Halpa venevakuutus - Katso heti!

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
12.02.12 - klo:16:16

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi
Haku:     Tarkempi haku

Salainen Agentti

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

+  Venefoorumi Venekeskustelu
|-+  Venetyypit
| |-+  Avoveneet
| | |-+  Terhi Nordic C / Suvi 4500SMV/SR / Suomi 460R
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Terhi Nordic C / Suvi 4500SMV/SR / Suomi 460R  (Luettu 6726 kertaa)
ensioraikas
Käyttäjä
*

Profiili
« : 12.11.07 - klo:17:17 »

Tervehdys kaikille!

Olen hankkimassa itselleni venettä veneily- ja kalastuskäyttöön. Pääosin käyttäisin venettää sisävesillä, mutta tarkoituksena on myös käydä merellä kalassa. Lähtö kriteerini olivat 4-5 metriä pitkä 20 hv 4t kone.

Kiertelin tuossa paikallisia veneliikkeitä ja he tarjosivat minulle otsikossa olevia veneitä sekä uutena että  käytettyjä. Muutenkin olen tuossa kartoitellut veneiden hintoja. Olen tässä kallistumassa Nordic puolelle, sillä onhan se nimenomaan kalamiehille suunniteltu vene. Näyttää kieltä Ainoa mikä askarruttaa kunnolla on noiden käytettyjen hinta suhteessa uusiin. Uuden Nordicin 30hv 4t koneella ja trailerilla saa noin kymppitonilla, kaksi vuotta vanhan 7500 samanlaisen setin ja seitsemän vuotta vanhan 7000. Tämän mukaan veneiden hinnat laskisivat alussa roimasti ja kahden vuoden jälkeen pikkuhiljaa. Missä menee raja? Mikä on järkevä ostaa?

Muutekin kirjoitelkaa kokemuksia otsikon veneistä. Hyviä sekä huonoja puolia. Onko kenelläkään kokemuksia Nordicin trailerisäilytyksestä, sillä olen kuullut että ko. vene ei oikein sovellu siihen?

Kiitos kommenteista etukäteen!
tallennettu
abo
WanhaHuru
Ylläpitäjä
Käyttäjä
*

Profiili WWW
« Vastaus #1 : 13.11.07 - klo:00:15 »

Lisäisin listaan Rönnqvist 15/16, Paro 470 ja Uttern A46 veneet, sitten poistaisin listalta siellä alunperin olleet. Terhi Nordic ei ole oikein sovelias traileriveneeksi ja muutenkin ABS rakenne aiheuttaa hankaluuksia kalavene käytössä. Suvi 4500 on taasen kevyt ja liukuva, ei kovinkaan kelisietoinen ja vakaa, konetehoonsa nähden kohtuu nopea. Suomi 460R on ihan ok vene, mutta 20hv on liian vähän konetta sille.
tallennettu

><(((((°> Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata. <°)))))><
ensioraikas
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #2 : 19.12.07 - klo:21:47 »

Hei!

Ensin kiitos abolle hyvistä kommenteista. Jotenkin aiheeni ei synnyttänyt haluamaani keskustelua, mutta näitä samantyyppsiä keskusteluitahan on useita, joten olen niitä käynyt lukemassa.

Venettä en ole vielä ostanut. Olen kartoitellut vaihtoehtoja venemateriaalin, konekoon yms ominaisuuksia mukaan. Ja ilmeisesti olen kääntymässä lopulta meiralumiiniin, sillä harrastukseni kalatuksen aikana tulee kuitekin liikuttua matalissa lahdissa sekä karikoilla ja kiveen osuminen on yhä todennäiköisempää. Samalla muiden mielipiteitä kuuntelemalla olen todennut että kyllä veneessä pitää tilaa olla ja suhteellisen ripee kone, mutta ei sen kuitenkaan raketti tarvitse olla. Täten 20hv on (tietysti veneestä riippuen) liian pieni.

Onkohan kenelläkään minulle sopivaa venettä kaupan?  Iskee silmää Silver, Faster, Buster, yms?
tallennettu
abo
WanhaHuru
Ylläpitäjä
Käyttäjä
*

Profiili WWW
« Vastaus #3 : 20.12.07 - klo:03:40 »

Ei se alumiinikaan tee onnea ja autuutta niiden osumien suhteen. Ainoa autuus on materiaalin vettymättömyys, eli kolhuille ei ole pakko tehdä mitään.

Jos alumiinia, niin kakskympille Buster XSR, kolmikympille Buster S, nelikympille Buster M/Master 500/Silver Beawer jnejne...

