Halpa venevakuutus - Katso heti!

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
18.05.12 - klo:03:14

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi
Haku:     Tarkempi haku

Salainen Agentti

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

+  Venefoorumi Venekeskustelu
|-+  Venetyypit
| |-+  Avoveneet
| | |-+  Silver Fox:ia ostamassa
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Silver Fox:ia ostamassa  (Luettu 3603 kertaa)
shoguni
Käyttäjä
*

Profiili
« : 28.05.10 - klo:22:21 »

Terve,

Olisi kova venekuume päällä ja Silver Fox DC(50..60hp nelarilla) hakusessa. Vene tulisi pääasiassa kalastuskäyttöön. Lähinnä olen katsellut käytettyjä vuosimallista -03 eteenpäin olevia, mutta ei se täysin uusikaan poissuljettu vaihtoehto ole.

Kiinnostaisi kuulla vinkkejä siitä, että mihin kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota. Seuraavaksi muutamia kysymyksiä, joihin ainakin apuja kovasti kaipailisin:
- Eniten noita näyttäisi myynnissä olevan Mercuryn koneella. Kuitenkin keskusteluja selailleena huomaan, että jotkut näyttää vieroksuvan tuota Mercurya, mutta mitään perusteluja vieroksunnalle en ole vielä löytänyt. Eli onko noissa moottoreissa jotain merkittäviä eroja(taloudellisuudessa, kestävyydessä, huolloissa, suorituskyvyssä, hiljaisuudessa jne...) vai onko nämä vain makukysymyksiä? Ja mikä on se paras(perustelut kiinnostaisi)?
- Onko noissa Silver Foxeissa tapahtunut vuosien 2003 - 2010 välillä jotain merkittäviä muutoksia tai onko jotain erityistä, miksi jotain tiettyä vuosimallia tulisi välttää?
- Jos käytettyä venettä katselee, niin kuinka paljon noita käyttötunteja kannattaa tuijottaa? Onko esim. 200h jo paljon vai vähän? Hymyilee Tuleeko jossain tietyssä tuntimäärässä jotain isompia huoltoja eteen(tyyliin jakopään hihna...vai onko näissä edes sellaisia)?
- Onko tietoa mitä luokkaa tuollaisen Silver Foxin kulutus on 50hp nelarilla(uistelussa ja matka-ajossa)?
tallennettu
hirvi49
Käyttäjä
*

Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #1 : 29.05.10 - klo:00:08 »

Mercuryt on aivan yhtä hyviä koneita kuin Yamahatkin. Yamahat on joissain piireissä olleet hyvässä huudossa varmojen ja yksinkertaisten 2-t koneiden ansiosta. Merkkien välillä on ollut myös paljon yhteistyötä, vuosien saatossa Yamahan tehtailta on rullannut ulos aika moni Mercuryn tarroilla varustettu mylly. Sitten kun katsotaan millä koneilla kilpaveneilijät ajaa, niin tuppaa olemaan lähes pelkkää Mercurya....

Tunteja noi koneet kestää hyvinkin paljon. 500h alkaa olla jo paljon, joka riippuu tietenkin paljon käytöstä (uistelu/hanat kaakossa) ja koneen huoltohistoriasta. Tuntien tuijottamisen sijaan katsoisin ennemmin koneen yleiskuntoa ja omistajaa  Iskee silmää

40-60hp nelarit on yleensä nokkahihnalla varustettuja. Hihnan vaihto on todella nopea ja helppo operaatio, eikä sen hinta liikkeessä tehtynä ole lähelläkään autojen hihnanvaihtohintoja. Jakohihnan vaihtoväli on n.4-5v tai n.400h.

Toi paketti kuluttaa arvioilta n.9-10l/h riippuen kuormasta. Merkkien väliset kulutuserot ovat pieniä.
tallennettu

"Käytönjäljet peitetään kädenjäljellä"
shoguni
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #2 : 30.05.10 - klo:20:44 »

Tuossahan tulikin hyvin kattava vastaus. Kiitoksia.

