Itselläni kokemuksena pari vuotta 510 Cruiser.
Menee retkeilyssä (myös vaimo + 6 v tytär viime kesänä) hyvällä kelillä. Itsellä ei mökkiä joten rantautumiset pursiseuran ja yleisissä tukikohdissa.
Se mitä Cruiserissa jäi eniten kaipaamaan oli keittimen, wc:n, painevesijärjestelmän puute. Ilmankin tietysti pärjää ja ostaessani Cruiserin ajattelin itsekin että vettä saa vietyä astiassa, tai sitä saa järvestä, saaressa pääsee tarpeilleen ja tukikohdissa keitto/nuotio mahdollisuus..mutta, jos keli pääsee hiukan yllättämään ja sataa sataa ropisee, ei kiva istua nuotiolla ja kokata sapuskaa perheelle.
Tosiaan kaksi kesää 510:llä retkeiltyämme vene meni vaihtoon ja hiukan suurempi (640 weekend) sai tulla tilalle. Syynä nuo em. asiat ja tilat yöpymiselle, retkellä ollessa tuli mieleen että voisihan siellä järvellä viettää öitäkin, varsinkin kauniina kesäiltana hiukan haikea lähteä kotio kun tietää että aamulla takaisin järvelle. 510:ssä ei kolme henkilöä voi nukkua sovinnolla ja 180 cm pitkä henkilö makoilee jalat koukussa. Joten minulla ainakin kävi niin että se nälkä kasvoi syödessä...
Itse en juurikaan kalastele joten vene oli miltei pelkästää retki/hupi käytössä.
Pari sellaista asiaa joista haluan mainita ko. mallin käytössä:
Vene oli hyvä ym. kuormalla mutta, eräällä reissulla kyydissä oli minun lisäkseni kaksi muuta äijää ja kaikkien paino yli sata kg

, kaikki kolme olimme avotilassa istumassa ja ajoimme matkanopeudella joka oli 18-20 kn/h. Jostain syystä hiljensimme nopeasti kaasun pois ja peräaalto tuli sisään avotilan lattialle. 510:ssä avotilan ja moottoritilan välissä on irrallinen nostettava levy ja vesi pääsi levyn alta avotilaan. Hyttiin asti vesi ei mennyt pienen kynnyksen ansiosta. Teoriassa sekin on kyllä mahdollista. Tämä tapahtui tosiaan yhden kerran, osittain tietysti senkin takia että nyt tiesimme hiljentää vähitellen, mutta ei kiva ominaisuus.
Toinen joka alkoi ajan myötä kyllästyttää oli se ressun repiminen. Aurinkoisena päivänä tietysti hienoa kun saa ajella nuppi punasena mutta, jos keli on epävakaa on parempi ajella ressu ylhäällä ettei tartte veivata rättiä edes takaisin. Kannattaa muistaa että Cruisereissa ei ole tuulilasinpyyhintä. Varsinkin jos kalastelet paljon niin aina ei voi valita keliä ja silloin on pyyhin ehdoton. Rätti ylhäällä Cruiserissa ei myöskään voi käyttää kiinteitä vapatelineitä.
Piloteista ei minulla ole kokemuksia mutta ajattelisin että jos kalastelet paljon se olisi sinulle harkinnan arvoinen malli. Myöskin kulkeminen ja lastaaminen käsittääkseni helpompaa Pilotteihin kuin Cruiseriin (Pilotit ympärikuljettavia, 510 käytännössä kulku vain apukuskin puolelta koska hallintalaittet edessä). Pilot 580 mielestäni riittävä malli sisätilojen vuoksi ja käsittääkseni 530:en kabiinin takaseinä heivattu uudesta mallista pois, eli siihen käytännössä joutuu ostamaan kuomun. Tokihan Cruiserilla saa sitä urheilullisuutta ja siinä tapauksessa suosittelen 540:stä. 500 Pilot jää teille jo kättelyssä pieneksi!
Veneen käyttäytymisestä muuten minulla ei ole huomautettavaa, vakaa ja mukava ajettava, sivu vastainen tahtoo alkaa "paukuttaa" jo pienellä aallon korkeudella. Johtunee tuosta pohjan muotoilusta. Muuten ei valittamista ja kaikista puutteistakin huolimatta olen sitä mieltä että hinta laatusuhde on ihan ok Öviikeissä/Quicksilvereissä.