Ruski-Buster eli Master 500 on kohtuullisen huokea käytettynä, erittäin lujarakenteinen ja kestävä, toimii mainiosti 40hv koneella, ihan ok ajettava. Suhteellisen kapeutensa johdosta hieman sivuttaiskiikkerä.

Materiaalia turha tuijottaa mitenkään yksioikoisesti, helpompi se alumiinivene on terävään kanttiin ajaa puhki kuin lujitemuovivene, koska lujitemuovi absortoi törmäysenergian laajemmalle alueelle. Pikkuisissa pintavaurioissa lujitemuovi vaatii korjauksen vettymän estämiseksi, mutta alumiiniin jää vain kosmeettinen haitta. Itse kyllä pyörin kivikoissa sujuvasti köliraudoitetulla lujitemuoviveneellä ja harvoin sitä saa korjausta vaativaa osumaa.
tallennettu

><(((((°> Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata. <°)))))><
ssbob
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #4 : 20.12.07 - klo:15:14 »

Mites olis toi myydään osiossa oleva aluvene mikä mulla ois kaupan. On hyvä vene ellei sitten meinää johonkin näyttelyihin mennä  Iskee silmää
on todella tukeva eikä kallistele, hyvä kulkee perästä keulaan ja keulassakin voi heittää uistinta pelkäämättä että vene keikkuu.
tallennettu
f
Käyttäjä
*

Profiili WWW
« Vastaus #5 : 20.12.07 - klo:15:54 »

jos oikeasti haluat pienillä konetehoilla pärjätä, niin voit unohtaa alumiiniveneet Linderiä lukuunottamatta. Tuollaiseen 4,5 m veneeseen tarvitset lähes minimissään jonkun 30 hv jos 2-3 aikuista on venessä.  Puoliliukuvilla pääset sitten huomattavasti pienemmillä konetehoilla.

Minusta tosiaan turhaan pelkäät tuota lasikuitua. Köliraudan asentamalla keräät varmaan 95 % kaikista kolhuista pois ja jos puhjaan sattuukin naarmu tulemaan, niin se ei tarkoita, että laminointihommiin pitäisi ryhtyä, vaan yleensä kaikesta selviää topcoat fillerillä
« Viimeksi muokattu: 21.12.07 - klo:13:32 kirjoittanut f » tallennettu
Koukku67
Käyttäjä
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #6 : 21.12.07 - klo:00:11 »

Pikkuisissa pintavaurioissa lujitemuovi vaatii korjauksen vettymän estämiseksi, mutta alumiiniin jää vain kosmeettinen haitta.

Siis ettäkö muovi vettyy, jos siihen tulee naarmu???
tallennettu
ensioraikas
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #7 : 21.12.07 - klo:17:27 »

Terhi Nordic ei ole oikein sovelias traileriveneeksi ja muutenkin ABS rakenne aiheuttaa hankaluuksia kalavene käytössä.

Millaista muuta ongelmaa ABS-veneessä on kuin että se ei oikein kestä trailerisäilytystä?
tallennettu
Matias
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #8 : 21.12.07 - klo:18:08 »

Tuo Abs ei tahdo oikein kestää vedessä ajoa.... Hymyilee

Eli tarkemmin aallokko hakkaa uretaanit irti sisä- ja ulkokuoresta ja veneen pohja alkaa heilumaan aallokon tahdissa vähän Tacoma Narrowin bridgen lailla.
tallennettu
abo
WanhaHuru
Ylläpitäjä
Käyttäjä
*

Profiili WWW
« Vastaus #9 : 21.12.07 - klo:18:48 »

Siis ettäkö muovi vettyy, jos siihen tulee naarmu???

Lujitemuovi vettyy kyllä. Polyesterihartsista ja lasikuidusta valmistettu lujitemuovi ei suinkaan ole vettymätöntä. Siitä syystä laminaatti pinnoitetaan ennen käyttöä ja gelcoat/topcoat pinnoitekaan ei ole täysin tiivis, josta syystä lasikuituruton riskin eliminoimiseksi suositellaan nykyisin epoximaalausta jatkuvassa upporasituksessa oleville osille eli vesirajan alapuolelle.
tallennettu

pyytäjäx
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #10 : 29.03.08 - klo:20:14 »

Pikkasen kokemuksia Terhi Nordicista

Ostin 2005 uuden paketin 20hv pirkan 2t koneella, kun käytetyt oli lähes samassa hinnoissa. Mukavasti silläkin pärjäsi kun kaksi ukkoa oli kyydissä, vaan kolmas alkoi jo ahdistamaan varsinkin isompaa aallokkoa myötäseen mentäessä, pärjättiin kyllä ja oppia kantapaan pään kautta haettiin. 2006 mentiin vielä samalla koneella ja keväällä 2006 tehtiin takuukorjaus sisäpuolen turkin irrottua ohjauspulpetin vierestä pieneltä alalta, antoi hieman periksi kun varpaillaan päälle astui.

