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #19 : 26.03.12 - klo:20:41 » |
|
Mä olen suorittanut tuon VHF kurssin joskus -80 luvun alussa vai oliko se -70 luvun lopussa...  Jos en väärin muista niin tuo lupakirja ei vanhene, eli sitä ei tarvitse uusia. Oikaiskaa jos olen väärässä... Olet oikeassa. Sinulla on SRC-pätevyys hautaan saakka. Eri asia on sitten miten tiedot ja taidot ovat lapasessa, varsinkin DSC:n osalta 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Finmar
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #20 : 26.03.12 - klo:20:50 » |
|
No siitä en voi mennä takuuseen miten hyvin muistan noita asioita ja miten paljon on tullut uutta.... Mutta lupa on... Vanha keskustelu mutta minkäs teet. Onko VHF taajuuksilla käyttäjiä sisävesillä? Löytyykö nykyisin 'chättikaveria' jos käy huutelemaan jotain?
Vielä viime vuosituhannella ainakin Saimaalla sai kuulla hyviä juttuja VHF kavavilta kun hinaajat heitti toisilleen herjaa. Kanava oli muistaaksini 5
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
MarkkuK
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #21 : 26.03.12 - klo:20:58 » |
|
Alla aluksen radiolupa ja meikäläisen radiotodistus. Luvassa merkittynä tutka ja VHF-radio. Itseasiassa nuo ovat värikopiota jotka päällystin vettä sietäväksi. Kelpaa viranomaisille, kunhan kotoa löytyy alkuperäiset. Eli älkää printatko tuosta itselle  No, sumensin henkilötietoja.
|
|
|
|
|
Ippe
Käyttäjä

Finspeed 430K & Yamaha 60FEHTS
Profiili
|
 |
« Vastaus #22 : 27.03.12 - klo:09:10 » |
|
Tuo aluksen radiolupa on siinä mielessä tärkeä, että sen mukana tulee radiokutsu alukselle.
Osasta nykyisistä kiinteästi asennettavista VHF-halpisradioista saa AIS-tiedot plotterille, niistä saa hyvän täydennyksen karttaplottaukseen, kun suuri osa kauppa-aluksistä lähettää AIS-signaalin...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
MarkkuK
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #23 : 27.03.12 - klo:09:33 » |
|
Nykyään myytävien VHF-radioiden punaisen hätäpainikkeen käyttöä varten pitää olla tuo luvassa näkyvä meriradionumero (MMSI). Ja tosiaan kutsutunnus tulee samalla pläjäyksellä, vaikka arkisessa jutustelussa huvivenekanavilla L1-L3 käytetäänkin aluksen nimeä. Ajantasianen lista kaikista suomalaisista meriradiotunnuksista: http://rf.ficora.fi/julkiset/LaivaluetteloWWWJulkinen_raportti.pdfHätäpainike (DISTRESS) on vasemmanpuoleisena muoviluukun alla: 
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 12.04.12 - klo:05:36 kirjoittanut MarkkuK »
|
tallennettu
|
|
|
|
Finmar
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #24 : 31.03.12 - klo:13:47 » |
|
Kehitys menee eteenpäin... Mä viimeeksi käyttänyt tälläistä VHF puhelinta...
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
jokander
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #25 : 20.04.12 - klo:18:53 » |
|
No minä ainakin olen molempiin veneisiin ostanut VHF :n turvallisuussyistä. Eli 5 v. sisään 2 radiolaitetta. Ainoa mikä minua jäytää on , että ei pysty kokeilemaan laitteen toimivuutta. Olen kertaalleen kokeillut yhteyttä TurkuRadioon, mutta ei tullut vastausta. En siis tiedä lähettääkö laitteeni. Pystyn kyllä kuuntelemaan säävaroitukset jne. Varmaan jollain muullakin on sama ongelma. Pitäisi olla joku tuttu , jolla on VHF, että voisi keväisin kokeilla. Jos nyt joku Porvoon lähellä on samoissa tunnelmissa, niin sovitaanko joku päivä, jolloin kokeillaan yhteyksiä?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
jokander
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #27 : 21.04.12 - klo:09:02 » |
|
No tietysti 16, ei kai niiden työkanavalle kannata mennä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
MarkkuK
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #28 : 21.04.12 - klo:23:14 » |
|
No nyt kurssille!  Ensisijaisesti yritetään yhteyttä aina työskentelykanavalla, ja sitten vasta 16:a. Koskee kaikkea liikennöintiä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
jokander
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #29 : 22.04.12 - klo:22:10 » |
|
Onko näin? 3 vuotta sitten kävin kurssin. Ja kyllä minulle jäi käsitys , että 16 :lla otetaan yhteys ja sitten sovitaan työkanava. Radiokin menee aina itsekseen kanavalle 16. Eikä siellä mitään ruuhkaa ole, varmasti mahtuu sekaan huutamaan. (Paitsi tietysti jos minulla onkin radiossa vikaa , enkä tiedä että siellä on oikeasti koko ajan joku linjoilla huutamassa kanavalla 6.)
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|