Yksi menoerä venettä hankkiessa tulee olemaan myös kaikuluotain ja karttaplotteri. Oisko suositella jotakin hyvän hintalaatusuhteen omaavaa kalastuskäyttöön soveltuvaa pakettia. Kannattaako ostaa erillinen plotteri ja erillinen kaiku. Vai tekeekö noilla "combo-paketeilla" mitään? Mistä noita kannattaa kysellä/katsella?
Tuleeko noissa plottereissa kartat mukana vai pitääkö aina ostaa erikseen(ja mitä luokkaa noi mahdollisest kartat tulisi olemaan tänne sisävesille)?
tallennettu
hirvi49
Käyttäjä
*

Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #3 : 31.05.10 - klo:17:50 »

Kannattaa hommata yhdistelmälaite. Syystä että: vie vähemmän tilaa (foxissa pieni pulpetti) ja halvempi kuin 2 erillistä. Laitteen hankinnassa kannattaa myös kattoa minkä moottorin hommaat, sillä esim. Norhstar(Navman) tietyt laitteet tukee Mercuryn SmartCraft järjestelmää, eli plotterin kautta näet vedenlämmöt, kierrosluvun, käyttötunnit jne.. Sitten monet muut valmistajat tukevat yleisempää NMEA 2000 järjestelmää, joka löytyy Suzukeista, Evareista, Yamahoista jne..

Lista NMEA 2000:ta tukevista valmistajista: http://www.nmea.org/content/nmea_standards/certified_produ.asp?a=1&searchText=&PageNumber=1

Vinkkinä, yhdistelmälaitteen näytönkoosta ei kannata pihistellä. Oma mielipide on että alle 5" on lähes käyttökelvoton (kartan lukeminen menee tihrustamiseksi)

Lähes kaikkiin merkkeihin kartta maksaa erikseen. Hinnat n.250€ ja valmistajasta riippuen on eri alueita.

Edullisimmat laitteet on todennäköisesti verkkokaupoissa, kannattaa vilkasta esim. Marinea:n sivuja, valikoima todella kattava.
tallennettu

shoguni
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #4 : 01.06.10 - klo:21:49 »

Kiitoksia kovasti hirvi49:lle hyvistä kommenteista. Nyt olen kauppoja hieronut uudesta Silver Foxista mercuryn EFI 50:llä.

Vielä kaipaisin hieman apua tuohon luotaimen ja plotterin hankintaan.

Hieman specsejä ja hintoja katselleena nuo Northstarin laitteet ovat mielestäni melko hintavia ja heikommilla specseillä kuin esim. vastaavat Eaglet tai Lowrancet(tosin mikään tietäjä näissä asioissa en ole...). Myös tuo venekauppias yritti Northstaria veneen yhteyteen kaupata, mutta pidin tarjousta hintavana.

Onko muita valmistajia kuin tuo Northstar, joka tukee Mercuryn Smartcraftia?

Ja hyödynkö yleensäkään juurikaan siitä, että saan nuo moottorin signaalit plotteriin? Koska veneessä on kuitenkin itsessään ajotietokone, joka näyttää kulutukset, käyttötunnit, kierrokset yms...?

Tuosta luotaimen koosta olen samaa mieltä, että vähintään se 5" näyttö pitää olla ja yhdistelmälaitteena pidän tuota 5":sta jo hieman turhan pienenä.

Mitä luotaimia, plottereita tai yhdistelmälaitteita muilla on käytössä. Suositelkaa jotakin...hintaa saisi paketille tulla mielellään alle 1000e. Luotaimen tulee olla kalastuskäyttöön soveltuva.
tallennettu
D5GT
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #5 : 01.06.10 - klo:22:07 »

Sitten kun katsotaan millä koneilla kilpaveneilijät ajaa, niin tuppaa olemaan lähes pelkkää Mercurya....

