Halpa venevakuutus - Katso heti!

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
25.05.12 - klo:04:00

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi
Haku:     Tarkempi haku

Salainen Agentti

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

+  Venefoorumi Venekeskustelu
|-+  Rakentelu
| |-+  Projektit
| | |-+  Soodapuhallus
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Soodapuhallus  (Luettu 2564 kertaa)
vvvv
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« : 23.02.11 - klo:23:01 »

Terve.

Ajatus olisi puhdistaa pohja maaleista heti säiden salliessa.
Vene (Flipper 510 ht) on trailerilla ja tilaa veneen alla ei ole luonnollisesti kovinkaan paljoa.
Itse vielä pohdin, että kannattaako homma tehdä käsipelillä kaapen ja hioen, vai suoraan tilata soodapuhallus.

Joten kysymys kuuluukin, onko kokemusta soodapuhalluksesta varsinkin lähelläl pääkaupunkiseutua?
Eli vinkkejä hyvistä firmoista sekä hintatietoja työn suorittamisesta.

Thankjuu
tallennettu
D5GT
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #1 : 24.02.11 - klo:09:09 »

Pudota vene suosiolla pukeille /lavoille. 15min työllä säästät tunteja.

Ton kokosen veneen putsaus oikeilla työvälineillä menis ainakin mulla sopivana liikuntana. Kivempaahan on katsoa kun muut tekee..
tallennettu
itl
Yleisvalvoja
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #2 : 24.02.11 - klo:10:10 »

Lainaus
Pudota vene suosiolla pukeille /lavoille. 15min työllä säästät tunteja.

Juuri näin. Pukitus säästää aikaa ja vaivaa, kun ei tarvitse könytä trailerin alla ja manata työtä haittaa traikun runkopalkkeja yms.. Pukkien korkeus kannattaa olla sellainen, että työskentelykorkeus maassa selällään maaten on juuri sopiva. Ettei siis laita venettä liian korkealle.
tallennettu
SaSu
Käyttäjä
*

Profiili WWW
« Vastaus #3 : 24.02.11 - klo:13:27 »

Puhallutin veneeni pohjan soodalla pari vuotta sitten http://www.moottorivene.info/keskustelu/projektit/flipper-620-t1582/0/ 
Tuossa vaan kävi niin, että 2 - 3 myrkkymaalikerroksen alla olleet primerit eivät irronneet ilman, että myös alla olevaa pintaa olisi lähtenyt aika reilusti mukaan.

Tuossa 510 :ssä ainakin itse lähtisin käsipelillä liikkeelle.
« Viimeksi muokattu: 05.05.12 - klo:08:03 kirjoittanut SaSu » tallennettu

Flipper 620, Suzuki 90 DF; Hirvas 420

Flipper 575, Mercury 80 hv ELPTO; Hurrican Cabin, Yamaha 70 hv; Omavalmiste HT 530, Mariner 60 hv; Mahonki cabin, Mercury 40 hv; Vator 14, Evinrude 25 hv
Lohi 375, Mariner 8 hv
Maukka V
Käyttäjä
*

Viihtyy kaikki vapaa-ajat merellä

Profiili
« Vastaus #4 : 25.02.11 - klo:16:37 »

http://www.moottorivene.info/keskustelu/projektit/hurrican-cabin-dc-t3180/0/

Kokemusta tuon veneen ja muutaman kymmenen muun härvelin osalta: ( En puhalla itse, seuraan puhalluksia läheltä muista syistä.)

Soodalla lähti kaikki, myös primer-kerrokset vahingoittamatta alkuperäistä gelcoatia, mutta tarkkana puhalluksen aikana saa olla.
Pinnasta tulee tuon puhalluksen jälkeen sopivan karkea, jos pohja on muuten ehjä ei siihen kauheita hiomisia tarvi enää tehdä.
Suurin vaiva on saada "soodamössö" pestyä pois, johon itse käytin liuotinpesuainetta ja isoa höyrypesuria. (Sooda liukenee ihan pelkkään veteenkin, mutta lähtipähän samalla mahdollinen rasva pinnasta pois)

Puhaltajalla pitää olla minimissään 4-5m3/10bar minuuttituotto kompurassa ja "oikeat" vehkeet, että homma tapahtuu oikein..Kotikonstein en lähtisi edes yrittämään puhallella soodalla. Puhallussotkun määrään voi vaikuttaa käyttääkö vettä puhalluksen aikana vai ei. Puhallustehoon vesi vaikuttaa alentavasti = soodaa menee enemmän saman lopputuloksen saamiseen, kuin mitä se on ilman vettä puhaltaessa.

