Halpa venevakuutus - Katso heti!

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
24.05.12 - klo:12:43

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi
Haku:     Tarkempi haku

Salainen Agentti

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

+  Venefoorumi Venekeskustelu
|-+  Venemoottorit
| |-+  Perämoottorit
| | |-+  Evinrude Ficht ram 90hv vm-02
0 jäsentä ja 4 vierasta katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Evinrude Ficht ram 90hv vm-02  (Luettu 5186 kertaa)
Hansanen
Käyttäjä
*

Profiili
« : 14.05.07 - klo:19:54 »

Saako kyseisestä koneesta ulos käyttötunteja? Jääkö sinne jonnekkin "laatikkoon" muistiin?
tallennettu

Evinrude 90 ja Bella 561ht -02 paketti
abo
WanhaHuru
Ylläpitäjä
Käyttäjä
*

Profiili WWW
« Vastaus #1 : 15.05.07 - klo:02:49 »

[irvi offtopic]

Tunteja, onko joku Fict toiminut jopa yli tunnin?

[/irvi offtopic]

Käsittääkseni käyttöhistoria tallentuu Ficteissä kyllä ja on luettavissa merkkihuolloissa etc paikoissa.
tallennettu

><(((((°> Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata. <°)))))><
Hansanen
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #2 : 15.05.07 - klo:07:29 »

[irvi offtopic]

[/irvi offtopic]

Jopa tänä keväänä JO 5 tuntia  Järkyttynyt   Iskee silmää

Joo, lueskelin kyllä aika paljon koneesta ennen ostoa ja ei paljon ollu positiivista.
Mutta käsittääkseni kaikki kirjoitukset oli tyyliin "kaverin konelle kävi näin" eli hirveesti en löytäny faktaa.. Suurin osa kirjoittajista oli näitä Yamaha (Corolla) Suomalaisia.... Ja ei herneitä nenuu, ittellä ollu 25 vuoden aikana monta jamppia  Iskee silmää
Kyseinen kone pitäisi olla todella vähän ajettu ja ollut ainoastaan sunnuntai huviajossa. Eli arvio tunneista on noin  50-70 tunnin välille. Eli ei ole ollut uistelu käytössä, missä noi ei kuulemma "kavereilla" kestä ja mullakin se on pelkästään ajoa varten.
« Viimeksi muokattu: 15.05.07 - klo:07:37 kirjoittanut Hansanen » tallennettu

Hansanen
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #3 : 11.06.07 - klo:18:42 »

[irvi offtopic]

[/irvi offtopic]

No niin, nyt on Fict toiminu jo 16 tuntia  Iskee silmää
Kulutus ollu aikas mukavan kohtuullinen, matkavauhti oon pitäny tossa 30 s ja kierrokset ollu 4000. Kulutus ollu mailia kohden näillä lukemilla 0.75 litraa, eli mun mielestä aika kohtuullinen.  Hymyilee
Huiput on 43s kierrosten ollessa 5200-5250. Nopeuden oon mitaanu gps:llä.
tallennettu

abo
WanhaHuru
Ylläpitäjä
Käyttäjä
*

Profiili WWW
« Vastaus #4 : 12.06.07 - klo:02:38 »

No niin, nyt on Fict toiminu jo 16 tuntia  Iskee silmää
Kulutus ollu aikas mukavan kohtuullinen, matkavauhti oon pitäny tossa 30 s ja kierrokset ollu 4000. Kulutus ollu mailia kohden näillä lukemilla 0.75 litraa, eli mun mielestä aika kohtuullinen.  Hymyilee
Huiput on 43s kierrosten ollessa 5200-5250. Nopeuden oon mitaanu gps:llä.

Hyvä juttu että toimii. Mul ei ole ollut omaa Fict:iä joten "kavereiden koneista" kokemukset mitä on, mutta yleensä olen ne tavannut silloin kun eivät ole toimineet. Ensimmäiset Fict:it oli varsin murheellisia, seuraava Fict-ram sukupolvi(jota koneesi siis edustaa) omaa kyllä jo aivan täysin toimiviakin yksilöitä. Uudemmissa eTec:eissäkin on vaan turhan useita murheyksilöitä joukossa. Hyvä konehan se on kulultaan ja kulutukseltaan jos toimii. Ongelmat kyllä keskimäärin osuneet kalastuskäytössä oleviin koneisiin, eli joko uistelua tai heittokalastusta niin että moottori paljolti lotkottaa tyhjäkäyntiä.
tallennettu

><(((((°> Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata. <°)))))><
itl
Yleisvalvoja
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #5 : 12.06.07 - klo:11:48 »

Toi ysikymppi lienee niitä toimivimpia Ficht malleja. Räjähtävillä powerheadeilla varustetut Ficht -mallit taisivat olla 150/175 hummaiset veekutoset, jos en nyt väärin muista.