Ei sillä, mercut on varmasti hyviä patoja; tänäpäivänä kilpailutoiminta on puhdasta liiketoimintaa. Valtamerkin asema on isolta osin kilpailumyönteisen strategian ansiota, historiallakin on osuutensa. Aktiivisuus on jatkunut pitkään ilemisesti keskeytymättä. Toki kilparadoilla opitaan paljon, mut ei se takaa etumatkaa muutoin. Toistan vielä; mercut on varmasti hyviä myllyjä.
tallennettu
Matias
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #6 : 01.06.10 - klo:22:16 »

Mulla on Lowrancen yhdistelmälaite 5 tuuman näytöllä. Tietysti se näkökään ei tällaisella vanhalla puolen vuosisataa jo täällä vääntäneellä ukolla ole enää paras mahdollinen, mutta kyllä se liian pieni on jos molemmat näytöt pitää saada yhtä aikaa näkyville kunnolla.

Mulla on plotteri aina päällimmäisenä ja kaiulle vain kapea kaista näytön oikeassa reunassa. Sen levyinen että syvyyslukeaman numerot näkyvät. Myös pohjan profiili näkyy kapeana kaistana ja siitä näkee hyvin sivusilmällä mihin suuntaan veden syvyyden suhteen ollaan menossa.

Mulle se riittää hyvin kun en kalasta. Olen säätänyt kaiun asetukset myös siten ettei välivedessä näy mitään vaan pelkkä pohjan profiili sekä syvyyslukemat numeraalisina.
Jos tarvitsisin kunnon infon kaiulta sekä plotterilta yhtäaikaa, näyttö ei yksinkertaisesti ole riittävän suuri.

Itse en välttämättä vierastaisi kahtakaan erillistä laitetta. Kyllä ne molemmat Foxin pulpettiin mahtuvat. Ainakin tuohon omaan Beaveriin toinen mahtuisi rinnalle.
 Riippuen tietysti siitä mihin kohtaan moottorin infotaulu on asennettu (kierrosluku, trimmi yms.) Kahdessa erillisessä laitteessa on myös etuja yhdistelmään nähden. Yhdistelmä kun pimenee, niin silloin on päivä yleensä pilalla.
Erillislaitteiden kanssa vahinko ei ole niin suuri. Sen toisen ehjän kanssa pärjää aina vaikka vähän ontuenkin. Pimeällä  tämä korostuu. Jos joku nyt pimeällä veneilee.... Iskee silmää

tallennettu
Serbetli
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #7 : 01.06.10 - klo:23:04 »

Olen kans irtolaitteiden kannalla. Kaiun saa satasella ja sitä uskaltaa hyvin pitää pulpetissa satamassakin päivällä. Liki tonnin plotterin taas ottaa mielellään aina mukaan. Varaskin lisäksi saattaa ymmärtää, että kaiulla ei tee mitään ilman anturia, muttta plotteri on soiva peli, kunhan saa sähköä. Lisäksi en itse viitsisi ottaa lyhyille tutuille reissuille plotteria mukaan, kun taas kaiku on aina mukana.

Eaglen Cuda 300 kaiku maksaa 100e ja Eaglen halvin plotteri 400, eli yhteensä 500. Eaglen yhdistelmälaite taas maksaa 750, jossa plotteri on sama kuin 400 jebron vehje. Ei siis tulisi mieleenkään yhdistelmälaite.

tallennettu
hirvi49
Käyttäjä
*

Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #8 : 03.06.10 - klo:22:27 »

Loppupeleissä koko plotteri on omasta mielestäni aika turha laite... Omassa veneessä 170€ Lowrancen perus kaiku (piti saada nopeus lokilla) ja 30" paperikartta. Toimii varmasti, eikä ole liian pientä pränttiä  Iskee silmää

Ps. Niin, ei sillä Nortilla mitään tee jos on se monitoimimittaristo.
« Viimeksi muokattu: 03.06.10 - klo:22:29 kirjoittanut hirvi49 » tallennettu

shoguni
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #9 : 08.06.10 - klo:19:06 »

Kiitoksia kommenteista.

Nyt on kaupat veneestä(Uusi Fox DC + Mercury 50) tehty ja lasku maksettu. Viikon sisään pitäisi vesille päästä.