Liikkuvalla ja hyvällä kalustolla olevia puhaltajiakin löytyy, joilla on dieselkäyttöiset isot kompurat ja laitteet peräkärryissään kiinni.
Ilman vettä puhalluttaessa suosittelen kokemuksesta puhaltamaan mahdollisimman kaukana kaikesta, mikä ei saa sotkeentua  Virnistää  minun veneeseen meni soodaa muistaakseni noin 50kg ja tuo sooda on kuin tomusokeria, joka menee ihan joka paikkaan hienona pölypilvenä, veden kanssa tätä ongelmaa ei lähestulkoon ole ollenkaan.
« Viimeksi muokattu: 17.03.11 - klo:10:03 kirjoittanut maukkavee » tallennettu

Bayliner 2750 Ciera Sunbridge + Volvo Penta 260a
Ja pienempänä "lätäkköveneenä" on Seaking 430 + 2,5hp Tohatsu

Ex.Hurrican Cabin Dc + Honda BF50D.
Ex: Finnsport 410T + Johnson 60 Vro
Catiska
Käyttäjä
*

Profiili WWW
« Vastaus #5 : 17.04.11 - klo:09:31 »

Itse harkitsin omaan veneeseen myös tuota soodapuhallusta, mutta kaikki niitä suorittavat firmat oli melko kaukana. Siispä päätin hoitaa homman itse.
Perinteisenä konstina valitsin hiekkapuhalluksen. Hain lähellä olevasta firmasta kerran käytettyä hiekkapuhallushiekkaa (hinta 0,-) ja kaverilta kunnollisen puhalluskypärän lainaksi. Paineeksi hieman alle 6bar ja näin ensikertalaiseltakin homma sujuu kuin tanssi. Maalit lähtee kuin rätillä pyyhkien, gelgoat vain hieman karheutuu, eli tulee erinomainen pinta maalaamiselle.

Nyt ajatellen oli tuuri, ettei mitään firmaa ollut lähellä, näin säästän satoja euroja rahaa eikä tuohon veneen puhaltamiseen mene itseltäkään aikaa kuin pari - kolme tuntia. Ensimmäinen härveli on jo puhallettuna, jahka ehdin, puhallan vielä toisenkin purnukan. Sitä näet innostui tekemään ja päätin puhaltaa/maalata myös jetin pohjankin...
tallennettu

helinen
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #6 : 21.04.11 - klo:22:05 »

Soodapuhallus oli viime kesänä pääkaupunkiseudulla 100-120 euroa metri. Viiden metrin vene olisi noin 550 euroa. Jos tuo edellisessä viestissä mainittu hiekkapuhallus toimii niin sehän kuulostaa erittäin varteenotettavalta vaihtoehdolta.

Ymmärtääkseni hiekkapuhallusta ei ole käytetty sen "raakuuden" vuoksi. Se rikkoo helposti gelcoatin. En tiedä. Ilmeisesti ei riko.
tallennettu
Simeoni
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #7 : 21.04.11 - klo:22:28 »

Rikkoo kyllä, varovasti kun vetelee niin pystyy tekemään niin ettei riko...
tallennettu
Ippe
Käyttäjä
*

Finspeed 430K & Yamaha 60FEHTS

Profiili
« Vastaus #8 : 22.04.11 - klo:21:06 »

Kaikissa puhaltamiseen perustuvissa maalin ja muun poistoissa pitää olla oikeat välineet, liian suurilla vehkeillä lähtee liikaa ja liian pienillä menee hermot tehdessä, Hiekkaakin saa eri raekoolla, paineella ja puhallusetäisyydellä voi vielä säädellä kuinka paljon lähtee tavaraa pois, toki soodalla saa vaikka limutökistä maalit pois ilman lommoja.

Hiekalla puhaltaessa kannattaa suojautua itse ja suojata ympäristö hyvin, hiekkapuhallushiekka kun on aika paskamaista tavaraa kotona...

Hiilidioksidirae voisi olla mukavin, siinä kun puhallusaine lähtee ilman erillistä vaivaa pois puhalluskohteesta.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 

<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.3 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / Hakukoneoptimointi: Juha Söderholm                 (C) Moottorivene.info