Korjaus ei sitten pitänyt kauden 2006 loppuun saakka, pieni soittokierros ja korjaustyö uusittiin 2007 keväällä, myin vanhan koneen perästä pois ja ostin todella vähän käytetyn 30hv pirkan 2t koneen tilalle. Trimmikone ja pikkasen enemmän voimaa olisi pitänyt ostaa jo alun alkaen. Kaikkea kun ei voi tietää etukäteen, ei vaikka oli palstoja lukenut ja testit sun muut tutkittu molneen kertaan, juttanut myyjiä ja esittelijöitä monessakin paikassa. Kaikesta se mielikuva kuitenkin itselle omasta päästä syntyy.

Viime kauden korjaus tuntui pitävän, ilmeisesti liimaus ei ollut ihan kunnolla toiminut ensimmäisessä korjauksesssa. 10 heposta lisää trimmin kanssa ei kulutusta tuntunut lisäävän ja pärjättiin huonommassakin kelissä kuormankin kanssa.

Vetouisteluun ei toi ole soveltuva jos tuulee hieman, sillä korkea laita +kevyt massa+olematon köli pohjanmuotoineen ei oikein ole suuntavakaa, saa sompailla ihan työkseen. Itselläni uistelu on vain väliaikaista ja satunnaista kuhanuistelua leppoisana kesäiltana ja yönä. Pääasiassa venettäni käytän taimenen heittokalastukseen, retkeillyyn ja linnustukseen saaristoon. Sinänsä muuten vene on vakaa ja turvallinen huonommassakin kelissä, jos sellaisessa joutuu olemaan, but safety first!

Mitä sitten itse Terhin suunnittelijat on mokanneet niin sähköt, sehän tuntuu olevan muutenkin suomalaistenkin veneiden suurin mörkö. Piti viime keväänä vaihtaa piuhat takalyhdylle, innokkaana painelin veneelle muutaman metrin sähkäjohtojen kera, kun liittimet olivat edellisenä syksynä joutunut vaihtamaan hapettumien takia ja toisessa piuhaparissa oli jo varat lopussa, vaan mitäs kettua, ei ne piuhat mihinkään liiku. Ne on sukan sisässä sinne sisään tungettu kun uretaani puristetaan paineella kasaan kuorien väliin.¤%(%/&%=)(&¤#&&!!!Ei juma mitä talidomien ajatusta!! Eihän nyt varmaan veneen sähköt voi olla oikeasti kovalla rasituksella suolaveden äärellä...Mut laitan uudet piuhat kiertämällä tuon homman.

Muuten noine pienine murheineen olen ollut kohtuullisen tyytyväinen tuohon pakettiin, on ajanut asiansa käyttössäni ja sinänsä hintansa väärtti. Tilaa kohtalaisen mukavasti kolmestaankin heitellä. Sumppu on oiva plussa, kalat säilyy tuoreena ja elävänä kotisatamaan saakka, lisäksi muutenkin säilytystilaa kohtalaiseti ja keulassa oleva säilystila toimii loistavana kylmäsäilystilana.

Vene mulla on vedessä kauden alusta loppuun, eli n. huhtikuun puolesta tonne marraskuun puoleen väliin, talvet kuormalavojen päällä pressujen alla. Sadevesityhjentyvähän toi ei kokonaisuudessa ole, turkin keskikohtaa pitkin pääsee kenkiä kastelematta korkille. Itse pidän mielummin korkin kiinni ja käyn ohimennen tyhjäämässä jotakuinkin puhtaan sadeveden pohjalta pois kuin likaisen veden mikä satamassa on. Pakkaskelillä turkille jäänyt vesi jäätyy kun uretaanikerros välissä estää veden sulattamasta jäätä.

Jos nyt tota johonkin muuhun olisin vaihtamassa niin Utternin A 56 voisi olla varteenotettava vaihtoehto.

tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 

<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.3 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / Hakukoneoptimointi: Juha Söderholm                 (C) Moottorivene.info