Näytön koon kasvaessa laitteiden hinnat näyttävät nousevan, joten siitä syystä olen kääntymässä kahden erillisen laitteen hankinnan kannalle. Ts. näyttää siltä, että edullisemmin saa kaksi 5-tuumaista erillistä laitetta, kuin yhden 10-tuumaisen yhdistelmän(suunnilleen samoilla specseillä).
Toki myös tuo laitteen vikaantuminen vesillä ollessa on myös pienempi paha, kun laitteita on kaksi.

Ajatuksen smartcraft-tietojen tuomisesta plotterin näytölle olen hylännyt, koska näyttää tosiaan siltä, että mitään uutta informaatiota en tuota kautta moottorista saa, sillä veneessä on se ajotietokone.

Kaikuluotain pitäisi ainakin tilaukseen saada pikimmiten. Plotterinkin tarvitsen, mutta en ole vielä löytänyt tietoa plotterista+kartasta, jotka varmuudella näyttävät Iitin järvet(Urajärvi, leininselkä, pyhäjärvi yms..). Suosituksia vielä edullisista, mutta hyvin kalastukseen sopivista luotaimista? Myös jos tietoa plottereista + kartoista Iitin vesille on, niin kuulen hyvin mielelläni? jotain huhua kuulin, että Garminin laitteet SuomiPro-kartoilla näyttäisivät nuo haluamani vesialueet. Tietoa tästä?
tallennettu
Serni
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #10 : 08.06.10 - klo:19:48 »

Itse mietin myös aikanaan tätä 1 vai 2 näytön systeemejä ja itse tulin plotteri/kaiku yhdistelmän ostaneeksi. Ideana se että kun ajan liukunopeuksia ja tarvin plotteiria en tee silloin kaiulla mitään, taasen kun kaiuttelen niin plotteri on siinä vaiheessa täysin turha. Näin säästyy tilaa ja vähemmän anturia veneen perseeseen jne. Eli missä tilanteessa ihmiset tarvivat molemmat näytöt yhtäaikaa päälle?
tallennettu
shoguni
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #11 : 08.06.10 - klo:20:52 »

Itse kyllä voisin kuvitella, että esimerkiksi uistellessa "penkkojen" reunoja kierrellessä, on tarpeellista olla sekä kaiku, että plotterikartta esillä.

Ja sanoit: "Näin säästyy tilaa ja vähemmän anturia veneen perseeseen". Siis tuleeko pelkässä plotterissakin jotain antureita perään? Itse ainakin olen ymmärtänyt, että ainoastaan kaiku tarvitsee anturin!?!?
tallennettu
Serbetli
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #12 : 08.06.10 - klo:21:46 »

Ei plotteri tarvi mitään antureita. Sisäisellä antennilla varustettu tarvii vain sähvöä. Kaiku näyttää syvyyden lisäksi myös veden lämpötilan, jotka haluan molemmat tiedot nähdä jatkuvasti. Eikä plotterin käyttö pakota ajamaan väyliä pitkin. Väylien ulkopuolella kun ajelee, ei plotteri suojaa matalikoilta, vaikka niistä osan tietäisikin. Paperikarttoihin merkatut matalikot ovat silti paikoitellen liioiteltuja.
tallennettu
Matias
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #13 : 11.06.10 - klo:11:12 »

Joo, ei tuo uusi vene -vaihtoehto tunnu ollenkaan hullummalta kun tsekkailee käytettyjen hintoja ja vertailee mihin tarjoushintoihin saa uusia.
Näyttää joskus nuo pari vuotta vanhat maksavan enemmän kuin uusi tarjouksessa... Näyttää kieltä

Mutta vielä enemmän ihmetyttää kun jotkut 90 -luvun alun veneet maksaa 75 prosenttia uuden hinnasta.....
No, saahan sitä pyytää mitä tahansa.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 

<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.3 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / Hakukoneoptimointi: Juha Söderholm                 (C) Moottorivene.info