Omia kokemuksia Fichteistä mulla ei kylläkään ole, kun en ole uskaltanut niihin sekaantua ja niiden jälleenmyynti voi osoittautua hyvinkin haasteelliseksi tehtäväksi. Mutta mikäs siinä, kun tiedostaa asian konetta/venettä hankittaessa.

Fichtejä omistavilta kavereilta kuultujen juttujen perusteella ne ovat mainettaan parempia koneita, kunhan viimeisimmät sw-upgradet/tehtaan päivitysosat on asennettu, käytetään vain oikeita öljyjä ja koneita ei jatkuvasti käytetä esim. uisteluun tai muuhun pitkäaikaiseen tyhjäkäynnillä ajeluun.
tallennettu
Hansanen
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #6 : 12.06.07 - klo:14:55 »

Omia kokemuksia Fichteistä mulla ei kylläkään ole, kun en ole uskaltanut niihin sekaantua ja niiden jälleenmyynti voi osoittautua hyvinkin haasteelliseksi tehtäväksi. Mutta mikäs siinä, kun tiedostaa asian konetta/venettä hankittaessa.

Fichtejä omistavilta kavereilta kuultujen juttujen perusteella ne ovat mainettaan parempia koneita, kunhan viimeisimmät sw-upgradet/tehtaan päivitysosat on asennettu, käytetään vain oikeita öljyjä ja koneita ei jatkuvasti käytetä esim. uisteluun tai muuhun pitkäaikaiseen tyhjäkäynnillä ajeluun.

Juu, ei mullakaan ole kokemusta kuin vasta 16 tunnin edestä ja ne on positiivisia  Hymyilee
Jälleenmyynti ei ole ollu ikinä mikään ongelma, tavara menee aina kaupaksi, kun hinta on kohdallaan  Iskee silmää
Mikä toi päivitys on, näkeekö sen fyysisesti jostain vai pelkästään tietsikalla jostai boksista?
Tällä koneella on ajettu aikaisemimin pelkästään Yamaluben 2-tahti öljyllä, joka täyttää TC-W3 luokitukset ja Bombardierin XD-50 öljyllä. Itte ostin nyt tota Bomban öljyä, enkä meinaa muuta sinne työntääkään.
Käyttö on ollu aikaisemmin ennen minua, vain perheen kesken ajelua kauniina kesäpäivänä.  Virnistää Mulla on mökki saaressa ja käyttö on samansuuntaista, kaasu pohjaan, pintaan ja marssivauhti päälle, eli ei tyhjäkäyntiajelua.  Uistelu hommaan on varattu Päijänvene, ja ku loppuu käsistä ruuti soutaa (aika äkkiä  Näyttää kieltä), nykäsen kisakireen 2,2hp Suzukin käyntiin..
tallennettu

itl
Yleisvalvoja
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #7 : 13.06.07 - klo:01:36 »

Eiköhän koneen EMM:n firmwareversio ja muut mahdolliset päivitykset selviä lähimmän valtuutetun asiantuntevan huollon luona. Jos moista huoltoa Suomesta yleensäkään löytyy.

Unohda Yamahan "kurat" samointein, TCW3 ei välttämättä täytä DFI-koneiden öljyvaatimuksia. Itse laittaisin vain Bomsan öljyä tuohon koneeseen tai jos sitä ei ole saatavilla, niin sitten esim. Mercun synteettistä DFI öljyä.
tallennettu
Keke
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #8 : 13.06.07 - klo:15:36 »

Kyllä se Yamahan öljy on aivan riittävän hyvää (voidellut hyvin tänäkin kesänä Yammua 35h ajan).
Itse asiassa lähden parin tunnin päästä ostamaan sitä lisää kun ei litrahintakaan päätä huimaa pienen tinkauksen jälkeen.
Enkä ole vielä nähnyt veneen moottoria joka olisi leiponut näistä "kura" öljyistä vaan syy on ollut aivan muualla.
« Viimeksi muokattu: 09.01.08 - klo:15:48 kirjoittanut Keke » tallennettu
itl
Yleisvalvoja
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #9 : 15.06.07 - klo:00:03 »

Nooh, tuli sanottua vähän liian kärkevästi Yamahan öljystä. Lähinnä tarkoitin sitä, että mikä vaan TCW3 luokitettu ei välttämättä ole sopivaa öljy DFI-koneeseen, jotkin TCW3:set toki saattavat käydä niihinkin ihan mainiosti.

Öljyissä kun on eroja ja Fichtit tunnetusti ovat hieman kranttuja monellekin asialle, niin mielummin koneeseen sitä mitä valmistaja suosittelee. TCW3 luokitus lienee tae siitä, että öljy sopii seos/tuoreöljyvoideltuun 2t koneeseen hyvin, mutta kun esim. Fichtin voitelusysteemi ei ole kumpaakaan. Tai onhan se tuoreöljyvoitelu, mutta ei sitä mitä se sanan tavanomaisessa merkityksessä tarkoittaa.
tallennettu
jaska
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #10 : 15.06.07 - klo:15:00 »

ihan mielen kiinnosta aattelin kysästä että minkälainen voitelu siinä Fichtisä sitte on
tallennettu
itl
Yleisvalvoja
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #11 : 17.06.07 - klo:17:40 »

Fichtissä on sellainen voitelujärjestelmä, jossa on siirtopumppu, joka kuljettaa öljyn säiliöstä öljyn pumppusuuttimille, jotka sitten ruiskivat öljyn voitelua kaipaaviin paikkoihin. Lisäksi öljyä johdetaan myös aavistus bensalinjaan ruiskusuuttimia voitelemaan.

Perinteisessä tuoreöljyvoitelussa öljy taasen sekoitetaan bensaan ennen bensan menoa kampikammioon ja siellä bensa/öljyseos voitelee laakerit, sylinterit yms. Ongelma tässä systeemissä on se, että vaikka bensa hienosti kuljettaa öljyn voitelua tarvitseviin paikkoihin, niin bensa myös aina huuhtelee hieman vanhaa öljykalvoa pois ja siksi joudutaan käyttämään hieman rikasta öljy/bensaseosta. TCW3 luokan öljyt on ihan jees näihin laitteisiin ja sen luokitteluperusteissa on huomioitu tuollaiset 2t moottorit.

DFI-koneissa (Eviruden Ficht, Ficht Ram, Etec; Yamaha HPDI, Mercury OPtimax sekä Tohatsu TLDI. Selvalla myös vähäpäästöinen 2t, mutta se ei oikeastaan ole DFI siinä mielessä, kuin nämä muut) voitelu koneen erilaisen polttoainejärjestelmän vuoksi on myös erilainen ja siksi myös käytettävällä öljyllä on omat vaatimuksensa, joita TCW3 luokitus ei välttämättä täytä. Erityisesti Evinruden tapauksessa, joka käyttää huomattavasti vähempi öljyä, kuin muut DFI-koneet. Noissa Evinruden X-öljyissä tuo X juurikin tarkoittaa sitä, että öljy on lisäaineistettu karstan syntymisen vähentämiseksi, karsta kun ei koskaan ole hyväksi koneille.

Yamahallakin on oma öljynsä DFI-koneille, ainakin päämarkkina-alueella eli jenkkilässä. Sitä en tiedä, onko tässä topicissa mainittu Yamaluben TCW3 tuota. Oletin, ettei se ole, mutta ehkä olin väärässä.

Itse olen sitä mieltä, että oikea öljy oikeaan paikkaan ja kalliiden perämoottoreiden ollessa kyseessä, ei ole järkeä säästää kymppiä tai paria kaudessa laittamalla koneeseen muuta, kuin valmistajan suosittelemaa öljyä. Eri asia tietysti jos on kokemusperäistä tietoa jonkin toisen öljyn toimivuudesta kyseisessä koneessa, niin miksei sitä sitten. Mutta jos väärällä öljyllä tekee koneestaan käkikellon, niin syyllinen ainakin helposti löytyy peiliin kurkkaamalla.
tallennettu
Hansanen
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #12 : 04.10.07 - klo:21:35 »

No niin, niin se vaan kesä vierähti ja epikkaan tuli noin 52 tuntia ajoa. Kuten tossa jossain ylempänä totesin, ajo oli kaikki ns. normaalia ajoa.
Kone toimi hyvin ja kulutus oli mielestäni kohtuullista. Matka-ajossa noin 0,75 l/m. Bensaa meni koko kesän aikana noin 1200 litraa. Tunteja ei tietysty kerry hirveesti tollasella ajolla, mutta matkaa tuli mukavasti  Virnistää
Vauhtia sai 3500rpm:llä 25s, 4000rpm:llä 30s ja huiput oli 5300rpm:llä 43s. Potkurin laitoin keväällä Ballisticin teräksen, 13 1/8*21, orkkis alu oli 14*19. Nopeus nousi 3s ja kierrokset tippu noin 300rpm.
Minkäänlaista vikaa ei ollu kesän aikana, aina lähti hyvin käyntiin ja toimi moitteettomasti.
Vielä olen tyytyväinen kauppaan ja ajattelin ajela viel ens kesän samalla paketilla.  Hymyilee
Ja näillä ajoilla, voin suositella kyllä konetta  Iskee silmää
tallennettu

Tommy321
Käyttäjä
*

Offshore V50: J - 86

Profiili Sähköposti
« Vastaus #13 : 03.09.10 - klo:12:15 »

Vauhtia sai 3500rpm:llä 25s, 4000rpm:llä 30s ja huiput oli 5300rpm:llä 43s. Potkurin laitoin keväällä Ballisticin teräksen, 13 1/8*21, 
Minkäänlaista vikaa ei ollu kesän aikana, aina lähti hyvin käyntiin ja toimi moitteettomasti.
Vielä olen tyytyväinen kauppaan ja ajattelin ajela viel ens kesän samalla paketilla.  Hymyilee
Ja näillä ajoilla, voin suositella kyllä konetta  Iskee silmää

Työkaverilla on Evinrude Fight ram 90hv vm-00. Tuo varmasti kertoo teille jo kaiken tarpeellisen, mutta V4 2-t ruisku.

Saako koneesta miten helposti tehtyä esmes. 115hv? Softa, ECU, pakoputki? Vai onko muitakin eroja?
Kaverin vene on Yamarin 5150. Potkurina 17" on kuulemma optimi. Huippunopeus 38kn.
19" rusettia ei ole kokeiltu, mutta 21" puhti loppus kokonaan.

Ohjekirjassa kierrosalue 5000 - 6000, mistä voisi kuvitella huipputehon olevan 5600 rpm:llä. Vai onko 90hv juurikin se softa kuristettu
115hv, eli "tehon" puute ja kierroshaluttomuus 17" potkurilla johtuisi siitä? Koneen korkeudesta ei ole nyt saatavana kuvaa.
« Viimeksi muokattu: 03.09.10 - klo:12:18 kirjoittanut Tommy321 » tallennettu
Tommy321
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #14 : 14.10.10 - klo:04:52 »

Mielestäni konetta voisi nostaa vielä ne 2 pultinreikää neljästä. Noin 50mm..
Vene on Yamarin 5150 ja potkuriksi tulee Ballistic 13 3/8 X 19.

Evinrude Ficht ram 90hv vm-00

* 13102010083.jpg (59.65 kilotavua, 800x600 - tarkasteltu 132 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: 14.10.10 - klo:16:35 kirjoittanut itl » tallennettu
abo
WanhaHuru
Ylläpitäjä
Käyttäjä
*

Profiili WWW
« Vastaus #15 : 14.10.10 - klo:14:33 »

Kyl se tuost reikävälin sietää nostaa, hyväl rusetilla enemmänkin.
tallennettu

Tommy321
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #16 : 20.06.11 - klo:23:13 »

Miten on, onnistuuko ko. koneeseen vaihtaa saman vuosimallin 115hv aivolaatikko suoraan vanhan tilalle ja tarviiko jotain ottaa huomioon?
tallennettu
Lasse
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #17 : 21.06.11 - klo:09:50 »

Suuttimet ovat yksilöitä ja käsittääkseni et saa noitten vanhojen suuttimien arvoja mistään. Ne pitäis kumminkin saada syötettyä uuteen boxiin.

Tämä nyt ensimmäisenä tuli mieleen.

http://dfitechnologies.com/   Tuolta kannattanee kysellä mikäli lontoo taipuu.

PoPo Lasse
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 

<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.3 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / Hakukoneoptimointi: Juha Söderholm                 (C) Moottorivene.info